Είναι δεδομένο, καθώς το γνωρίζουμε σε ένα βαθμό και από την ελληνική αγορά, λόγω της μεγάλης απήχησης του iPhone αλλά και της κατανάλωσης σε data που έκαναν οι κάτοχοί του, η σχέση μεταξύ των παρόχων κινητής τηλεφωνίας και της Apple ήταν ετεροβαρύς, υπέρ της δεύτερης. Σε ένα μεγάλο βαθμό, η αμερικάνικη εταιρεία, με τα δύο παραπάνω επιχειρήματα κατάφερνε και επέβαλλε τους όρους της, τόσο στην εμπορική - διαφημιστική πολιτική της συγκεκριμένης συσκευής σε κάθε χώρα, μεταβιβάζοντας κόστη στους παρόχους. Με αυτόν τον τρόπο η Apple κατάφερνε και διατηρούσε μεγάλα περιθώρια κέρδους.
Όμως, το τελευταίο διάστημα φαίνεται ότι υπάρχει ένα κλίμα αλλαγής μεταξύ των διαπραγματεύσεων των παρόχων κινητής τηλεφωνίας και της Apple για τις πωλήσεις του iPhone, που θέτει σε κίνδυνο αυτό το περιθώριο κέρδους και κατ’ επέκταση τα κέρδη της εταιρείας. Τα παραδείγματα έρχονται από τις αναπτυσσόμενες χώρες και ειδικότερα από τη Ρωσία και την Κίνα. Πριν από λίγες ημέρες, ο διευθύνων σύμβουλος της China Telecom, μιας εταιρείας με 650 εκατομμύρια συνδρομητές, ανέφερε ότι οι συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών για τη διάθεση του iPhone 5 δεν έχουν καταλήξει, καθώς υπάρχει διαφωνία στο επιχειρηματικό μοντέλο και τα οφέλη των δύο πλευρών. Το δεύτερο παράδειγμα έρχεται από τη μεγαλύτερη εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στη Ρωσία, MTS, η οποία ενδέχεται να διακόψει μετά από τέσσερα χρόνια τη διάθεση του iPhone (επίσημη ημερομηνία λανσαρίσματος του iPhone 5 στη Ρωσία είναι η Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου) καθώς δεν έχει υπογραφεί ακόμα το νέο συμβόλαιο συνεργασίας. Παρά το γεγονός ότι στις δηλώσεις τους προς τον Τύπο, οι εκπρόσωποι της MTS δεν ανέφεραν κάποια επίσημη αιτία, λόγω των εμπιστευτικών συζητήσεων μεταξύ των δύο πλευρών, οι «κακές γλώσσες», σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Bloomberg, αναφέρουν παρόμοιες αιτίες: προσπάθεια της Apple να μεταβιβάσει το κόστος διαφήμισης, logistics και επισκευής στην ΜΤS. Με δεδομένο ότι και η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία κινητής στη χώρα έχει διακόψει τη διάθεση του iPhone από το 2010, η Apple ενδέχεται να μείνει με ένα μόνο συνεργαζόμενο πάροχο, τον τρίτο μεγαλύτερο, σε μια πολύ μεγάλη αγορά.
Εφόσον αυτά τα παραδείγματα έχουν και συνέχεια, μια τέτοια εξέλιξη ενδέχεται να αποτελέσει ένα μεγάλο κίνδυνο για την κυρίαρχη (σε όλα τα επίπεδα) αμερικάνικη εταιρεία. Ακόμα και αν δεν διακοπούν συμβόλαια και αλλάξουν απλά οι όροι της συνεργασίας παρόχων - Apple.
Σχόλια