Αγόρασες τη φωτογραφική σου μηχανή και είσαι έτοιμος τη χρησιμοποιήσεις στις διακοπές σου. Στα νησιά, στη θάλασσα, στο βουνό ή ακόμα και στην Αθήνα και άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Μέσα από τις παρακάτω γραμμές θα σου πούμε μερικές μικρές και απλές συμβουλές ώστε να πετύχεις ακόμα καλύτερα αποτελέσματα στις λήψεις σου. Έχουμε και λέμε:
1. Φωτογράφιση τοπίου: καθώς ο καλοκαιρινός ήλιος στην Ελλάδα είναι πολύ έντονος, προτιμάμε να φωτογραφίζουμε τις ώρες (πολύ πρωί-απόγευμα) που το φως του είναι πιο γλυκό και πιο ήπιο, φωτίζοντας το αντικείμενό μας υπό γωνία. Αν θέλουμε ρεαλιστικές αποτυπώσεις των χρωμάτων φροντίζουμε να έχουμε τον ήλιο πίσω μας. Με τον ήλιο κόντρα, υπάρχει έντονη αλλοίωση των χρωμάτων, ενδεχομένως όμως να δημιουργήσετε ενδιαφέροντα στιγμιότυπα, με σκιές και ιδιαίτερη ατμόσφαιρα.
Tip: Κατά τη φωτογράφιση τοπίου επιλέξτε και λήψεις που συνδυάζουν 2-3 διαφορετικά επίπεδα, όπως ορίζονται στην παραπάνω λήψη από τη θάλασσα, τις λωρίδες στεριάς, τα σύννεφα και τον ουρανό. Συνήθως οι λήψεις γίνονται πιο όμορφες.
2. Ρύθμιση διαφράγματος: στις πολύ φωτεινές μέρες και ώρες και εφόσον διαθέτουμε π.χ. μια mirrorless ή DSLR κάμερα (που επιτρέπουν τέτοιες ρυθμίσεις) ρυθμίζουμε το διάφραγμα κάπου μεταξύ F8-F10 ώστε να μειώσουμε την ποσότητα φωτός που «απορροφά» η μηχανή μας. Είναι χρήσιμο κυρίως για τη φωτογράφιση τοπίου, λήψη στην οποία έχουμε και μπόλικο μπλε από τον ουρανό.
3. Παρασολέι – Σκίαστρο: κάποιοι μπορεί να το θεωρούν ως ακόμα και «άχρηστο» αξεοσυάρ όμως η τοποθέτησή του στον φακό μας είναι πολύ χρήσιμη (είτε τις πρωινές ώρες είτε τις βραδυνές) ώστε να μειώσουμε τις πιθανές αντανακλάσεις φωτός που χτυπάνε στο φακό.
4. Πορτραίτο: εφόσον η λήψη μας γίνεται σε σημείο που υπάρχει πολύς θόρυβος γύρω-γύρω (π.χ. μια παραλία με πολλά άλλα πρόσωπα ή αντικείμενα) επιλέγουμε να φωτογραφίσουμε το πρόσωπο που μας ενδιαφέρει χρησιμοποιώντας μεγάλο διάφραγμα (F3.5 έως π.χ. F1.4) ώστε να θολώσουμε τον «θόρυβο» που υπάρχει στο background και να αναδείξουμε το αντικείμενο της λήψης. Αντίθετα, στις περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει αυτός ο θόρυβος, προέχει η σωστή τοποθέτηση του κάδρου, μικραίνοντας το διάφραγμα (F9 έως και π.χ. F16) ώστε να εντάξουμε τον άνθρωπό μας στο περιβάλλον που βρίσκεται.
Παράδειγμα: Εδώ έχουμε ρυθμίσει τόσο το διάφραμα ώστε το όμορφο background που είναι ακριβώς από πίσω να εμφανίζεται σχετικά καλά, όμως τα ξένα στοιχεία που βρίσκονται πιο πίσω να θολώνουν ώστε να μην επιβαρρύνουν το τελικό αποτέλεσμα.
5. Σωστή τοποθέτηση πορτραίτου: για να αναδείξουμε ένα πορτραίτο είναι σημαντικό να το τοποθετήσουμε στο κάδρο μας στο κατάλληλο σημείο. Έναν κανόνα που μπορείς να ακολουθήσεις και παίζει παντού είναι ο «κανόνας των τρίτων».
Παράδειγμα: χωρίζουμε νοητά τη λήψη μας σε τρία ίσα κάθετα μέρη και τοποθετούμε το πορτραίτο μας πάνω στη μία (νοητή) γραμμή. Αριστερά ή δεξιά, ανάλογα ίσως και με την κατεύθυνση που κοιτάει.
6. Ορίζοντας: στις φωτογραφίες τοπίου αξίζει να ρίχνουμε μια μικρή προσοχή σε γραμμές που αποτελούν σημεία αναφοράς του ορίζοντα. Η γραμμή της θάλασσας στον ορίζοντα για παράδειγμα, θα πρέπει να αποτυπώνεται οριζόντια (και όχι λίγο διαγώνια) στις λήψεις μας όπως τη βλέπει το ανθρώπινο μάτι.
Παράδειγμα - Λάθος: Η ελαφριά κλίση της γραμμής της θάλασσας αλλά και του πλοίου στη συγκεκριμένη λήψη ξενίζει σίγουρα το ανθρώπινο μάτι.
7. Ισορροπία λευκού – Flash: μια ωραία ρύθμιση για να πετύχετε πιο ζεστά χρώματα στις λήψεις σας είναι να επιλέξετε στο μενού της ισορροπίας λευκού την ρύθμιση flash. Συνίσταται τόσο στις λήψεις πορτραίτου όσο και τοπίου, ιδιαίτερα όταν το αντικείμενό μας φωτίζεται απευθείας από τον ήλιο. Θα διαπιστώσετε τη διαφορά από την πρώτη κιόλας λήψη, ακόμα και μέσα από την μικρή οθόνη της κάμερας, κατά το playback.
Παράδειγμα: στην πρώτη λήψη έχουμε αφήσει το white balance στο auto, ενώ στη δεύτερη λήψη το έχουμε ρυθμίσει στο flash. Οι διαφορές στα χρώματα είναι έντονες, όπως μπορείτε να δείτε.
Παράδειγμα 2ο: αντίστοιχες διαφορές μπορούμε να δούμε και στο χρώμα του ανθρώπινου δέρματος, όπου το χρώμα του εμφανίζεται πιο θερμό.
8. Τρίποδο: άλλο ένα παρεξηγημένο αξεσουάρ αλλά τόσο χρήσιμο, ιδιαίτερα κατά τη νυχτερινή λήψη. Επιτρέπει τη λήψη αυτοπορτραίτου (με τη ρύθμιση του χρονοδιακόπτη της κάμερας) ενώ στις λήψεις κατά τις νυχτερινές ώρες αποτελεί εγγύηση για σταθερές λήψεις, παρά τη μείωση στην ταχύτητα. Εφόσον δεν έχεις στην κατοχή σου κάποιο (έστω και μικρό) τρίποδο, το ρόλο του μπορεί να παίξει κάποιο πεζούλι, το βιβλίο που διαβάζεις, μία καρέκλα.
Παράδειγμα: Λήψη τραβηγμένη με τρίποδο ή σταθερή βάση, χωρίς να χρειαστεί να ανεβάσουμε καθόλου τις ρυθμίσεις ISO.
9. Νυχτερινή λήψη (εδώ γίνεται προσωπικό για το συντάκτη, καθώς δεν χρησιμοποιώ το φλας της φωτογραφικής μου μηχανής): εφόσον λοιπόν καταλήγεις και στην επιλογή μη χρήσης του φλας και του τριπόδου ή κάποιας σταθερής βάσης θα πρέπει να μπεις στο μενού ISO και να τα ανεβάσεις έτσι ώστε να τραβήξεις με γρήγορη ταχύτητα και να μην έχεις κουνημένη φωτογραφία. Χρυσός κανόνας για το μέχρι πόσο ανεβάζεις το ISO δεν υπάρχει (εξαρτάται πολύ από το εκάστοτε μοντέλο της κάμερας), οπότε θα πρέπει να παίξεις λίγο έτσι ώστε να διαπιστώσεις μέχρι σε ποιο ύψος δεν γίνεται ενοχλητικό το επίπεδο του ψηφιακού θορύβου στις φωτογραφίες.
Παράδειγμα 1ο - Σωστό: Φωτογράφιση στο χέρι, ανεβάζοντας το ISO σε τέτοια σημεία ώστε ο ψηφιακός θόρυβος να μην δημιουργεί πρόβλημα.
Παράδειγμα 3ο - Λάθος: Εδώ έχουμε μια περίπτωση φωτογραφίας τραβηγμένης στο χέρι αλλά όχι με την απαραίτητη ταχύτητα και έτσι τα σταθερά μας σημεία εμφανίζονται κουνημένα. Αν η μηχανή δίνει ταχύτητα κάτω από 1/40 καλύτερα να μην επιχειρήσετε φωτογράφιση στο χέρι.
10. Κινούμενο αντικείμενο: στις ώρες που έχεις έντονο φως από τον ήλιο έχεις τη δυνατότητα να παγώσεις την κίνηση οποιουδήποτε αντικειμένου. Με μια ταχύτητα 1/2000 και πάνω ή με την τοποθέτηση της ροδέλας επιλογής στην ρύθμιση action, sport κ.λπ. είναι εύκολο να το πετύχεις. Αντίθετα, στις βραδυνές ώρες, όπου δεν έχεις τόσο έντονο φως, ενδιαφέρον έχει να αποτυπώσεις την κίνηση πάνω στο κάδρο που θα έχεις επιλέξει. Θες τρίποδο ή σταθερή βάση, επιλέγεις ένα καλό κάδρο ως background της φωτογραφίας και ανάλογα με την ταχύτητα (από 1/25 έως μερικά δευτερόλεπτα) αφήνεις την κίνηση οποιουδήποτε αντικειμένου να γράψει μέσα σ’ αυτό.
Bonus tip: Αν έχεις (έως και αδιάφορα) στατικά αντικείμενα το βράδυ και θες να παίξεις μαζί τους, δοκίμασε να κάνεις zoom in - zoom out το φακό στο χρονικό διάστημα που διαρκεί η λήψη. Ενδεχομένως, να βγάλεις πιο δημιουργικές φωτογραφίες.
Σχόλια