Δεν ξέρουμε πόσοι από εσάς είχαν την ευκαιρία να κρατήσουν στα χέρια τους το τελευταίο τεύχος του περιοδικού Time, όμως το αμερικάνικο περιοδικό έχει ένα ενδιαφέρον άρθρο για την γιγάντωση που παρουσιάζει ο κλάδος των υπηρεσιών που βασίζονται στο sharing (ένα πολύ μικρό απόσπασμα μπορείτε να το βρείτε εδώ). Στις νέες εταιρείες που έχουν κάνει την εμφάνισή τους και με όπλο την τεχνολογία δημιουργούν επιχειρηματικά μοντέλα προτρέποντας και πείθοντας τον τελικό καταναλωτή να μοιραστεί με τους υπολοίπους το περιουσιακό του στοιχείο, όποιο κι αν είναι αυτό. Μοντέλα που παράγουν κέρδη τόσο για τις εταιρείες όσο και για τους καταναλωτές. Εταιρείες όπως η AirBnB ή η Uber βασίζονται σε αυτό ακριβώς το μοντέλο και έχουν συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των επενδυτών, που σ’ αυτές και αρκετές ακόμα έχουν διακρίνει ευκαιρίες να αυγατίσουν τα κεφάλαια που έχουν τοποθετήσει.
Ο πίνακας στον οποίο αναφέρονται τα ποσά που έχουν επενδυθεί στις νέες αυτές επιχειρήσεις και ο οποίος συνοδεύει το κείμενο, είναι ενδεικτικός και για το πλήθος των εταιρειών αλλά και για το εύρος του αντικειμένου τους.
Εταιρεία |
Έτος ίδρυσης |
Κεφάλαιο που έχει συγκεντρώσει (σε δολάρια) |
Υπηρεσίες Ταξί |
|
|
Uber |
2009 |
4,9 δισ. |
Lyft |
2012 |
332 εκατ. |
Blablacar |
2006 |
110 εκατ. |
Hallo |
2010 |
101 εκατ. |
Sidecar |
2012 |
35 εκατ. |
Χρήματα |
|
|
Lending club |
2007 |
392 εκατ. |
Prosper |
2006 |
190 εκατ. |
Jinubox |
2013 |
47 εκατ. |
Parking |
|
|
ParkWhiz |
2007 |
12 εκατ. |
SpotHero |
2011 |
7,5 εκατ. |
Pango |
2005 |
6,5 εκατ. |
Parking Panda |
2011 |
4,7 εκατ. |
Είδη σπιτιού |
|
|
Yerdle |
2012 |
10 εκατ. |
Peerby |
2011 |
2,5 εκατ. |
Θελήματα |
|
|
TaskRabbit |
2008 |
38 εκατ. |
Zaarly |
2011 |
15 εκατ. |
Ηλεκτρική ενέργεια |
|
|
SolarCity |
2006 |
1 δισ. |
Διατροφή |
|
|
EatWith |
2012 |
8 εκατ. |
Feastly |
2011 |
1,3 εκατ. |
Διαμονή |
|
|
AirBnB |
2008 |
795 εκατ. |
HomeAway |
2005 |
505 εκατ. |
Wimdu |
2011 |
90 εκατ. |
Ρουχισμός |
|
|
Vinted |
2008 |
33 εκατ. |
Twice |
2012 |
23 εκατ. |
Tradesy |
2012 |
14,5 εκατ. |
Το ενδιαφέρον στοιχειο με το άρθρο του Time δεν είναι βέβαια πόσες πιθανότητες επιτυχίας δίνει σε κάποια από τις παραπάνω εταιρείες αλλά στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από αυτές επιχειρούν να ανατρέψουν παλαιότερα νομικά πλαίσια, τον τρόπο λειτουργίας παραδοσιακών αγορών (όπως η διαμονή και η μεταφορά), να δημιουργήσουν καινούργιες και βέβαια να αλλάξουν την οικονομία στο σύνολό της. Η σημαντικότερη αλλαγή όμως έγκειται στο γεγονός ότι αυτές οι νέες εταιρείες επιχειρούν να αλλάξουν τις δικές μας συνήθειες ως άτομα, μετατρέποντάς μας από απλούς καταναλωτές σε (ένα βαθμό βέβαια) σε ελεύθερους επαγγελματίες, που μπορούμε να δημιουργήσουμε κέρδος από το αυτοκίνητο που έχουμε παρατήσει στο γκαράζ μας, από ένα ελεύθερο δωμάτιο στο σπίτι μας ή από άλλα μικρότερα είδη που δεν τα χρησιμοποιούμε πια. Αυτή είναι νομίζουμε και για τον ίδιο το συντάκτη του άρθρου (Joel Stein) αλλά και για εμάς η σημαντικότερη ανατροπή.
Σχόλια