Οι άνθρωποι έζησαν 4 τεχνολογικές επαναστάσεις, 4 κύμματα καινοτομίας, μέσα σε δύο αιώνες. Τη Βιομηχανική επανάσταση, τη χρήση του ατμού και του κάρβουνου στην παραγωγή, τη βαριά μηχανική και τη μαζική παραγωγή με το πετρέλαιο και την αυτοκινητοβιομηχανία. Σήμερα βρισκόμαστε στην αρχή της 5ης μεγάλης επανάστασης, της σύγκλισης IT και τηλεπικοινωνιών, που θα συνδέσουν ανθρώπους, τόπους, λειτουργίες. Για την ακρίβεια βρισκόμαστε στο σημείο καμπής, ανάμεσα στις δύο περιόδους του Installation and deployment (δείτε το video) όπως περιγράφει η καθηγήτρια Carlota Perez. Σε αυτό το ταξίδι θα βλέπουμε: α) παγκοσμιοποίηση παντού, β) 1,5 περίπου δις ανερχόμενους καταναλωτές μέσης τάξης, γ) τους born digital natives και δ) τη μέγιστη αστικοποίηση. Με το τελευταίο θα ασχοληθούμε, γιατί θα αποτελέσει το μεγαλύτερο πρόβλημα βιωσιμότητας των πόλεών μας και παράλληλα (οξύμωρο;) τη μεγαλύτερη ευκαιρία για startups!
Αν μπείτε σε εμπορικό κέντρο στο Σικάγο, το Νέο Δελχί, τη Σιγκαπούρη θα δείτε την ομοιομορφία, τα ίδια brands, τις ίδιες συνήθειες ...της παγκοσμιοποίησης. Το ίδιο συμβαίνει σε όλες τις πόλεις. ‘Εχουμε τα ίδια προβλήματα: έλλειψη σύγχρονων, βιώσιμων και φιλικών υποδομών. Διαβάστε το βιβλίο “Triumph of the City: How Our Greatest Invention Makes Us Richer, Smarter, Greener, Healthier, and Happier” του Edward Glaeser, καθηγητή στο Harvard και σκεφτείτε τις ευκαιρίες.
Η αστικοποίηση φέρνει προκλήσεις: μόλυνση, θόρυβο, έλλειψη υποδομών, κοινωνικά προβλήματα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, το parking, η άσφαλτος (ευθύνεται κατά βάση για την εξάτμιση νερού βροχών), ακόμη και οι τουαλέτες! Μάλιστα, οι τουαλέτες τις οποίες πρόσφατα ο Bill Gates άγγιξε ως σημαντικό θέμα (πάλι ιδέα για startups;), περιγράφοντας ότι για το 40% του παγκόσμιου πληθυσμού δεν υπάρχει πρόσβαση σε συστήματα αποχέτευσης, ηλεκτρικής ενέργειας, βιολογικών καθαρισμών....άρα, τι τουαλέττες; Που είναι η συνεργασία δήμων, εταιριών και ομάδων πολιτών; Μέχρι το 2050 περίπου 6-7 δις άνθρωποι, το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού, θα ζουν σε πόλεις. Σήμερα 1.900 άνθρωποι μετακινούνται σε μία πόλη κάθε ώρα, αυξάνοντας τον παγκόσμιο αστικό πληθυσμό 5 εκ. ανθρώπους κάθε μήνα. Είναι σαν να δημιουργείται κάθε μήνα μια νέα πόλη στο μέγεθος των Σίδνευ, Κειπ Τάουν, Καράκας, Βερολίνου!.
H μελέτη της McKinsey& Company με τίτλο ”Urban world: Mapping the economic power of cities” δίνει πολλά ερεθίσματα για startups. Παρουσίαζει ευκαιρίες για τεχνολογικές καινοτομίες στις πόλεις, την ενδυνάμωση του ρόλου των γυναικών, τη δημιουργικότητα και πως μπορούμε να οραματιζόμαστε και να προσπαθούμε για καλύτερα επίπεδα διαβίωσης. Προβλέπει ότι το 2025 οι 600 μεγάλες πόλεις θα είναι περίπου το 60% του παγκόσμιου ΑΕΠ σε πλούτο, αλλά δεν είναι σίγουρο ότι θα είναι και καλό να ζεις σε αυτές... Η αύξηση της αστικοποίησης θα είναι σαν να χτίζουμε εκ νέου τον κόσμο (η Παγκόσμια Τράπεζα προβλέπει περίπου 400,000 km² (–2030) νέων κτισμάτων!! Οποιοσδήποτε αρχίζει να σκέφτεται νέα business models γύρω από αυτό...θα με πάρει στη δούλεψή του;
Οι πόλεις θα γίνουν το σημείο εστίασης στο Μέλλον! Ποιά startups θα μιλήσουν σε Δημάρχους για να χτιστούν βιώσιμα συστήματα οργάνωσης της κυκλοφορίας, των αγορών, της ζωής στην πόλη; Πόσες ιδέες σαν το taxibeat μπορούν να υπάρξουν ακόμη, ώστε να γίνει πιο άνετη η ζωή μας; Υπάρχουν insights: χαμηλότερο κόστος μετακινήσεων, λιγότερη ταλαιπωρία, αξιοποίηση του οικοσυστήματος που δημιουργείται με την επέλαση των smartphones και των καλύτερων δικτύων επικοινωνίας. Πως μπορώ να λαμβάνω υπηρεσίες στο κινητό, χωρίς να επιβαρύνω το μηνιαίο προϋπολογισμό μου; Πως ενώνω συνεργατικά επιχειρήσεις τοπικού χαρακτήρα για να βοηθήσουν τοπικές οικονομίες. Ποιοί εθελοντές-NGO-επαγγελματίες μπορεί να συνεργαστούν; Φαντασία!!
Σήμερα κιόλας μεγάλες ομάδες εργαστηρίων και developers συνεργάζονται για λύσεις μέσα στις πόλεις (Λονδίνο, Πεκίνο, Ν. Υόρκη). Καταλαβαίνουν ότι το app culture θα “ταβανώσει” σε social / fun / sharing apps και θα δημιουργηθούν συμμαχίες εταιριών-developers-θεμικών οργάνων που θα ασχοληθούν με την πόλη. Εταιρίες διαχείρισης ανακύκλωσης; Προβολή και πώληση πολιτισμικών προϊόντων; One-stop-shops να μας φέρνουν στο χέρι τις υπηρεσίες που καταναλώνουμε στην πόλη μας; Ευκαιρίες για ένα time-poor κοινό; Οι πόλεις θα κρίνονται πλέον σαν επενδυτικοί προορισμοί (γνωστό εδώ και χρόνια) και όχι τα κράτη γενικά. Θα κυκλοφορεί από στόμα σε στόμα “πήγαινε να δουλέψεις / εγκατασταθείς ...εκεί” και το σύνολο των παροχών, των θεσμών (και μαζί τα startups) θα βαρύνουν σε αυτό. Γιατί σε κωμοπόλεις των ΗΠΑ μαζεύουν τα φύλλα δέντρων από κάθε σπίτι, τα πολτοποιούν και τα επιστρέφουν ως πωλούμενο λίπασμα με $1; Γιατί μετρούν την ατμοσφαιρική ρύπανση με έξυπνους μετρητές στο Βελιγράδι και το Πάντσεβο και ενημερώνουν τους πολίτες στις στάσεις λεωφορείων και τα κινητά τους;
Πότε θα καταλάβουν οι Δήμαρχοι ότι ο ρόλος τους είναι να δημιουργούν βιώσιμες τοπικές επιχειρήσεις, που θα λύνουν πολλά προβλήματα μαζί; Πρόσφατα διάβαζα μεγάλο θέμα για το Δήμο Βοστώνης που βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με car service startup και χαμογέλασα διαβάζοντας τα λόγια του εκπροσώπου Τύπου "The city of Boston is a hub of innovators, we continue to support new ideas and look forward to working with anyone who's developing new ways to help our residents and visitors." Τα έχετε ακούσει σε κάποια Ελληνική πόλη;
Αυτή θα είναι η μοντέρνα θεώρηση της δημιουργικότητας σαν μια κοινωνική διαδικασία, η οποία ξεκινά και ολοκληρώνεται στις κοινότητες των πολιτών. Είναι κάτι μεγάλο: μικρές και μεγάλες ιδέες θα συνεισφέρουν και θα αλλάξουν το άσχημο παρόν των πόλεων. Η ικανότητα των πόλεων να διευκολύνουν τις συνδέσεις πολιτών, επιχειρήσεων και δημόσιων υπηρεσιών σίγουρα θα υποβοηθηθεί, από το γεγονός ότι το 50% των ανθρώπων που μετακινούνται σήμερα σε αυτές χρησιμοποιούν τα κινητά τους για πρόσβαση στο internet...έτοιμο κοινό. Απομένει η προστιθέμενη αξία των startup ιδεών και η βούληση όλων να τις βοηθήσουν.
Εσείς τι λέτε; Σας έδωσα καμμια ιδέα;
Τάσος, stay tuned!
Σχόλια