Λοιπόν, κάπου εδώ κοντά σε όποιο ειδησεογραφικό μαγαζί και αν κοιτάξεις θα δεις μια είδηση για κάποιον από τα "ψηλά" της Samsung να έρχεται προς την Ελλάδα, πιθανότατα να συναντηθεί και με τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου. Πιθανότατα θα δεις τίτλους ειδήσεων της μορφής "ψήφος εμπιστοσύνης της Samsung στην Ελλάδα", "Κορεατική απόβαση στον Πειραιά", "Φλερτ Samsung με το Λιμάνι" (το τελευταίο θα αγγίξει και τους πολυπληθείς γαύρους), "Τετ-α-τετ Samsung με Σαμαρά" (σε πιο δεξιόστροφα sites αυτό), "Μύρισε μέλι η Samsung" (σε πιο αριστερόστροφα sites) και τα λοιπά.
Αυτό που μάλλον πρόκειται να συμβεί είναι ότι η κορεατική εταιρεία μιλάει με την Cosco, όπως έχουν μιλήσει η HP, η Huawei και η ZTE και αν έχω ξεχάσει κάποιον παρακαλώ από το κοντρόλ να με διορθώσει (άκυρον, κοντρόλ, το βρήκα).
Το πιθανότατο είναι κάποιο καράβι να "πιάνει" Πειραιά να ξεφορτώνει κοντέινερ με προϊόντα της Samsung στον (ή στην;) προβλήτα της Cosco που θα το φορτώνει σε κάποιο τρένο για την ευρωπαϊκή ενδοχώρα.
Προφανώς για να γίνει κάτι τέτοιο η Samsung έχει κάνει την άσκησή της και της βγαίνει φθηνότερος ο Πειραιάς από κάποιο άλλο ευρωπαϊκό λιμάνι. Αυτό είναι καλό μακροπρόθεσμα για τον Πειραιά. Επίσης μπορεί να είναι καλό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που, με βάση αυτό το σενάριο, θα κουβαλάει τα κοντέινερ της Samsung για κάποιες εκατοντάδες ή και χιλιάδες χιλιόμετρα.
Κάπου εκεί Εκεί ακριβώς τελειώνουν και τα όποια οφέλη για την ελληνική οικονομία. Πρόσεξε, δεν λέω πως είναι κακό να είσαι ο αχθοφόρος των Ασιατών (και δεν είναι υποτιμητικό το να είσαι αχθοφόρος), μπορείς να γίνεις ο καλύτερος αχθοφόρος στον κόσμο και όλοι να θέλουν τις υπηρεσίες σου. Είναι εξαιρετικό να γίνεις ο καλύτερος αχθοφόρος (με τα logistics σου, με τα συνδυασμένα συστήματα μεταφορών σου και με άλλες ομορφιές αυτού του είδους), όπως μπορείς να γίνεις ο καλύτερος υδραυλικός ή ο καλύτερος μηχανικός γεφυρών ή ο καλύτερος προγραμματιστής web services.
Ομως ως χώρα το να βλέπεις τα τρένα να περνούν φορτωμένα κοντέινερ δεν είναι αυτό ακριβώς που θέλεις στην παρούσα χρονική στιγμή. Ούτε ένα "προκεχωρημένο φυλάκιο" έρευνας και καινοτομίας αρκεί. Ούτε βέβαια είναι σωστό να κοιτάς τις πολυεθνικές στα χέρια μήπως και σου δώσουνε κάποιο (με την καλή έννοια) φιλοδώρημα.
Στην περίπτωση της HP, της Huawei, της ZTE και, τώρα, της Samsung έχουμε να κάνουμε με εμπορικές συμφωνίες μεταξύ των συγκεκριμένων εταιρειών, της Cosco και της υπό ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το μόνο που μπορείς να "πουλήσεις" είναι πως η χώρα είναι μια σταθερή δημοκρατία που δεν σφάζονται οι άνθρωποι συνεμεταξύ τους, οπότε το εμπόρευμα (εκτός απροόπτου που και αυτό μέσα στις προβλέψεις είναι) θα φτάσει στον προορισμό του άθικτο. Αλλά αυτό το ξέρει η κάθε Samsung.
Στο μεταξύ, ακόμα ηχούν στα αυτιά μου εκείνα τα λόγια ενός πρώην πρωθυπουργού σε μια εκδήλωση του ΣΕΠΕ "Δεν θα γίνουμε Ιρλανδία". Δεν γίναμε Ιρλανδία που με τον χαμηλό φορολογικό συντελεστή "τράβηξε" πάνω της τις Microsoft και Intel και που όταν μπήκε στο μνημόνιο τον κράτησε πεισματικά χαμηλά λέγοντας πως είχε τα μύρια ζόρια δεν ήθελε να πάρει και το ζόρι της ανεργίας πάνω της. Μεταναστομάνα και η Ιρλανδία, μόνο που αυτή δεν το'χει ξεχάσει φαίνεται.
Ούτε αχθοφόροι γίναμε (τουλάχιστον όχι ακόμα). Είμαι βέβαιος πως ο καλός κύριος της Samsung θα περάσει ευχάριστα στις επαφές του με τους Ελληνες αξιωματούχους. Θα είναι μια καλή ανάπαυλα πριν τα "παζάρια" με την Cosco. Και εμείς σίγουρα θα ακούσουμε άλλη μια χαλαρωτική ιστορία για την "ανάπτυξη". Με εντολή Σαμαρά, βεβαίως...
Σχόλια