Tα έχω ξαναγράψει στην προηγούμενη κυβερνητική προσπάθεια για την επιβολή Αγγελιοσήμου στο Ίντερνετ εδώ. Ήταν 2010 καλοκαίρι που το πυροτέχνημα ξανάπεσε στον ουρανό των media και όπως ήταν αναμενόμενο απλά έσκασε θεαματικά ένα βράδυ φωτίζοντας στιγμιαία τα online μέσα της χώρας. Γιατί απλά δεν μπορείς να επιβάλεις έναν κρατικό φόρο, με σύνορα, σε μια αγορά που δεν έχει γεωγραφικά σύνορα.
Κι όμως μετά από 2 χρόνια και μερικούς μήνες κάποιοι φωστήρες ανακινούν ένα θέμα που απλά δεν θα μπορέσουν να εφαρμόσουν. Όχι γιατί δεν θα ψηφιστεί, αλλά γιατί δεν θα μπορέσουν να το εφαρμόσουν με τις διεθνείς εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της διαδικτυακής διαφήμισης. Και για να είμαι σαφής, δεν πιστεύω ότι η Ελληνική ή όποια άλλη κυβέρνηση αντίστοιχου μεγέθους χώρα θα μπορέσει να επιβάλει μια νέα φορολογία στα γεωγραφικά της σύνορα σε εταιρίες όπως είναι το Facebook και η Google.
Ίσως όμως αυτή η νέα οργάνωση εκδοτών διαδικτύου (ΕΝΕΔ) που σιγά, σιγά φαίνεται να συγκροτείται να έχει άποψη για αυτό το θέμα του Αγγελιοσήμου, ή όχι; Αλήθεια ποιοι είναι οι εκδότες που την απαρτίζουν; Απασχολούν όλοι δημοσιογράφους με την παραδοσιακή μορφή έτσι ώστε να δικαιολογείται η επιβολή αυτού του φόρου υπέρ τρίτων;
Πόσοι από αυτούς, τους διαδικτυακούς εκδότες, έχουν επιλέξει να δέχονται έσοδα από την Google μέσω του προγράμματος Google AdSense;
Δηλαδή πόσοι έχουν επιλέξει να μην δέχονται τα έσοδα τους μέσω Ελλάδας έτσι ώστε να διακινείται όλο το ποσό στην χώρα, και έτσι να φορολογείται, αλλά χρησιμοποιούν μια εταιρία του εξωτερικού (Google) η οποία κρατάει λίγο παραπάνω από τα μισά ως δικά της έσοδα, και επιστρέφει στους διαδικτυακούς εκδότες το υπόλοιπο ποσό χωρίς την έκδοση κάποιου τιμολογίου προς αυτήν;
Τι συμβαίνει στον τομέα των διαφημιστικών εταιριών με τις φήμες για υπέρογκες επιβραβεύσεις – επιστροφές - στο τέλος του έτους (τα γνωστά σε πολλούς ΥΕΒ) που στραγγαλίζουν και τους διαδικτυακούς εκδότες;
Πόσα είναι στην πραγματικότητα τα εκατομμύρια που εξάγονται ετησίως από την Ελληνική οικονομία για διαδικτυακή διαφήμιση στο εξωτερικό; Οι δύο μεγάλοι διεθνείς παίκτες (Google & Facebook) δηλώνουν ότι δεν έχουν καμία υποχρέωση και ούτε πρόκειται ποτέ να μας ενημερώσουν για τους τζίρους τους που προέρχονται από την Ελλάδα. Και δεν πρόκειται να το κάνουν ούτε τώρα που οι σχετικές φήμες ανεβάζουν το ποσό αρκετά πάνω από τα 100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως! Και τι μένει να κινηθεί μέσω Ελληνικών εταιριών (διαφήμισης και διαδικτυακών εκδοτών); Το Ελληνικό ΙΑΒ θα το υπολογίσει και φέτος εκτιμώντας το σαφώς κάτω από τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Σε αυτόν τον τζίρο (που θα είναι σίγουρα μικρότερος από το 50% του συνόλου) και θα κινηθεί με τιμολόγια της Ελληνικής οικονομίας θα εφαρμόσουμε, εκπτώσεις, επιστροφές, φόρους και ΦΠΑ και τώρα και το Αγγελιόσημο!
Έχει σκεφτεί ποτέ κανείς ότι μπορεί απλά να είναι πιο έντιμο τελικά το μοντέλο της Google, (αναφέρομαι στην υπηρεσία AdSense) ακόμα κι αν κρατάει λίγο παραπάνω από το 50% ως δικά της έσοδα, και αυτός είναι ο κύριος λόγος που αναπτύσσεται στην Ελλάδα; Ακόμα και το Facebook θα είναι καλύτερο γιατί για κάθε ευρώ που ξοδεύεις (και εδώ δεν υπάρχει καμία επιστροφή στην Ελληνική οικονομία) παίρνει διαφήμιση αξίας 1 ευρώ και όχι π.χ. 40 λεπτών του ευρώ!
Αντί λοιπόν να φορολογήσουμε ξανά και ξανά τον ελάχιστο διαφημιστικό τζίρο που πηγαίνει στο Ελληνικό διαδίκτυο μήπως υπάρχει κάποιος σε αυτή την κυβέρνηση να σκεφτεί πως θα σταματήσουμε την αιμορραγία του διαφημιστικού τζίρου σε εταιρίες τους εξωτερικού; Μήπως, λέω εγώ, να τους ζητούσαμε να δημιουργήσουν ένα υποκατάστημα στην Ελλάδα και να εκδίδουν τιμολόγια που θα φορολογούνται όπως όλοι οι Έλληνες; Το μόνο σίγουρο είναι ότι κάτι τέτοιο θα επέφερε μια καλύτερη ισορροπία στην Ελληνική διαδικτυακή διαφημιστική αγορά, και σίγουρα περισσότερα έσοδα στην κρατικό κορβανά.
Αλλά πάλι τι ξέρω εγώ; Σίγουρα οι εκδότες και οι κυβερνώντες ξέρουν καλύτερα!
Σχόλια