Φυσικά δεν ήμασταν οι μόνοι που σχολιάσαμε τα “Reactions”, τη νέα απόπειρα της Facebook να προσφέρει τα “Dislike” που όλοι ζητούν από χρόνια χωρίς να υπερβεί τα εσκαμμένα της πολιτικής ορθότητας –δεν ήμασταν καν οι πρώτοι καθώς σε ορισμένα άλλα μέρη του κόσμου όπως στην Ιρλανδία, την ευρωπαϊκή πρωτεύουσα της εταιρείας, τα έξι Reactions είναι ήδη σε χρήση οπότε ορισμένοι είχαν την ευκαιρία να γράψουν γι αυτά έχοντας εμπειρία από πρώτο χέρι.
Αν και συγκαταλέγομαι κι εγώ σ' αυτούς στους οποίους ο σαρκασμός έρχεται σαν default αντιμετώπιση απέναντι σε οτιδήποτε κάνει η Facebook και οι άλλες εταιρείες του ίδιου φυράματος, στην περίπτωση των “Reactions” αμέσως αναρωτήθηκα αν υπάρχει κάτι πέρα από μια απλή απόπειρα να προληφθεί το... κύμα αρνητικότητας που θα προκαλέσει ένα απλό κουμπί “Dislike”. Όπως συχνά συμβαίνει, το “Mashable”, δια στόματος ο Πιτ Πάσαλ μου έδωσε την απάντηση και βεβαίως την ανάγνωση του άρθρου ακολούθησε το απαραίτητο χτύπημα του κεφαλιού στον τοίχο καθώς η απλότητά της είναι αποστομωτική.
Η απάντηση δεν είναι στους χρήστες, ό,τι και να λέει ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ. Η απάντηση βρίσκεται στην ανάγκη μιας εταιρείας που ακόμα δεν έχει βρει το βέλτιστο μοντέλο αξιοποίησής τους για όσο το δυνατόν πιο ακριβή στατιστικά. Ή αλλιώς, ο λόγος ύπαρξης των έξι emoji δεν είναι η κάλυψη των αναγκών των χρηστών όσο η προσφορά όσο το δυνατόν περισσότερων πληροφοριών στον περιβόητο αλγόριθμο διαμόρφωσης του feed στο Μεγάλο Μπλε Δίκτυο. Γιατί όσο πιο καλά καταλαβαίνει ο αλγόριθμος (και, υποθέτω, οι άνθρωποι που τον ανασχεδιάζουν) τι αρέσει και τι δεν αρέσει στον χρήστη, τόσο καλύτερα θα διαμορφώσει το feed του –και τόσο καλύτερα θα το πουλήσει στους διαφημιστές.
Βεβαίως το θέμα δεν είναι απλό: όπως συχνά συμβαίνει με την τεχνητή νοημοσύνη κάποιες λεπτές αποχρώσεις της ανθρώπινης έκφρασης όπως η ειρωνεία θα περάσουν απαρατήρητες οπότε τα emoji, τουλάχιστον στην αρχή δε θα φέρουν την ακρίβεια που πιθανότατα ελπίζουν οι εμπνευστές τους. Όμως το fine tuning τους είναι μάλλον θέμα χρόνου οπότε δεν αμφιβάλλω ότι τελικά το στρατηγείο του Μένλο Παρκ θα τα κάνει να λειτουργήσουν προς όφελός του –ό,τι και να πει κανείς, είναι κάπως πιο σοφιστικέ λύση από το απλό “Like”. Όσο για την πραγματική έκφραση των συναισθημάτων, αυτή θα παραπεμφθεί για μια ακόμα φορά στα σχόλια. Ευτυχώς...
Σχόλια