Παρακολουθώ την αρθρογραφία του Randy Ottinger υψηλόβαθμου στελέχους της Kotter International, συμβουλευτική εταιρία που βοηθά Ηγέτες να πετυχαίνουν στην υλοποίηση της στρατηγικής τους. Σε ένα πρόσφατο άρθρο του καταπιάστηκε με το θέμα “How to Move from Ideas to Action” ως βασική παράμετρο της Ηγεσίας (παρακαλώ θεωρήστε τη λέξη Ηγεσία με την ευρύτητα της και όχι με την τυπική διοικητική διάσταση). Πιστεύω ότι αυτό είναι ένα χρήσιμο business making analogy (ανάλογο μοντέλο) για ομάδες startups. Οι νέες Ιδέες και οι στρατηγικές που σχεδιάζονται, αποτυγχάνουν κατά 70%, γεγονός γνωστό στην παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα (βρήκαν δουλειά οι Change Management experts...). Αυτό ισχύει από την είσοδο στην αγορά ενός νέου προϊόντος, έως την αλλαγή μιας εταιρικής διαδικασίας. Το ίδιο μπορεί να αποτύχουν και τα startup.
Μια ομάδα startup μοιάζει με μια (δύσκολη) κύηση πολλών μηνών. Περνάει από στάδια, έχει μια ιδέα, ερευνά, συζητά με mentors και influencing peers, προετοιμάζει το business case και αναζητά επενδυτές ή/και συνεργάτες, τεστάρει και ξανά και ξανά δουλειά... Δείτε το Wells Fargo Business insights (ένα valuable startup!) για να καταλάβετε το εύρος. Επειδή ακριβώς το επιχειρείν είναι μια προσπάθεια στο άγνωστο, θέλει επιμονή, υπομονή, γερό στομάχι και να μην απογοητεύεσαι. Αλλά περισσότερο απ’ όλα χρειάζεται ηγεσία.
Εχετε ακούσει το “πρώτος μεταξύ ίσων”; Τέτοιους ηγέτες θέλει το πράγμα. Φυσιογνωμίες που είναι αποφασισμένες και έχουν εστιάσει στο ζητούμενο. Είτε ένας, είτε πολλοί ο καθένας από την ομάδα πρέπει να δρα ηγετικά: o project manager, o marketer, ο designer, όλοι ηγέτες στο ρόλο τους. Επιμονή στην τελειότητα, γρηγοράδα, project management ability και emotional intelligence skills. Στη διαδικασία της δημιουργίας, όλοι συνεισφέρουν και όλοι οδηγούν. Είναι μια περίπλοκη διαδικασία και μάλλον ακούγεται πολύ θεωρητική η προσέγγισή μου... αλλά κάπως έτσι είναι. Υπάρχουν δύο σημαντικά μέρη που οι startup ηγέτeς έχoυν ή σταδιακά αναπτύσσουν: το οραματικό και το πρακτικό. Από τη μία είναι τα operations που θα εγγυηθούν ότι όλα θα πάνε καλά και από την άλλη η διαρκής έμπνευση και σκέψη ...που μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε αλλαγή ή τροποποίηση της αρχικής ιδέας. Γιατί η startup ιδέα είναι ένα ψάξιμο για το πως να προσδώσει προστιθέμενη αξία σε κάποιους τελικούς χρήστες, μην το ξεχνάμε αυτό. Ο έμπειροι ηγέτες startup επηρεάζουν θετικά τις διαδικασίες και με ωραία παρότρυνση χτίζουν την ετοιμότητα και τα αντανακλαστικά της ομάδας...όλα με συνεργατική και θετική στάση. Αυτό είναι κομμάτι δύσκολο, γιατί η Ελλάδα δεν έχει κουλτούρα συνεργασιών, αλλά δεν είναι ακατόρθωτο.
Οι ιεραρχίες τελείωσαν (με τη στενή έννοια του όρου), αλλά όχι και η αναγκαία ικανότητα των ανθρώπων να φτιάχνουν ικανές και αποτελεσματικές ομάδες. Αυτές οι ομάδες όλο και περισσότερο θα καθορίζουν την έκβαση του επιχειρείν. Αυτή είναι μια νέα πραγματικότητα, που έχει ήδη επηρεάσει και τις μεγάλες εταιρίες. Για την ανάπτυξη της ηγεσίας είναι σημαντικό η ομάδα startup να έχει τους κατάλληλους mentors. Οχι τόσο για τη γνωμοδότησή τους, αλλά πρωτίστως για την οικειοποίηση θετικών στοιχείων επαγγελματικών αξιών (αποφύγετε τους επαγγελματίες “ξερόλες” / “guru”...γιατί ξέρετε, η υπεροψία χτύπησε δυνατά την πόρτα της Ελλάδας τα τελευταία 20 χρόνια). Ηδη στο εξωτερικό υπάρχουν διαθέσιμες υπηρεσίες coaching for startups, ανθρώπων που έχουν εμβαθύνει σε αυτό και δεν εφαρμόζουν απλά μια ρετσέτα (καλή ιδέα για Ελληνικό Startup, τι λέτε;).
Ηγεσία λοιπόν! Λαμπρή και φωτεινή, ευέλικτη και εναλασσόμενη, για όλους από όλους στην ομάδα startup. Για ένα λόγο ακόμη...τα πιο επιτυχημένα startups φτιάχτηκαν με cross-funtional teams και αξιοποιώντας Special Matter Experts μέσα ή/και στις παρυφές της ομάδας (ακόμη πιο δύσκολο να διαχειριστείς τέτοιες ομάδες). Δείτε ως ερέθισμα τις συμβουλές διαχείρισης ηγεσίας που δίνει το startups.co.uk και προσθέστε άλλες τόσες που εμπειρικά έχετε συναντήσει.
Γιατί όμως είναι τελικά τόσο σημαντικό το θέμα της ηγεσίας και των προσωπικοτήτων που θα απαρτίζουν το startup; Χημεία και Φυσική, θυμάστε; Οι ανεξέλεγκτες αντιδράσεις, οι συγκρούσεις προσωπικοτήτων πρέπει να αποφεύγονται, ενώ η δημιουργική σύνθεση απόψεων και ανθρώπων θα εγγυηθεί περισσότερo την επιτυχία από την τιμολογιακή πολιτική της εμπορικής προσφοράς.
Επιπρόσθετα είναι αναγκαίο οι νέοι επιχειρηματίες της χώρας να ακολουθήσουν πρακτικές κόντρα στα συνήθη που όλοι έχουμε βιώσει (ως πελάτες) στην αγορά. Οσο κι αν ακουστεί ...κάπως, η ηθική, η τιμιότητα, η επικέντρωση στον πελάτη, η αφοσίωση στο βιώσιμο και κοινωνικά ευαίσθητο χαρακτήρα του business είναι σήμερα πιο σημαντικά από το τελικό έσοδο. Γιατί οι πελάτες είναι άνθρωποι και η επιχείρηση συντηρείται από την πίστη και τη θετική εμπειρία των ανθρώπων αυτών. Η ηγεσία που έλειψε από τη χώρα πρέπει να βρει το πορτραίτο της σε νέα παιδιά, και στις ευέλικτες, συνεργατικές, ολοκληρωμένες, εξωστρεφείς, κοινωνικά ωφέλιμες, σύγχρονες επιχειρήσεις τους. Για αυτό θέλουμε ηγεσία και καθοδήγηση. Εσείς τι λέτε;
Τάσος, stay tuned!
Σχόλια