Όταν πριν από μερικές ημέρες η Nokia παρουσίαζε το Lumia 920, η άποψη που υπήρχε μεταξύ των “περίφημων” αναλυτών ήταν πως είναι μία εξαιρετική συσκευή με εντυπωσιακά τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά λείπει αυτό το κάτι που θα έκανε τους πάντες να αναφωνήσουν: wow. Αυτός ο παράγοντας wow ήταν που κέρδισε τις εντυπώσεις όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το iPhone ή το iPad. Ή αν προτιμάτε ήταν ο τρόπος με τον οποίο παρουσίαζε τις νέες συσκευές της Apple ο Στιβ Τζομπς που έκανε τους πάντες να εντυπωσιάζονται. Και είμαι βέβαιος ότι αν ο Τζομπς ήταν στην παρουσίαση του iPhone 5 και έκανε λόγο για panorama mode, αυτό το wow θα το βλέπαμε σε πολλά tweets.
Δεν ήταν, όμως, ο Στιβ Τζομπς αλλά ο Τιμ Κουκ. Ή για την ακρίβεια ο Φιλ Σίλερ, ο διευθυντής μάρκετινγκ της Apple που έχει αναλάβει την αποστολή της παρουσίασης συσκευών όπως το νέο iPhone. Και ειλικρινά δεν υπήρξε κάτι στο iPhone 5 που θα με έκανε να πω: wow, αυτό είναι κάτι που σε κάνει να θες να περιμένεις ώρες στην ουρά για να αποκτήσεις αυτή τη συσκευή.
Ενδεχομένως, να ήταν και το γεγονός ότι όλα ήταν αναμενόμενα: η μεγαλύτερη οθόνη με την Apple να μην τολμά να πάει πάνω από τις 4 ίντσες. Ο βελτιωμένος επεξεργαστής, ο νέος connector, τα τρία μικρόφωνα, η καλύτερη κάμερα, το LTE. Όλα τα περιμέναμε, όλα τα είχαμε δει. Ακόμη και το πως θα είναι.
Ότι το iPhone 5 θα πουλήσει σαν τρελό, είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο. Είναι status symbol, δεν έχει σημασία πόσο κάνει, είναι κάτι που αν θες να είσαι in, πρέπει να το έχεις. Ακόμη και αν τα χρήματα που έχεις δεν σου περισσεύουν. Και, φυσικά, είναι μία εξαιρετική συσκευή με ένα φοβερό λειτουργικό (σ.σ. αν είναι το καλύτερο είναι μία άλλη ιστορία και έχει να κάνει και με το τι βολεύει τον καθένα). Αλλά πλέον δεν είναι -με αντικειμενικά κριτήρια- το καλύτερο smartphone. Ο ανταγωνισμός έχει ανέβει σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Όμως, ούτε η Samsung ούτε η Nokia έχουν καταφέρει αυτό που έχει πετύχει η Apple: να θεωρούνται τα προϊόντα τους ότι είναι in. Υπάρχουν άνθρωποι που νομίζουν ότι το iPhone και το iPad κατασκευάζονται στην Καλιφόρνια. Όμως, αυτό που αναγράφεται στο πίσω μέρος είναι: designed in California. Όπως είναι γεγονός ότι το 25% με 30% των κατόχων iPhone στην Ελλάδα κάνει μηδενική κατανάλωση δεδομένων σε mobile Internet. Και μην μου πει κανείς ότι το χρησιμοποιούν μόνο σε WiFi. Απλά, δεν τους ενδιαφέρει να “σερφάρουν”. Αλλά να το έχουν στα χέρια τους. Αυτό είναι, ίσως, το μεγαλύτερο επίτευγμα της Apple. Και εκεί είναι που λέω: wow, αυτό δεν ξανάγινε.
Κατά τα άλλα, το iPhone 5 δείχνει να είναι μία προσπάθεια της Apple να ισορροπήσει μεταξύ της επιτυχίας που έχουν τα προϊόντα της και των στάνταρντ που έχει θέσει ο ανταγωνισμός. Η Apple δεν τόλμησε με το iPhone 5 να δώσει μία νέα πνοή στο σχεδιασμό ενός smartphone. Ότι μεγάλωσε η οθόνη και η συσκευή έγινε πιο λεπτή δεν λέει απολύτως τίποτα. Όσοι θυμούνται την εποχή που η Nokia με την Ericsson και την Motorola ανταγωνίζονταν στο ποιά θα φτιάξει το λεπτότερο και ελαφρύτερο κινητό, νομίζω ότι καταλαβαίνουν τι εννοώ.
Τολμώ να πω -ακόμη και αν αρχίσουν από κάτω τα σχόλια- ότι η Apple φοβήθηκε να τολμήσει να φέρει τα πάνω-κάτω. Μπορεί να το κάνει στο iPhone 6 σε 2 χρόνια (σ.σ. του χρόνου το iPhone 5S θα είναι απλώς μία βελτιωμένη έκδοση ενδεχομένως με κυριότερη προσθήκη το NFC) αλλά δεν το έκανε τώρα. Ενδεχομένως, γιατί τέτοια πειράματα δεν γίνονται εύκολα σε μία εταιρεία η αξία της οποίας είναι πάνω από τα 600 δισ. δολάρια. Ίσως, όμως, να τολμήσει στο προσεχές μέλλον να παρουσιάσει κάτι διαφορετικό, μία συσκευή που θα αλλάξει εκ νέου τα δεδομένα ή θα δημιουργήσει μία νέα κατηγορία. Π.χ. μία φορητή συσκευή που να λειτουργεί και ως κινητό και να έχει οθόνη 6 ιντσών. Ή κάτι που τέλος πάντων να γυρίσω και να πω: wow!
Σχόλια