Τα είπε σχεδόν όλα ο Φανούρης στα κείμενά του όμως μου είναι δύσκολο να μη γράψω κι εγώ κάτι για το Facebook Home* προφανώς δεν έχω άμεση χρηστική εμπειρία (και πιθανότατα δε θα αποκτήσω καθώς έχω μερικές πολύ συγκεκριμένες απαιτήσεις από το interface των μηχανημάτων μου με αποτέλεσμα να τα αλλάζω πολύ σπάνια -ακόμα χρησιμοποιώ το interface των Windows 95 στον υπολογιστή μου!) αλλά επειδή είναι η πρώτη κίνηση της εταιρείας που με εντυπωσίασε από άποψη στρατηγικής.
Όπως και να το δει κανείς, ήταν αδύνατο για το Μεγάλο Μπλε social network να μην μπει στο παιχνίδι της κινητής: ακόμα και κρίνοντάς κανείς από τα στατιστικά που διατίθενται ευρέως (είμαι σίγουρος ότι στο Μένλο Παρκ έχουν πολύ ακριβέστερα) είναι προφανές ότι οι φορητές συσκευές αποτελούν, αν όχι το αποκλειστικό μέλλον, σίγουρα ένα μέλλον παράλληλο με αυτό των υπολογιστών, ειδικά για εφαρμογές ψυχαγωγίας/leisure. Αν σ' αυτό αθροίσει κανείς την επιτακτική ανάγκη για αύξηση των εσόδων που ως εισηγμένη εταιρεία έχει πια η Facebook, ήταν θέμα χρόνου πότε θα πατούσε πιο γερά το πόδι της εκεί.
Αυτό που μου φάνηκε εντυπωσιακό, ήταν ότι το έκανε με τον ευφυέστερο δυνατό τρόπο, επαληθεύοντας τόσο όσους πίστευαν ότι θα κατασκευάσει μια δική της συσκευή, όσο και όσους (μεταξύ των οποίων και ο γράφων) πίστευαν το αντίθετο: ούσα (κατά κάποιον τρόπο) εταιρεία λογισμικού, δημιούργησε ένα "soft τηλέφωνο" το οποίο κάνει κατάληψη στο hardware και πείθοντας τις εταιρείες hardware (αμφιβάλλει κανείς ότι η HTC είναι μόνο η αρχή;) να διαθέσουν πρόθυμα τα μηχανάκια τους. Και μάλλον δε χρειάστηκε να προσπαθήσει πολύ -ακόμα και για όσους είναι βαθιά μέσα στην αγορά, το ένα δις χρήστες που κουνάει προκλητικά ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ με κάθε αφορμή είναι δύσκολο να αγνοηθεί.
Παράλληλα, και εδώ είναι που η κίνηση φλερτάρει με το χαρακτηρισμό "ιδιοφυής", το Facebook Home ανατρέπει την ίδια την ιδέα του τηλεφώνου: τα τηλέφωνα που θα έχουν προεγκατεστημένο το Facebook Home θα είναι πρώτα φορητά τερματικά του Facebook και σε δεύτερη φάση τηλέφωνα -η πρώτη φορά που είδαμε κάτι παρόμοιο σε ευρεία καταναλωτική χρήση ήταν το 1997, όταν η Microsoft ενσωμάτωσε τον Internet Explorer 4 στα Windows, αλλάζοντας χρήση στον υπολογιστή και μετατρέποντάς τον σε τερματικό του Internet* αυτό που κάνει το Facebook Home είναι εξίσου -αν όχι περισσότερο- ριζοσπαστικό.
Δεν έχω πολλές αμφιβολίες ότι το πείραμα θα πάει καλά -αν θα φέρει τα προσδοκώμενα έσοδα ή όχι έχει να κάνει περισσότερο με την οικονομική διαχείρισή του παρά με την ίδια την ιδέα. Νομίζω όμως ότι το λανσάρισμα της προηγούμενης εβδομάδας θα αποτελέσει κομβικό σημείο για όσους ασχολούνται όχι μόνο με την τεχνολογία αλλά με το πώς αυτή επιδρά στην κοινωνία: σπάνια έχουμε την ευκαιρία να δούμε τόσο ριζικές ανατροπές όσο το Facebook Home* το ότι η ανατροπή αυτή δεν προέρχεται από την τεχνολογία αλλά από τη διαφορετική χρήση της κάνει τους ανθρώπους που τη σκέφτηκαν ακόμα πιο αξιοθαύμαστους.
Σχόλια