Το ένα μετά το άλλο τα news media της Αμερικής επαναπροσδιορίζουν την ταυτότητά τους με στόχο την πρωταγωνιστική θέση στην προτίμηση από τα κοινά που καταναλώνουν ηλεκτρονικά media. Τα ίδια τα κοινά τους, ανακαλύπτουν σταδιακά τη δυναμική τους και αντιλαμβάνονται πως τώρα έχουν την δυνατότητα να διαμορφώνουν τα Νέα Μέσα σύμφωνα με τις προσωπικές προτιμήσεις τους. Ίσως για πρώτη φορά δίνεται πρακτικά η δυνατότητα στον χρήστη-καταναλωτή να δηλώνει τις προτιμήσεις του, να εκφράζεται σε άμεσο χρόνο και να δίνει σαφείς κατευθύνσεις στα Μέσα που επιλέγει και δεν οδηγείται τυφλά σε τάσεις. Τα ξένα news media με τη σειρά τους, φαίνεται πως έχουν ήδη αντιληφθεί τη δύναμη των κοινών που τα επιλέγουν και καταβάλλουν προσπάθειες για να ικανοποιήσουν το πιο ‘προσωπικό’ κοινό που υπήρξε ποτέ ως τώρα. Το πιστό κοινό με διακριτά χαρακτηριστικά και φωνή θα τους αποφέρει τεράστια κέρδη στο άμεσο μέλλον; τα διαφημιστικά budget που θα κερδίζουν θα εξαρτάται από το είδος, την ποιότητα και την ‘αποφασιστικότητα’ των target segments που θα διατηρούν. Όσο πιο ιδιαίτερα και προσωπικά θα είναι τα χαρακτηριστικά των καταναλωτών τους, τόσο μεγαλύτερο ενδιαφέρον θα προκαλούν στους marketers.
Βέβαια, κατά ένα μεγάλο μέρος, τα social news media διατηρούν τις κατευθύνσεις που εξασφάλισαν τη μακρόχρονη επιβίωση τους (gossip μέχρι θανάτου, λατρεία για την πολυτέλεια και την κατανάλωση), όμως αντιλαμβάνονται σε μεγάλο βαθμό τη δυναμικότητα του νέου μέσου που φέρνει συνεχώς αλλαγές στη μορφή και τις προοπτικές στην επικοινωνία με τον κάθε ‘καταναλωτή’, ξεχωριστά. Αυτό σημαίνει ότι στη νέα προσπάθεια προσέγγισης του κοινού τους, η θεματολογία που καλύπτουν είναι ευρύτερη και ανανεώνεται. Ο κινηματογράφος και όλη η λάμψη που τον συνοδεύει έχει σημαντική θέση στη θεματολογία, όπου ανάλογα με το ύφος του κάθε (social) site δίνεται ξεχωριστή βαρύτητα είτε στο box office, είτε στις λαμπερές εμφανίσεις στο κόκκινο χαλί, είτε τελικά στην ίδια την ταινία. Οι Eβδομάδες Μόδας σε Νέα Υόρκη, Παρίσι, Λονδίνο, Μιλάνο έχουν βρει πλέον έναν ισχυρό σύμμαχο για την προβολή τους. Τα sites εξασφαλίζουν πρόσβαση σε κάθε σχεδιαστή, τη συλλογή του και τα celebrities που βρίσκονται στο πλάι του (τονίζεται βέβαια η lifestyle πλευρά τους).
Τα news media επενδύουν όλο και περισσότερο στην κατάκτηση του χρήστη με τη ευφάνταστη χρήση video, και παρέχοντας πρόσβασή και σύνδεση στα Twitter profiles των celebrities που πουλάνε, και φυσικά σε όλα τα διάσημα social networks. Ανοίγουν online λέσχες ανάγνωσης βιβλίων και καλούν με διάφορους τρόπους τα κοινά τους να μοιραστούν τις απόψεις, τα συναισθήματα και τις προσδοκίες τους για τη θεματολογία που καλύπτουν. Και πολύ συχνά παίρνουν feedback από το κοινό τους!
Στην Ελλάδα; Τα ελληνικά news media δίνουν την εντύπωση ότι απλά μεταφέρουν τη ίδια θεματολογία που πιστά υπηρετούν σε ένα νέο μέσο που έχει μόνο διαφορετική μορφή: είναι ηλεκτρονικό και ευλογείται από την ευρυζωνικότητα και την διείσδυση του internet. Η κουζίνα, η διασκέδαση και τα ατελείωτα gossip για την εγχώρια showbiz και βέβαιο το γυμνό γίνονται copy paste από τα ελληνικά κανάλια και τα περιοδικά στα οποία το μόνο που μπορείς να κάνεις άνετα είναι ‘like’ – άντε να αφήσεις και κάποιο σχόλιο. Το εύρος των επιλογών και ο χώρος έκφρασης που αφήνουν τα ελληνικά news media αφορούν την έκφραση ‘μ’ αρέσει’ δεν έχεις καν τη δυνατότητα να πεις ‘δεν μ’ αρέσει’. Υπάρχει μεγάλος δρόμος ακόμη μέχρι να δώσουν στο κοινό τους την πρωταγωνιστική θέση και να σταματήσουν να το αντιμετωπίζουν ως τον καταναλωτή που τους ακολουθεί πιστά από την τηλεόραση, τον Τύπο έως τα Νέα Μέσα.
Σχόλια