Τις ημέρες εθνικού πένθους δεν μιλάς. Στη συνέχεια αφήνεις τα κανάλια επικοινωνίας ανοιχτά για όσους κάνουν κάτι για να βοηθήσουν. Μετά όμως ανοίγει η κουβέντα για ευθύνες (που έχουν τόσο τιμωρητικό όσο και εκπαιδευτικό σκοπό), και εκεί καθένας βγάζει τα συμπεράσματά του. Αν δηλαδή όσους θεωρούμε ενόχους ήθελαν και δεν μπορούσαν, μπορούσαν και δεν ήθελαν, ή ούτε μπορούσαν ούτε και ήθελαν.
Η τεχνολογία είναι καθοριστικής σημασίας για την αντιμετώπιση κρίσεων. Τόσο κατά το στάδιο της πρόληψης όσο και της καταστολής. Προληπτικά, ένα σύστημα έγκαιρης ενημέρωσης θα μπορούσε να περιλαμβάνει οτιδήποτε από σένσορες στα δάση μέχρι δορυφορικό σύστημα παρακολούθησης. Εξίσου προληπτικά ένα άλλο σύστημα έγκαιρης ενημέρωσης θα έστελνε SMS ή μηνύματα μέσω κοινωνικών δικτύων σε όσους βρίσκονται στην περιοχή και κινδυνεύουν. Κατασταλτικά, ένα σύστημα συντονισμού θα έστελνε περιπολικά και πυροσβεστικά εκεί ακριβώς που χρειάζονται. Τέλος, ένα άλλο σύστημα μετά την κρίση θα έδινε πληροφορίες και θα συντόνιζε τις προσπάθειες ανακούφισης των πληγέντων.
Όλα τα παραπάνω είναι γνωστά, δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Και πράγματι, εδώ και χρόνια τέτοια έργα έχουν δημοπρατηθεί, τα χρήματα έχουν πληρωθεί. Κι όμως, εκ του αποτελέσματος προφανώς τίποτα δεν λειτούργησε. Σύμφωνα με μαρτυρίες, ούτε ένα περιπολικό/πυροσβεστικό δεν βρέθηκε στο Μάτι, οι (όποιες) εκτροπές κίνησης δεν αποδείχθηκαν ωφέλιμες, η απομάκρυνση του πληθυσμού από τις παραλίες έγινε κυρίως με ιδιωτικά μέσα.
Απέτυχε η τεχνολογία; Ήταν κακές οι τεχνικές λύσεις; Ή αποδείχτηκαν ανίκανοι να τις χρησιμοποιήσουν οι χρήστες τους/κυβερνώντες; Από δημοσιεύματα είναι φυσικά αδύνατο να βγάλει κανείς άκρη τι τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε και πως. Ας προσπαθήσουμε επομένως να βγάλουμε ένα συμπέρασμα:
- Ο αριθμός των νεκρών και αγνοούμενων, και οι συνθήκες του θανάτου τους, είναι δεδομένα.
- Όλοι θυμόμαστε τη φωτογραφία από το 2015 του υπουργού Δημόσιας Τάξης με το post it στην οθόνη του με password και login ώστε να τα διαβάζει όλη η υφήλιος.
- Εξίσου όλοι θυμόμαστε την, παλαιότερη, χρήση του Internet από τον Πρόεδρο του Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού, για τον οποίο ο Άγιος Πορφύριος είχε προβλέψει το Ιντερνετ.
- Η φωτογραφία του υπουργού Οικονομικών να μπαίνει σε κρίσιμη συνεδρίαση με τις σημειώσεις όχι αναποδογυρισμένες, ώστε να φαίνονται μέχρι και από φωτογραφία, δείχνει (αν αυτό είναι το κορυφαίο βιογραφικό της κυβέρνησης) το ταβάνι των στελεχών της όσον αφορά μέτρα ασφαλείας.
Η τεχνολογική αποτυχία της κυβέρνησης δεν με παραξενεύει. Η τεχνολογία στο θεωρητικό της υπόβαθρο δεν είναι Αριστερή. Ιδεολογικά, οι αριστεροί νιώθουν, στην καλύτερη, άβολα με την τεχνολογία. Έχουν αρνητική σχέση με αυτήν, αποδίδοντάς της οτιδήποτε από την έξαρση του ατομισμού και του καταναλωτισμού μέχρι την πτώση του κομμουνισμού. Δεν θέλουν -και δεν μπορούν- να την καταλάβουν. Οι βασικές παραδοχές της τεχνολογίας, το εξωστρεφές άτομο, η φιλελεύθερη αστική δημοκρατική κοινωνία, η ανοιχτή οικονομία και το διεθνές εμπόριο, είναι έννοιες ξένες με την αριστερή θεωρία. Βρίσκονται ακριβώς στον αντίποδα, είναι φιλελεύθερες. Πως, επομένως, να χρησιμοποιήσουν ξένα γι’ αυτούς εργαλεία, ακόμα και για να σβήσουν μια φωτιά;
Το 1976 ο ποιητής έγραψε τη Ρόζα: «Τι με κοιτάζεις Ρόζα μουδιασμένο / συγχώρα με που δεν καταλαβαίνω / τι λένε τα κομπιούτερς και οι αριθμοί». Τότε οι στίχοι ήταν εμπνευσμένοι, ακόμα και προφητικοί. Σαράντα χρόνια μετά, όσοι ακόμα μερακλώνουν με αυτούς δεν καταλαβαίνουν, δεν θέλουν να καταλάβουν, ότι η Ρόζα είναι η Ελλάδα.
Που μόλις έχασε, με φρικτό τρόπο, εκατό (περίπου…) από τα παιδιά της.
Σχόλια