Την περασμένη Παρασκευή μια μίνι διαδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι, αλλά σε αντίθεση με άλλες μεγαλύτερες κινητοποιήσεις που έχουν κατά καιρούς ταράξει τη γαλλική πρωτεύουσα, αυτή εδώ ελάχιστη κάλυψη είχε από τα τοπικά και διεθνή μέσα.
Οι διαδηλωτές, περίπου σαράντα άτομα, ήταν συνεργάτες της Deliveroo, μιας εταιρείας της “νέας οικονομίας” που μπορείς πάνω κάτω να χαρακτηρίσεις ως το αντίστοιχο της Uber για τους ντελιβεράδες. Η Deliveroo λειτουργεί μία πλατφόρμα μέσω της οποίας καταστήματα εστίασης έρχονται σε επαφή με ενδιαφερόμενους ντελιβεράδες για την παράδοση των προιόντων τους στους πελάτες. Ο ντελιβεράς που συνάπτει συμβόλαιο με την Deliveroo είναι ένας ελεύθερος επαγγελματίας που στις 8 το πρωί μπορεί να μεταφέρει καφέδες από ένα κατάστημα, στις 10 κρέπες και σάντουιτς από ένα άλλο, στις 2 το μεσημέρι πίτσες από ένα άλλο μαγαζί κ.ο.κ.
Είναι, πραγματικά, παράδοξο πώς και δεν έχουμε δει την Deliveroo στην Ελλάδα του το “το-παιδί-είναι-στον-δρόμο-μόλις-έφυγε” ντελίβερι. Τέλος πάντων, οι διαμαρτυρόμενοι Γάλλοι συνεργάτες της πλατφόρμας χαρακτηρίζουν την Deliveroo ως “παγκόσμιο πρωταθλητή της αβεβαιότητας” και παραπονούνται για τις χαμηλές αποζημιώσεις που λαμβάνουν από την πλατφόρμα. Δεν είναι δύσκολο να σκεφτεί κανείς πως για παιδιά 20 ή 25 χρονών οι χαμηλές αμοιβές μπορεί να τα κάνει να κινούνται πιο επικίνδυνα στον δρόμο και το κακό είναι πως, όπως διαβάζουμε στη Le Monde, η Deliveroo σχεδιάζει να κατεβάσει τις τιμές.
Λίγες ημέρες νωρίτερα είχε πραγματοποιηθεί μια κινητοποίηση στο Λονδίνο όπου και εκεί μετείχαν οι εργαζόμενοι αυτής της νέας οικονομίας που έχουν δημιουργήσει εταιρείες όπως η Deliveroo ή η Uber, η οποία λειτουργεί μια υπηρεσία ντελίβερι ονόματι UberEATS. Οδηγοί και ντελίβερι που συνεργάζονται με την Uber ένωσαν τις δυνάμεις τους σε μια… ουμπερική απεργία η οποία συνέπεσε χρονικά με κινητοποιήσεις των εργαζομένων σε αλυσίδες και καταστήματα εστίασης όπως τα McDonald’s και τα TGI Fridays. Οι απεργίες συνοδεύτηκαν και από δυναμικότερες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, με μέλη των Ανεξάρτητων Εργατών Μεγάλης Βρετανίας να εισβάλουν στα γραφεία της Uber στο Λονδίνο και να ζητούν ελάχιστη αποζημίωση 5 λίρες ανά δρομολόγιο, συν μία λίρα για κάθε μίλι (δηλαδή για κάθε 1,6 χλμ) διανυόμενης απόστασης. Οι συνεργάτες της Uber δεν παραπονούνται μόνο για τις αμοιβές αλλά και για την τακτική της εταιρείας να απενεργοποιεί τους λογαριασμούς τους (και, συνακόλουθα, καταγγέλλει τη συνεργασία τους) χωρίς να τους προσφέρει καμία σαφή εξήγηση.
Η απαισιόδοξη οπτική λέει πως η νέα φρουρά της οικονομίας δημιουργεί εργαζόμενους που υποχρεώνονται να προσφέρουν σε τιμή ευκαιρίας τις ικανότητές τους αλλά και τα μέσα παραγωγής, όπως είναι τα οχήματά τους, προς όφελος των Uber και των Deliveroo αυτού του κόσμου. Η αισιόδοξη οπτική λέει πως οι αντιδράσεις των εργαζομένων-συνεργατών μπορεί να δημιουργεί μια δυναμική για την δημιουργία μιας νέας γενιάς συνδικάτων. Πράγμα απολύτως λογικό: νέα οικονομία, νέες μορφές οργάνωσης των εργαζομένων.
Σχόλια