Κοίταζα πρόσφατα ένα twitter bio που έγραφε “Innovator, Geek, Bananagram Lover, Powerful Multi-tasker, Snowboarder”. Επικοινωνεί σύμφωνα με το hype της εποχής, αλλά μάλλον μπερδεύει. Κάπως έτσι παρομοιάζω τις προσπάθειες που γίνονται για τα startups, τα branded events και τις ενώσεις που υπάρχουν. Μπερδεύουν! Λειτουργούν σαν παράλληλα σύμπαντα, ενώ θα έπρεπε να συνθέτουν, να είναι μαζί, να έχουν κοινή δράση και να εκπαιδεύουν παράλληλα μεγαλύτερες ομάδες κοινού με ταχύτητα για να δημιουργούν γνώση και ζήτηση. Το να βραβεύσεις Χ pitched cases στο δικό σου event είναι πιο σημαντικό ή να γίνεις ταυτόσημος με μεγάλα κύμματα προόδου σε μια χώρα στάσιμη;
Δεν έχω πρόθεση να προβοκάρω κανέναν από όσους δίνουν πολύτιμο προσωπικό χρόνο, για να δημιουργηθεί μια μακροχρόνια σκηνή startups. Τους σέβομαι για κάθε λεπτό που δίνουν, τους αξίζει μνεία! Αλλά δεν καταλαβαίνω. Εχουμε αρκετά brands (Startup Live Athens, TEDx Salon, Mobile Mondays Athens, Startupweekend, Ignite Athens) για την προώθηση και δημιουργία startups. Εχουμε 3-4 χώρους co-working (π.χ. Colab, Loft2Work). Εχουμε φοιτητικές προσπάθειες όπως το ThinkBiz και το Athens SW University. Εχουμε χώρους καινοτομίας όπως η Coralia clusters Initiative. Εχουμε οργανώσεις κρατικές και ιδιωτικές (Hellenic startups, Greek startups, ενώσεις νέων επιχειρηματιών, γυναικών επιχειρηματιών κλπ).
Τι σταματάει όλους αυτούς να συνεργαστούν, χωρίς να απεμπολήσουν το brand τους; Τι τους εμποδίζει να λειτουργήσουν σαν μια ομάδα, ένα μεγάλο δίκτυο πρακτικής προώθησης της επιχειρηματικότητας με workshops, ομιλίες, παρουσιάσεις, διαγωνισμούς κλπ.; Θα μπορούσαν να είναι ακόμη και προπομποί πωλήσεων, όταν θα πρέπει ένας Δήμαρχος να φτιάξει apps με τις υπηρεσίες του. Η ένωσή τους και η κοινή δράση δεν θα σταματούσε τις δικές τους πωλήσεις υπηρεσιών, αντίθετα θα τις πολλαπλασίαζε. Μια τέτοια πρακτική μπορεί να έχει πολλά ονόματα: synergies, consolidation, co-creation, National innovation hub κλπ κλπ.... Αυτό που ζει η Ελλάδα συνοψίζεται στο “extraordinary circumstances ask for extraordinary measures”, άρα όλοι αυτοί οι άξιοι άνθρωποι θα ήταν αυτό που λέμε.... εκείνοι που “lead by example” ή “walk the talk”! Και φανταστείτε η εμπειρία, οι διασυνδέσεις, και η καινοτομική σκέψη τέτοιων ανθρώπων -αρκετούς έχω γνωρίσει- θα έστελνε μήνυμα θετικής δράσης στον ιδιωτικό τομέα για υποστήριξη.
Δηλαδή να έκαναν ότι δεν κάνει η χώρα, δίνοντας το παράδειγμα συνεργασίας. Δείτε μια αναλογία από την Ινδία (παραθέτω χωρίς αλλαγές): “….the Prime Minister has approved the setting up of a National Innovation Council (NInC) … to discuss, analyse and help implement strategies for inclusive innovation in India and prepare a Roadmap for Innovation 2010-2020 ….the first step in creating a crosscutting system which will provide mutually reinforcing policies, recommendations and methodologies to implement and boost innovation performance in the country. ….talent pool has to be leveraged to drive the innovation agenda. Further, there is also a need to capture the multiple innovations happening in various domains such as government, R&D labs, universities, and across sectors, to give an impetus to the innovation process in the country.” ….“NIC will act as a platform to facilitate this engagement and collaboration with domain experts, stakeholders and key participants to create an innovation movement in India….The Department of Science and Technology (DST) India helped establish the National Innovation Foundation (NIF) - India, on Feb 28th 2000, with the main goal of providing institutional support in scouting, spawning, sustaining and scaling up grassroots green innovations and helping their transition to self supporting activities...” Ξέρω, θα πείτε οι πολιτικοί και τα λοιπά...ας ξεκινήσουμε όμως από κάπου πρακτικά και οργανωμένα.
Νομίζω ότι ένα όνομα όπως “National Innovation Council” είναι το κατάλληλο brand name για να στεγάσει όλους όσους προωθούν σήμερα το business making και μπορεί να γίνει ομπρέλλα για πολλές δράσεις στη χώρα. Θα δημιουργήσει και δικά του προϊόντα-υπηρεσίες, θα έχει καθολική αποδοχή, ενώ παράλληλα θα βοηθάει τους νέους να σκεφτούν και να δημιουργήσουν startups. Φανταστείτε ότι η βάση δεδομένων του NIC στην Ινδία έχει σήμερα 10.000 καινοτομίες …συγκεντρωμένες και τεκμηριωμένες....
Επίσης το NIC είναι μια πολύτιμη ιδέα για το τι πρέπει αυτή η μεγάλη ομάδα να προτείνει προς την Κυβέρνηση ...ένα σχέδιο (μου αρέσει η λέξη Χάρτα) καινοτομίας και επιχειρηματικότητας. Δεν θα ανταποκριθούν σε αυτή τη Χάρτα κάποια πανεπιστήμια; Δεν θα βοηθήσουν κάποιες μεγάλες εταιρίες; Δεν θα προσφερθούν μέσα ενημέρωσης ως χορηγοί επικοινωνίας; Δεν θα προστρέξουν εθελοντές; Δεν θα έχει μια τέτοια Χάρτα μεγαλύτερο κύρος και γρηγορότερη διάδοση στη χώρα για την ανάγκη της επιχειρηματικότητας; Δεν θα προσελκύσει δωρεάν ειδικούς ομιλητές; Είμαι σίγουρος... Δεν θα ήταν αυτό το πιο σημαντικό και μεγάλο startup που χρειάζεται η οικονομία μας; Για αυτό είμαι πλέον απόλυτα σίγουρος!
Εσείς τι λέτε; Ονειρεύομαι;
Τάσος, stay tuned!
Σχόλια