Δεν ξέρουμε αν είχες την ευκαιρία να επισκεφθείς την έκθεση Photovision που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες. Αν ναι θα είδες και εσύ ότι τα περίπτερα που έδειχναν στο κοινό μοντέλα drones ήταν ίσως και περισσότερα από τα περίπτερα που παρουσίαζαν φωτογραφικές μηχανές. Ταυτόχρονα, οι άνθρωποι της διοργάνωσης είχαν εντάξει και στη θεματολογία των σεμιναρίων που πραγματοποιούνταν παράλληλα με την έκθεση, ενότητες σχετικές με τα drones, δείγμα ότι το ελληνικό κοινό ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για αυτές τις νέες συσκευές.
Σου φαίνεται λίγο θεωρητική αυτή η εισαγωγή; Ας πάμε τότε και σε πιο πρακτικές αποδείξεις. Γι’ αυτό το λόγο απευθυνθήκαμε πριν από λίγες ημέρες στο skroutz.gr, ζητώντας στοιχεία σχετικά με τις αναζητήσεις των χρηστών για τα drones. Όπως μάθαμε, η πρώτη φορά που ο όρος «drone» ψάχτηκε στο Skroutz ήταν πριν 5 χρόνια, ενώ ο αριθμός των αναζητήσεων που πραγματοποιείται σε ημερήσια βάση το τελευταίο διάστημα είναι σύμφωνα με τους ανθρώπους της εταιρείας, αρκετά μεγάλος για μια κατηγορία συσκευών πολύ εξειδικευμένη.
Από τα στοιχεία που μας έδωσαν έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον τα διαγράμματα του τελευταίου μήνα (Φεβρουάριος 2015), που δείχνουν μια εκρηκτική αύξηση του ενδιαφέροντος του κοινού. Από τις 25 κατά μέσο όρο αναζητήσεις τη μέρα, ο αριθμός τους το τελευταίο διάστημα έχει φθάσει τις 100, ενώ αντίστοιχα εκρηκτική είναι και η αύξηση του αριθμού των αποτελεσμάτων, δείγμα ότι τα καταστήματα (μεμονωμένα και αλυσίδες) εμπλουτίζουν τον αριθμό των διαθέσιμων προϊόντων.
Παρακάτω μπορείς να ρίξεις μια ματιά στα στοιχεία που μας έδωσε το skroutz.gr για το χρονικό διάστημα 26 Ιανουαρίου έως 26 Φεβρουαρίου 2015.
Έτοιμος ο καταναλωτής
Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε ποιο είναι το κοινό εκείνο που ενδιαφέρεται για τα drones θα ξεχωρίζαμε εκείνους που ασχολούνται με τον αερομοντελισμό (άλλωστε σε ένα βαθμό είναι αρκετά συγγενικός κλάδος με τα drones), εκείνους που παρασύρονται από τις τεχνολογικές τάσεις και βεβαίως μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων που ασχολούνται με τη φωτογραφία και τη βιντεοσκόπηση, είτε ερασιτεχνικά είτε επαγγελματικά. Ας σταθούμε λίγο παραπάνω στους τελευταίους. Μέχρι την εμφάνιση των drones για τη φωτογράφιση ή τη βιντεοσκόπηση από αέρος, οι υπάρχουσες λύσεις ήταν η ενοικίαση ελικοπτέρου ή η ενοικίαση γερανού, λύσεις πανάκριβες, που λειτουργούσαν περιοριστικά, ειδικά για τους ερασιτέχνες. Η είσοδος των drones ήρθε να κατεβάσει κατακόρυφα αυτό το κόστος, ανοίγοντας τα φτερά τους, προσφέροντάς τους τη δυνατότητα πειραματισμού και κυρίως την καταγραφή εντυπωσιακών πλάνων.
Αυτή τη στιγμή η ελληνική αγορά προσφέρει αρκετές επιλογές σε drones, οι τιμές των οποίων κυμαίνονται από περίπου 100 ευρώ και φθάνουν έως και τις 5.000 ευρώ. Ανάλογα με το ποσό που είναι διατεθιμένος ο καταναλωτής να ξοδέψει θα πάρει πίσω και αντίστοιχες δυνατότητες. Οι φθηνότερες συσκευές έρχονται να καλύψουν βασικές ανάγκες σε όλα τα επίπεδα (μέγιστο ύψος πτήσης, ταχύτητα, φωτογραφικές δυνατότητες κ.α.) ενώ όσο μεγαλώνει το κόστος αγοράς εμπλουτίζονται αντίστοιχα και οι επιλογές του καταναλωτή σε όλα τα επίπεδα. Πάντως, στην παρούσα φάση εκτός από το άγνωστο θεσμικό πλαίσιο ένα σημαντικό μειονέκτημα των drones είναι η αυτονομία τους, καθώς η μέση διάρκεια πτήσης κυμαίνεται από 15-30 λεπτά. Γι’ αυτό το λόγο, αρκετές από τις ακριβές προτάσεις της αγοράς διατίθενται με επιπλέον μπαταρίες, επιτρέποντας στον κάτοχο της συσκευής να «παίξει» λίγο παραπάνω από όσο του επιτρέπει η βασική έκδοση.
Από αριστερά προς τα δεξιά, το Parrot Bebop Drone και το DJI Phantom.
Ανάμεσα στα πιο γνωστά ονόματα της αγοράς είναι τα προϊόντα της Parrot, η οποία προσφέρει αρκετές προτάσεις σε διάφορες κατηγορίες τιμής, οι οποίες διατίθενται σε μεγάλες αλυσίδες, όπως τα Public ή τα καταστήματα Media Markt. Επιπλέον, μία από τις πιο δημοφιλείς συσκευές είναι το DJI Phantom, το κόστος του οποίου φθάνει μέχρι και τα 2.000 ευρώ, ενώ υπάρχουν και αρκετά ακόμη προϊόντα, από εταιρείες που δεν είναι ευρύτερα γνωστές στο κοινό.
Επιπλέον, αξίζει να σημειώσουμε ότι υπάρχουν συσκευές, το πιλοτάρισμα των οποίων γίνεται μέσω εφαρμογής για smartphones ή tablets, ενώ οι πιο ακριβές προτάσεις συνήθως διαθέτουν το δικό τους χειριστήριο.
Έτοιμες και οι εταιρείες
Τα drones ήρθαν στο προσκήνιο, κυρίως λόγω εταιρειών που ήθελαν να δοκιμάσουν αυτό το «μέσο» ως εργαλείο για την είσοδο νέων υπηρεσιών. Όλοι έχουμε διαβάσει για την δηλωμένη εδώ και δύο χρόνια διάθεση της Amazon να εντάξει τα drones στο δυναμικό της για την παράδοση προϊόντων, ενώ αντίστοιχη πρόθεση έχουν και αρκετές ακόμη μεγάλες εταιρείες, κυρίως αυτές που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ταχυμεταφορών. Ακόμα και στην Ελλάδα, η ACS πριν από περίπου ένα χρόνο εντάχθηκε σε ερευνητικό πρόγραμμα για αντίστοιχες υπηρεσίες μέσω drones.
Ανέτοιμο το θεσμικό πλαίσιο
Στην ζήτηση του κοινού (καταναλωτών και εταιρειών) το θεσμικό πλαίσιο ήταν ανέτοιμο, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που η δημοτικότητα μιας νέας τεχνολογίας προλαβαίνει τους θεσμικούς παράγοντες, πιέζοντας και καλλιεργώντας την αλλαγή στο νομικό πλαίσιο.
Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα στις ΗΠΑ η αρμόδια αρχή (FAA-Federal Aviation Administration) επέτρεψε στην Amazon να πραγματοποιήσει δοκιμαστικές πτήσεις drones για την υπηρεσία door to door που θέλει να προσφέρει. Ωστόσο ακόμα και αυτή η ρύθμιση έρχεται με αρκετούς περιορισμούς, καθώς η ίδια αρχή τον Φεβρουάριο είχε αποφασίσει ότι τέτοιες πτήσεις θα πρέπει να πραγματοποιούνται σε αρκετή απόσταση από το κοινό, ακυρώνοντας σε ένα μεγάλο βαθμό τη μεταγενέστερη απόφασή της, καθώς η «κατ’ οίκον παράδοση» υπηρεσία της αμερικάνικης εταιρείας προϋποθέτει μια ακριβώς αντίθετη ρύθμιση.
Αντίστοιχα θολό είναι και το τοπίο στην Ευρώπη, όπου μόλις στις αρχές Μαρτίου οι αρμόδιοι παράγοντες, σε συνάντησή τους στη Ρίγα της Λετονίας, έδωσαν τις βασικές κατευθύνσεις του θεσμικού πλαισίου που πρέπει να υιοθετηθεί. Όπως διαβάζουμε από το ρεπορτάζ του καλού φίλου και συνάδελφου Αχιλλέα στο tovima.gr, «οι αρχές της διακήρυξης ορίζουν ότι τα drones πρέπει να αντιμετωπίζονται ως νέοι τύποι αεροσκάφους» και οι υπηρεσίες που θα παρέχονται με αυτά θα πρέπει να έχουν το ίδιο επίπεδο ασφαλείας με αυτό που ισχύσει για την πολιτική αεροπορία, χωρίς να υπάρχει καμία έκπτωση στην ασφάλεια κατά την διαδικασία ενσωμάτωσής τους στο αεροπορικό σύστημα».
Επιπρόσθετα, «οι κανόνες, συνεχίζει η διακήρυξη, πρέπει να είναι απλοί και να επιτρέπουν σε startups ή μεμονωμένους επαγγελματίες να ξεκινούν δραστηριότητες σχετικές με τα drones και χαμηλού επιπέδου κινδύνου, με πτήσεις σε χαμηλό ύψος υπό ελάχιστους κανόνες». Κατευθύνσεις που όπως αντιλαμβανόμαστε αφορούν κατά κύριο λόγο τις επιχειρήσεις που θέλουν να υιοθετήσουν τα drones ως εργαλείο της δραστηριοποίησής τους, ωστόσο οι γενικοί κανόνες θα είναι παρόμοιοι και για τις «ιδιωτικές πτήσεις».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει να θεσπίσει τους πρώτους κανονισμούς μέσα στο 2015, έτσι ώστε μέσα στην επόμενη χρονιά να είναι εφικτή η ένταξη των drones στην επιχειρηματική δραστηριότητα.
Όπως γίνεται εύλογα αντιληπτό αντίστοιχα αρύθμιστο είναι και το τοπίο στη χώρα μας, με αποτέλεσμα η πτήση drone (ιδιωτική) να κρίνεται ενδεχομένως κατά περίπτωση από τις αρμόδιες αρχές. Πάντως είναι δεδομένο ότι η χρήση drone θα πρέπει να τηρεί βασικές αρχές, όπως η μη επίρρεια του χρήστη από αλκοόλ, η μη πτήση πάνω από κατοικημένες περιοχές (όσο καλός «πιλότος» κι αν είσαι μια πτώση της συσκευής είναι πάντα μέσα στο πρόγραμμα) ή ευαίσθητα σημεία, όπως οι αρχαιολογικοί χώροι. Αν λοιπόν σκοπεύεις και εσύ να αποκτήσεις σύντομα ένα drone, και μέχρι να οριστεί το θεσμικό περιβάλλον, καλό θα είναι η χρήση που θα κάνεις να είναι "σύννομη" με κάποιους βασικούς κανόνες, όπως οι παραπάνω.
Σχόλια