«Πιστεύω ότι στο μέλλον δεν θα υπάρχει κάποιος διαχωρισμός μεταξύ ταινιών, τηλεοπτικών σειρών, webseries. Μετά από το πετυχημένο πείραμα του Netflix να διαθέσει σε μια μέρα το σύνολο της σειράς House of Cards, ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι κάποιος δημιουργός δεν μπορεί να φτιάξει μία ταινία τριπλάσιας διάρκειας από μία όπερα; Το κοινό θέλει απλά καλές ιστορίες.»
Ακούγοντας την διάρκειας 45 λεπτών ομιλία του χαρισματικού Kevin Spacey σε διεθνές event για τον κλάδο της τηλεόρασης ήταν πραγματικά πολύ δύσκολο να διαλέξεις μια φράση, ένα συμπέρασμα με το οποίο θα ξεκινούσες να γράψεις γι’ αυτήν. Ο εξαιρετικός αμερικάνος ηθοποιός (και όχι μόνο) έδωσε μια «μοναδική παράσταση», αποδεικνύοντας επίσης πόσο καλός ομιλητής είναι. Με ολοκληρωμένη σκέψη και λόγο, με ικανότητα να εμπνεύσει, να προβληματίσει και να παραμένει αισιόδοξος και τελικά να οδηγήσει σε γόνιμες σκέψεις, ο Kevin Spacey καθηλώνει όχι μόνο τους προσκεκλημένους του event (που τον αποθεώνουν όρθιοι στο τέλος του λόγου του) αλλά και όσους τυχερούς έχουν ανατρέξει στο YouTube για να δουν την ομιλία του.
Σαφώς και μέτρησε η εμπειρία του στη σειρά House of Cards (ο ίδιος μάλιστα δεν αρνείται από την αρχή της ομιλίας του ότι αυτό αποτέλεσε και ένα βασικό κριτήριο που τον διάλεξαν να μιλήσει) αλλά σε αυτά τα 45 λεπτά ο αμερικάνος ηθοποιός αποδεικνύει ότι έχει βαθιά συνολική γνώση του χώρου της τηλεόρασης αλλά και των εξελίξεων που συμβαίνουν συνολικά και επηρεάζουν το συγκεκριμένο κλάδο. Μονόδρομος για τον Kevin Spacey είναι η καινοτομία, η ανάγκη της βιομηχανίας να ξεφύγει από τα κλισέ και από στερεοτυπικές αντιλήψεις και να βαδίσει σε καινούργια μονοπάτια, όπως ακριβώς έκαναν οι πρώτοι δημιουργοί στα μέσα του προηγούμενου αιώνα όταν η τηλεόραση έκανε τα πρώτα της βήματα, οπότε και ο χώρος ήταν ένα αδιάβατο μονοπάτι, που «θέλοντας και μη» επέτρεπε τους πειραματισμούς. «Δεν μπορούμε να κάνουμε υποθέσεις για το τι θέλει το κοινό. Πρέπει να παρατηρούμε, να υιοθετούμε, να δοκιμάζουμε πράγματα για να ανακαλύψουμε την όρεξη του κοινού. Το κοινό θέλει καλές και ποιοτικές ιστορίες. Η βιομηχανία (τοποθετώντας και τον ίδιο μέσα σ’ αυτήν) πρέπει να ψάξει και να βρει τα νέα ταλέντα και να περιβάλλει με εμπιστοσύνη τους νέους δημιουργούς, παρέχοντάς τους τις απαραίτητες ευκαιρίες. Το κοινό έχει αποδείξει διαχρονικά ότι επιβραβεύει όσους τόλμησαν να φτιάξουν κάτι διαφορετικό» ανέφερε μεταξύ άλλων ο Kevin Spacey, «καλώντας» τις εταιρείες παραγωγής και τα στελέχη (που δίνουν έμφαση στα νούμερα) να έχουν την απαραίτητη υπομονή και τα άντερα (balls είπε αλλά δεν μπορούμε να το μεταφράσουμε) για να στηρίξουν μια νέα προσπάθεια μέχρι εκείνη να αρχίσει να «γράφει» στο κοινό. Κρίσιμος παράγοντας για τον ίδιο είναι η δημιουργία ενός (έστω και μικρού πυρήνα) χρηστών που θα αγαπήσουν την εκάστοτε παραγωγή. Αυτοί νομοτελειακά, έστω και αν περάσουν 2-3 χρόνια, θα λειτουργήσουν ως «διαφημιστές» της και θα αυξήσουν τη δημοτικότητά της (και κατ’ επέκταση θα την μετατρέψουν σε κερδοφόρα παραγωγή), προωθώντας την μέσα από τα διάφορα social media, τα blogs και όλα τα σύγχρονα μέσα με τα οποία δικτυώνεται το απλό κοινό.
«Δώστε στο κοινό ότι θέλει, όποτε το θέλει, στη μορφή που το θέλει και σε μια λογική τιμή και το πιθανότερο αποτέλεσμα είναι ότι θα πληρώσει για να το απολαύσει αντί να το κλέψει» ανέφερε ο Kevin Spacey προσθέτοντας ότι οι εξελίξεις στο χώρο της τεχνολογίας παρέχουν πλέον πολλαπλά κανάλια (άρα και επιχειρηματικές ευκαιρίες) μέσω των οποίων μπορεί μια αξιόλογη παραγωγή να φθάσει στα μάτια του κοινού. Και για τον ίδιο είναι σημαντικό να είναι κερδοφόρες οι εταιρείες παραγωγής, ώστε να συνεχίσει να υπάρχει και να εξελίσσεται ο κλάδος συνολικά.
«Η τηλεόραση χρειάζεται δημιουργικούς ιχνηλάτες» ανέφερε μεταξύ άλλων ο Kevin Spacey, προσθέτοντας ότι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του μέλλοντος είναι «η δημιουργία ενός περιβάλλοντος στο οποίο θα παρέχεται χωρίς φραγμούς η καλλιτεχνική ελευθερία των δημιουργών από τα στελέχη που κοιτούν τα νούμερα». Στο ίδιο σημείο έκανε πάλι μια αναφορά στο Netflix που δέχθηκε τη σειρά House of Cards χωρίς την απαίτηση κάποιας εκπομπής-πιλότου, σε αντιδιαστολή με τα περίπου 150 επεισόδια-πιλότους που γυρίστηκαν φέτος για τα υπόλοιπα τηλεοπτικά δίκτυα στις ΗΠΑ, εκ των οποίων το 1/3 τελικά καταλήγουν στην υλοποίηση της τηλεοπτικής σειράς. Μια επιλογή που είχε ως αποτέλεσμα τη σημαντική εξοικονόμηση χρημάτων για το Netflix, αυξάνοντας το περιθώριο κερδοφορίας, καθώς τα κόστη υλοποίησης των εκπομπών-πιλότων είναι τεράστια.
Την εξαιρετική ομιλία του ο Kevin Spacey την έκλεισε με ένα εξίσου μοναδικό τρόπο. «Θα ήθελα να κλείσω αναφέροντας τα ονόματα των νέων δημιουργών που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον. Όμως δεν μπορώ να το κάνω. Δεν τους ξέρουμε. Μπορεί αυτή τη στιγμή να φτιάχνουν κάποιο κλιπάκι στο YouTube, να είναι τα παιδιά που παίζουν standup comedy στην διπλανή αίθουσα, τα παιδιά που κάνουν πρόβες σε κάποιο μικρό θέατρο… Όμως το σίγουρο είναι ότι υπάρχουν και έγκειται σε εμάς να τους καλέσουμε και να τους δώσουμε την ευκαιρία», όπως έκανε στην περίπτωση του έφηβου Kevin Spacey o μεγάλος Jack Lemmon στις αρχές της δεκαετίας του 70.
Σχόλια