Ageliosimo@web.gr

Πόσο εύκολο είναι να εφαρμοστεί ο φόρος του αγγελιοσήμου στις διαφημίσεις που εμφανίζονται σε διαδικτυακούς τόπους;

Deasy @ 13.05.2010
Ageliosimo@web.gr

Έχουν ανοίξει την κουβέντα, δημοσιογράφοι, παραδοσιακά μέσα και οι εταιρίες από τον χώρο της διαφήμισης, ο καθένας από την πλευρά του για την επιβολή ή όχι του αγγελιοσήμου στις διαδικτυακές διαφημίσεις. Στην πραγματικότητα όμως έχουν ανοίξει ένα θέμα κρατικού ελέγχου σε μια αγορά που σαν βασική αρχή στην δημιουργία της έχει να μην γνωρίζει σύνορα κρατών.

Με αφορμή την συζήτηση λοιπόν που γνωρίζουμε ότι γίνεται αυτό τον καιρό και σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ είναι θέμα μηνών για να παρθεί η τελική απόφαση από την κυβέρνηση για την εφαρμογή του φόρου, θα προσπαθήσω να απαντήσω σε μερικά ερωτήματα, που προκύπτουν από την σημερινή Ιντερνετική πραγματικότητα.

Υπάρχουν σύνορα στο Ίντερνετ;

Το αγγελιόσημο είναι ένας φόρος ο οποίος υπολογίζεται σε τηλεόραση και έντυπα με βάση το κόστος αγοράς διαφημιστικού χρόνου και χώρου αντίστοιχα. Και πρόκειται για έναν φόρο που επιβαρύνει τον διαφημιζόμενο, ο οποίος και πρέπει να τον καταβάλει στα κρατικά ταμεία. Όταν όμως ένας διαφημιζόμενος επιλέξει να κάνει μια καταχώρηση ή να προβάλει ένα διαφημιστικό σποτ σε κάποιο μέσο του εξωτερικού, τότε δεν υπάρχει αντίστοιχη φορολογία! Στην περίπτωση των διαδικτυακών τόπων οι οποίοι φιλοξενούνται, οι περισσότεροι, σε εγκαταστάσεις του εξωτερικού και άρα λειτουργούν εκτός συνόρων τι θα ισχύει;

Εφόσον ένας διαδικτυακός τόπος σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μέσα, έχει επισκέπτες από χώρες εκτός Ελλάδας, που φτάνουν και σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνούν και το 30%  πως μπορεί να ορισθεί ότι απευθύνεται μόνο σε όσους κατοικούν στην Ελλάδα, έτσι ώστε να φορολογηθεί ως ένα Ελληνικό ΜΜΕ;

Είναι αυστηρά Ελληνικά ΜΜΕ οι διαδικτυακοί τόποι που απλά χρησιμοποιούν ως κύρια γλώσσα γραφής την Ελληνική λοιπόν;  Ή όλοι οι διαδικτυακοί τόποι είναι απλά παγκόσμια μέσα μαζικής επικοινωνίας (και ΟΧΙ ενημέρωσης) που χρησιμοποιούν την Ελληνική ως κύρια γλώσσα γραφής;

Και τι θα ισχύσει στους διαδικτυακούς τόπους που χρησιμοποιούν την Ελληνική γλώσσα, αλλά δραστηριοποιούνται σε πολλές άλλες χώρες και η τυπική έδρα λειτουργίας τους βρίσκεται σε κάποια άλλη χώρα, όπως είναι τα Facebook, Myspace, Yahoo, Hi5 και μια σειρά από άλλους διαδικτυακούς τόπους που είναι πολύ δημοφιλείς στην Ελλάδα;

Έχεις web site ή blog;

Πως θα καταγραφεί στην επίσημη κατάσταση των Ελληνικών ΜΜΕ το κάθε ένα blog που φιλοξενεί διαφημιστικά μηνύματα; Ή μήπως τελικά όλα τα web sites θα γίνουν blogs; Ίσως και όλοι οι bloggers να γίνουν δημοσιογράφοι με τα αντίστοιχα προνόμια των αντίστοιχων ασφαλιστικών ταμείων;

Αυτό το ερώτημα με τα blogs, δεν περιορίζεται μόνο στο ποιος τα γράφει και με το τι γράφει, είναι όλα τα blogs ειδησεογραφικά; Είναι όλα τα ιστολόγια προσωπικά ημερολόγια που γράφονται με στόχο την επικοινωνία; πόσα από αυτά φιλοξενούν διαφημιστικά μηνύματα; Ποιες μέθοδοι φιλοξενίας διαφημιστικών μηνυμάτων σε ιστολόγια θα φορολογούνται, και ποιες όχι;

Θα πληρώνει τον φόρο ο διαφημιζόμενος στο troktiko για παράδειγμα (αν και όταν αποφασίσει να περάσει στην φάση της διαφημιστικής εκμετάλλευσης);

Ακούω σαμπάνιες να ανοίγουν από τον πύργο των Αθηνών;  

Και για όσους δεν γνωρίζουν, στον πύργο των Αθηνών είναι τα γραφεία της Google στην Ελλάδα, για την οποία δεν μπορεί να εφαρμοστεί το αγγελιόσημο εφόσον δεν υπάρχει σε καμία άλλη χώρα του κόσμου, και άρα δεν προβλέπεται από τις παγκόσμιες αυτοματοποιημένες διαδικασίες καταχώρησης διαφημιστικών μηνυμάτων. Μην ξεχνάμε ότι για να διαφημιστώ χρησιμοποιώντας την υπηρεσία Google Ad words της Google, χρειάζομαι μόνο να κάνω ένα ΔΩΡΕΑΝ λογαριασμό, και την πιστωτική μου κάρτα για να πληρώνω ένα ένα τα πελατάκια που θα κάνουν click στο διαφημιστικό μήνυμα μου! Και για να μην υπάρξει κάποια παρερμηνεία, με αυτή την υπηρεσία δεν μπορώ μόνο να διαφημιστώ μόνο στις σελίδες αποτελεσμάτων της συγκεκριμένη μηχανής αναζήτησης, αλλά και σχεδόν στο σύνολο των Ελληνικών διαδικτυακών τόπων που με την χρήση της υπηρεσίας Google Ad sense φιλοξενούν τα διαφημιστικά μηνύματα από την Google, όπως χαρακτηριστικά ονομάζονται, και αμείβονται για αυτή την φιλοξενία σε κάθε click που γίνεται από τις σελίδες τους.

Δεν θα κάνω καν το ερώτημα για το πώς θα επιβάλουν τον φόρο στον παγκόσμιο γίγαντα, μια που είναι προφανές ότι δεν θα γίνει. Αλλά θα κάνω το ερώτημα για το ετήσιο spending που πηγαίνει στην υπηρεσία Google Ad words όπως αυτό έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με πληροφορίες λοιπόν, το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ ετησίως, και φτάνει το αντίστοιχο του συνόλου του υπόλοιπου διαφημιστικού online spending. Πράγμα που δεν είναι απίθανο μια που και στην Αμερική, όπου η online διαφημιστική δαπάνη καταγράφεται, το ποσοστό για το search advertising αγγίζει το 50% (διαβάστε το σχετικό άρθρο). Άρα όχι μόνο δεν θα εφαρμοστεί το μέτρο για το μισό, περίπου, ετήσιο διαδικτυακό διαφημιστικό τζίρο, αλλά θα κάνει και το κανάλι διαφήμισης που προσφέρει η Google, ακόμα πιο ισχυρό, εξάγοντας Ελληνικά ευρώ που θα τρέχουν να κρυφτούν από το αγγελιόσημο!

 

Περιορίστηκα σε μια καθαρή τεχνολογική πρώτη παρουσίαση του θέματος προσπαθώντας να απαντήσω σε λίγα από τα ερωτήματα που έχουν να κάνουμε με την φύση του νέου μέσου, αλλά και των διαθέσιμων online υπηρεσιών που όλοι χρησιμοποιούμε, προσπαθώντας να απαντήσω στο ερώτημα "Πόσο εύκολο είναι να εφαρμοστεί ο φόρος του αγγελιοσήμου στις διαφημίσεις που εμφανίζονται σε διαδικτυακούς τόπους;".

 

Είναι προφανής η απάντηση που θα δώσεις κι εσύ αν δεν έχεις σταματήσει να διαβάζεις μέχρι εδώ! Η όποια προσπάθεια για την εφαρμογή του φόρου του αγγελιοσήμου στο διαδίκτυο θα είναι:

  1. Αναποτελεσματική αφού ΔΕΝ μπορεί να εφαρμοστεί για ένα ποσοστό του διαφημιστικού τζίρου που φτάνει και ίσως ξεπερνάει το 50%, και έτσι τα όποια πιθανά έσοδα υπολογίζουν όσοι το σκέφτονται θα αποδειχτούν άνθρακες!
  2. Προβληματική, γιατί απλά στο διαδίκτυο δεν θα είναι ποτέ εφικτό το να γίνει μια ικανοποιητική καταγραφή των διαδικτυακών τόπων, έτσι ώστε να γνωρίζουμε σε ποιους διαδικτυακούς τόπους όταν διαφημιζόμαστε θα είμαστε υπόχρεοι στον φόρο.
  3. Άδικη μια που ο φόρος με το όνομα αγγελιόσημο είναι φόρος υπέρ τρίτων και ουσιαστικά χρηματοδοτεί τα ασφαλιστικά ταμεία των δημοσιογράφων που εργάζονται στα παραδοσιακά μέσα και μόνο! Εκτός κι αν τελικά η επιβολή του θα ανοίξει τις πόρτες σε όλους τους Ιντερνετικούς γραφιάδες για μια καλύτερη ασφάλιση…

Η αναφορά μου σε αυτό το θέμα που καίει σαν καυτή πατάτα, θέλω να κλείσει με την ελπίδα ότι στην ψηφιακή εποχή που ζούμε, δεν θα δω ένα ακόμα νομοθέτημα που θα πηγαίνει ως χώρα πολλά χρόνια πίσω την προσπάθεια της πολιτικής εξουσίας να βάλει τη σκόνη κάτω από το χαλί για άλλη μια φορά..

 

 

MEDIA,SOCIAL MEDIA,NEW MEDIA,IAB,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home