Τι και αν ακόμα υπάρχουν καταναλωτές που δεν μπορούν να προφέρουν το όνομά της η κινέζικη εταιρεία Huawei (Χου-α-γου-έ-ι) έχει εξελιχθεί σε ένα τεράστιο μέγεθος στο χώρο της τεχνολογίας, διεκδικώντας όλο και μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα της αγοράς και ταυτόχρονα εξελίσσοντας τον ίδιο της τον εαυτό.
Δεν έχουν περάσει παρά λίγες ημέρες από την σπάνια ευκαιρία που μας δόθηκε (παρέα με δημοσιογράφους και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες) να επισκευθούμε τα στρατηγεία της εταιρείας στη Σενζέν και τη Σαγκάη. Η Huawei άνοιξε (έστω και με μια μικρή «διστακτικότητα») τις πύλες της παρέχοντάς μας την ευκαιρία να δούμε τις γραμμές παραγωγής της, τα τμήματα έρευνας και ανάπτυξης, τα εργαστήριά της και βεβαίως να συνομιλήσουμε με αρκετά υψηλόβαθμα στελέχη της.
Huawei: από follower, leader της αγοράς
Ξεκινώντας από το τελευταίο και παρατηρώντας το δημόσιο λόγο αυτών των στελεχών και βεβαίως τις επιδόσεις αλλά και τη στρατηγική της εταιρείας είναι εύκολο να παρατηρήσεις πόσο διαφορετική είναι η τωρινή εικόνα της Huawei από εκείνη με την οποία την γνωρίσαμε πριν από μερικά χρόνια. Μιας εταιρείας που ξεκίνησε κυρίως ως κατασκευαστής συσκευών για τους παρόχους κινητής (αρκετά από τα branded κινητά, όπως π.χ. κάποια Vodafone branded ήταν της Huawei) εξελίχθηκε ως κατασκευαστής προσιτών μοντέλων με το δικό της όνομα, αργότερα ως value for money πρόταση και τον τελευταίο χρόνο οι φιλοδοξίες της κοιτάνε ακόμα πιο ψηλά. Να διώξει το μανδύα του προσιτού κατασκευαστή που μπορεί να παράγει πλήθος προϊόντων και να στοχεύσει στα πιο ακριβά στρώματα της αγοράς.
O κ. Kevin Ho και η Ada Hu, δύο από τα υψηλόβαθμα στελέχη της Huawei με τα οποία είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε στο πλαίσιο του ταξιδιού.
Στις συναντήσεις μας με τον Kevin Ho (Πρόεδρος της γραμμής προϊόντων της Huawei) αλλά και με την Ada Hu (διευθύντρια δημοσίων σχέσεων) ήταν φανερή στο λόγο τους η στροφή της εταιρείας (συγκρίνοντάς τον με τις δημόσιες τοποθετήσεις στελεχών της εταιρείας στο παρελθόν). Νέοι όροι όπως «prestigious brand», «premium brand» ή «respected brand» έχουν προστεθεί πλέον στο λεξιλόγιο της Huawei για να περιγράψουν τη νέα στρατηγική της. Μιας στρατηγικής που θέτει σε πρώτη προτεραιότητα την ποιότητα έναντι της ποσότητας και την αναρρίχηση της αντίληψης που έχουμε για το όνομα Huawei στα ίδια επίπεδα με εκείνα ονομάτων όπως η Apple, η Samsung και άλλων δυτικών (ή δυτικής κουλτούρας) κατασκευαστών. Μιας στρατηγικής που θέλει τη Huawei από follower να γίνει leader της αγοράς.
Βεβαίως, τα λόγια των στελεχών δεν έρχονται κενά πράξεων ή επιδόσεων. Από 75 μοντέλα το 2011, το portfolio της Huawei το 2015 (σε παγκόσμιο επίπεδο) αριθμεί μόλις 20 συσκευές (κατηγοριοποιημένες σε 4 σειρές), οι καινούριες -και πιο ακριβές- σειρές smartphone Mate και P έχουν πουλήσει εκατομμύρια τεμάχια (ενδεικτικά το Mate S ξεπέρασε τα 5 εκατομμύρια και το P7 τα 7 εκατομμύρια) και η Huawei έχει σκαρφαλώσει για τα καλά στην 3η θέση της παγκόσμιας κατάταξης των κατασκευαστών smartphone.
Ενδεικτικό της δυναμικής της Huawei είναι το διάγραμμα που απεικονίζει την αύξηση των πωλήσεων smartphone τα τελευταία χρόνια.
Επιπρόσθετα, με βάση την λίστα Best Global Brands 2015 (που μετρά την αγνωρισημότητα των brands) το όνομα της Huawei βρίσκεται για πρώτη φορά στην 88η θέση, ενώ ο ετήσιος τζίρος για τα καταναλωτικά προϊόντα αγγίζει τα επίπεδα των 20 δισ. δολαρίων (εκτίμηση για το σύνολο του 2015).
Πολυπολιτισμική εταιρεία
Οι παραπάνω επιδόσεις προϋποθέτουν αντίστοιχα και μια μετάλλαξη της εταιρείας στο εσωτερικό της, στον τρόπο λειτουργίας της. Όπως ανέφερε η κ. Hu, η Huawei είναι πλέον μια πολυπολιτισμική εταιρεία και ως απάντηση σ’ αυτό έρχεται το γεγονός ότι σχεδόν 32.000 εργαζόμενοι της Huawei προέρχονται εκτός Κίνας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της διεθνοποίησης της εταιρείας είναι επίσης η λειτουργία τμημάτων έρευνας και ανάπτυξης της εταιρείας σε διάφορα σημεία στον κόσμο (Αμερική, Ευρώπη, Ιαπωνία, Ινδία) αλλά και η τοποθέτηση του Anthony Smith, στελέχους με παρελθόν σε εταιρείες όπως η BMW και η Philips, ως επικεφαλή του τμήματος σχεδιασμού καταναλωτικών προϊόντων στη Huawei.
Κινήσεις σαν αυτές υποδεικνύουν ότι η Huawei λειτουργεί με βάση και τις «δυτικές αξίες», κατανοεί πλέον την παγκόσμια αγορά, υιοθετεί και ενσωματώνει τις τάσεις και τα κριτήρια επιλογής του καταναλωτή, όχι μόνο στην Κίνα αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο.
Επένδυση στο κανάλι διανομής
Η δυναμική της κινέζικης εταιρείας έχει και μία ακόμα παράμετρο, η οποία δεν είναι άλλη από την επένδυση της εταιρείας στα σημεία πώλησης των προϊόντων της. Ένα στοιχείο στο οποίο στάθηκαν ιδιαίτερα τα στελέχη της. Όπως μας ανέφεραν, από τον Ιανουάριο έως και τον Αύγουστο του 2015 τα προϊόντα της Huawei έχουν μπει σε επιπλέον 27.200 σημεία σε όλο τον κόσμο, στα οποία περιλαμβάνονται 403 premium καταστήματα (δικοί της χώροι δηλαδή). Η επένδυση της εταιρείας στα ανεξάρτητα κανάλια είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν εντυπωσιακά οι πωλήσεις (σε ποσοστό 58%) που προέρχονται από αυτά τα καταστήματα. Ενδεικτική ήταν και η αναφορά του Hong Yinxin (Managing Director Consumer Product Planning of Mobile Broadband and Home Device), ο οποίος σημείωσε ότι στο παρελθόν το portfolio των προϊόντων των κατασκευαστών εξαρτιόταν πολύ από τους παρόχους, γεγονός όμως που έχει αλλάξει λόγω των νέων προϊόντων και νέων κατηγοριών συσκευών που έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια. Βεβαίως, στην εξίσωση θα πρέπει να βάλουμε και το γεγονός ότι οι επιδοτήσεις της αγοράς συσκευών από τους παρόχους έχουν μειωθεί με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι καταναλωτές να κατευθύνονται στην ελεύθερη αγορά για την απόκτησή τους.
Σχόλια