Ούτε μία, ούτε δύο αλλά πολύ περισσότερες ήταν οι εταιρείες που έχουν αποφασίσει να μπουν ενεργά στο virtual reality και το δήλωσαν μέσα από την παρουσία τους στο Mobile World Congress. Στους γνωστές εδώ και καιρό μεγάλες εταιρείες (Samsung, HTC, Sony) στην Βαρκελώνη προστέθηκαν οι LG και Alcatel, καθώς και αρκετοί ακόμα μικρότεροι κατασκευαστές, ενώ δεν ήταν λίγες και άλλες εταιρείες παροχής υπηρεσιών (ή άλλων κλάδων) που είχαν τουλάχιστον ένα virtual reality demo.
Ποιος είναι ο λόγος που ξαφνικά οι εταιρείες στρέφονται μαζικά στην εικονική πραγματικότητα; Η αλήθεια είναι ότι είμαι προσωπικά δύσπιστος για την επιτυχία τους και την είσοδο αυτών των μασκών στην καθημερινότητα των καταναλωτών. Μάλιστα, η δυσπιστία μου έγινε ακόμα μεγαλύτερη όταν ανέτρεξα στην Google για μια αναζήτηση. «Virtual reality headset sales» έγραψα στο box της αναζήτησης και τα αποτελέσματα που πήρα στις πρώτες σελίδες ήταν θεωρητικά κείμενα με πηγαίους τίτλους για την έκρηξη που αναμένεται να παρουσιάσουν αυτές οι συσκευές στα επόμενα χρόνια, αρχής γενομένης από το 2016. Μου θύμισαν σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό τα αποτελέσματα που είχα πάρει σε αντίστοιχες αναζητήσεις στο παρελθόν, όταν ο χώρος της τηλεόρασης καλλιεργούσε το hype του 3D. Αλήθεια όμως πότε ήταν η τελευταία φορά που ακούσατε να «φωνάζει» κάποια εταιρεία ότι η τάδε ή η δείνα τηλεόραση είναι 3D;
Στιγμιότυπο από το περίπτερο της Samsung και την επίδειξη του Gear VR σε συνδυασμό με 4D
Θα δεχθώ ότι είμαστε μόλις στο ξεκίνημα του κλάδου της εικονικής πραγματικότητας, οπότε και η αρθρογραφία αφορά πολύ περισσότερο το μέλλον παρά το παρόν. Αναγνωρίζω επίσης ότι η θέαση περιεχομένου σε περιβάλλον 360 μοιρών ζωναντεύει και παράλληλα εξατομικεύεται. Για παράδειγμα, αν εγώ και ένας φίλος μου παρακολουθήσουμε ένα τέτοιο βίντεο αλλά επικεντρωθούμε σε άλλη γωνία θέασης τελικά θα έχουμε διαφορετική εντύπωση. Στο gaming υπόσχεται και προσφέρει μια θεαματικότερη εμπειρία. Μεταξύ σοβαρού και αστείου, η βιομηχανία του porno στα VR headsets μπορεί να βρει συσκευές που ανεβάζουν την θέαση αυτού του περιεχομένου σε άλλο επίπεδο. Ήδη στο MWC της Βαρκελώνη είδαμε (έστω και στα κρυφά) και τα πρώτα naughty demo. Με τον καιρό, η τεχνολογία ίσως να μπορεί να βρει εφαρμογή και σε άλλες εκφάνσεις της καθημερινότητας, καθώς είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι εταιρείες θα «ταϊζουν» τη συγκεκριμένη τεχνολογία με επιπλέον δυνατότητες.
Από το περίπτερο της Ford και την επίδειξη εφαρμογής της εικονικής πραγματικότητας στο χώρο του αυτοκινήτου
Επίδειξη στο περίπτερο της Korea Telecom. Άλμα σκι σε virtual reality.
Όμως, με κίνδυνο να χαρακτηριστώ ως συντηρητικός (που ενδεχομένως να έχει βάση αν ισχύει αυτό που λένε ότι κατά κανόνα όσο μεγαλώνει ο άνθρωπος τόσο συντηρητικοποιείται) θέλω να αναφέρω μερικά σημεία που με κρατούν πίσω, ώστε να μην μοιράζομαι τον ίδιο ενθουσιασμό με τις εταιρείες για την είσοδο αυτών των συσκευών στην καθημερινότητά μας.
Πρώτο σημαντικό ζήτημα για εμένα, όπως και στο 3D, είναι ότι μια μάσκα VR απομονώνει πλήρως τον άνθρωπο από το χώρο - από το συνάνθρωπό του. Ακολουθούν τα περιστατικά ναυτίας που προκαλεί (ίσως όχι σε όλους) μετά από κάποια ώρα παρακολούθησης, που ενδεχομένως να είναι περισσότερο θέμα της αρχικής φάσης της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Και φθάνουμε σε ένα ζήτημα, που μπορεί να μοιάζει επιφανειακό, αλλά κατά την προσωπική μου άποψη είναι ουσιαστικό: o αισθητικός παράγοντας. Για κάποιο λόγο, όπως έχουν αποδείξει τα γυαλιά 3D ή ότι άλλο δοκίμασαν οι εταιρείες τεχνολογίας να «μας βάλουν στο κεφάλι» (π.χ. τα Google Glass) ο καταναλωτής το απέβαλε τελικά και δεν το χρησιμοποίησε. Για κάποιο λόγο, το πρόσωπο θεωρείται ιερό και η μέχρι τώρα ανθρώπινη συμπεριφορά δείχνει ότι αποφεύγει να του φορέσει κάτι που θα του αλλάξει την εικόνα του. Με μια δόση υπερβολής, όπως βγήκε στη σχετική κουβέντα που είχαμε με τον Νίκο, μπορούμε να κάνουμε ένα παραλληλισμό με το τατού: όλοι κάνουν σε διάφορα σημεία του σώματος αλλά στο πρόσωπο ποιον θυμόμαστε να έχει κάνει; Ο πρώτος και μοναδικός που μας ήρθε στο μυαλό είναι ο Stu στην ταινία Hangover ΙΙ…
Εν τέλει, θεωρώ ότι όπως και το 3D, έτσι και το virtual reality είναι ένα nice to have gadget-τεχνολογία αλλά μέχρι εκεί. Σίγουρα θα εντυπωσιαστούμε μετά από μια ολιγόλεπτη παρουσίαση περιεχομένου αλλά το να θα αποφασίσουμε τελικά να αγοράσουμε και να το εντάξουμε στην καθημερινότητά μας είναι μια εντελώς διαφορετική υπόθεση (εξαιρώ την εφαρμογή που μπορεί να βρει το VR σε επαγγελματικούς κλάδους -εκεί υπάρχουν πολύ μεγαλύτερες προοπτικές). Σίγουρα κάποιοι θα το τολμήσουν αλλά αμφιβάλλω αν θα είναι τόσοι ώστε να ανταποκριθούν στις προσδοκίες της αγοράς. Μακάρι να κάνω λάθος…
Σχόλια