Παίξαμε χωρίς… αύριο, αντικρύζοντας μία φωτογραφία του εαυτού μας για το πως θα μπορούσε να είναι όταν γεράσει (ή μικρότερος αλλά σε πολύ μικρότερη ένταση), μοιράσαμε τις εικόνες μέσα από όλα τα social media κανάλια και αμέσως μετά ήρθαν τα πρώτα δημοσιεύματα για να μας υπενθυμίσουν για μια ακόμη φορά ότι θα πρέπει να είμαστε αρκετά πιο προσεκτικοί στον τρόπο με τον οποίο μοιραζόμαστε τα προσωπικά μας δεδομένα.
Μέχρι εδώ καμία έκπληξη. Ούτε ως προς το πρώτο κομμάτι, ούτε ως προς το δεύτερο. Αν το καλοσκεφθεί κανείς ο τρόπος που λειτουργούμε παραμένει ίδιος σε κάθε νέα εφαρμογή που εκτινάσσεται η δημοτικότητά της και γίνεται viral, όπως επίσης σχεδόν παρόμοιοι είναι και οι όροι χρήσης που έχουν (και παραλείπουμε να διαβάζουμε) όλες αυτές οι εφαρμογές.
Αυτό λοιπόν συνέβη χθες και προχθές με το FaceApp. Την εφαρμογή που κάποιοι γνωρίζουν από το 2017, όταν στην πρώτη έκδοσή της παρείχε τη δυνατότητα (μέσω φίλτρων) να δούμε τον εαυτό μας με την προσθήκη με λιγότερα ή περισσότερα μαλλιά, με άλλο χρώμα και άλλες τέτοιου είδους παρεμβάσεις. Πρόσφατα προστέθηκε ο γερασμένος ή ο νεότερος εαυτός μας, εκτοξεύοντας τη δημοτικότητα της εφαρμογής. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα σε αυτό το 48ωρο περίπου ο αριθμός που κατέβασαν την εφαρμογή ανέβηκε στα 80 εκατομμύρια και υπερβαίνει σήμερα τα 100 εκατομμύρια, σύμφωνα με τις πληροφορίες που μπορούμε να βρούμε στο κατάστημα εφαρμογών που είναι διαθέσιμη. Κάποιοι μάλιστα εκτιμούν ότι ο αριθμός τελικά υπερβαίνει τα 150 εκατομμύρια downloads.
Αμέσως μετά, ένα-ένα μεγάλα ειδησεογραφικά sites, μεταξύ των οποίων το Forbes και το Guardian, ακόμα και πολιτικοί (ο Αμερικανός γερουσιαστής των δημοκρατικών Τσακ Σούμερ) άρχισαν να εκφράζουν τις ανησυχίες τους. Το Forbes επισημαίνει ότι η εφαρμογή διαθέτει πλέον προσωπικά δεδομένα 150 εκατομμυρίων χρηστών, τα οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει, σύμφωνα με τους όρους χρήσης. Στους οποίους διαβάζουμε ότι οι χρήστες διατηρούν τον έλεγχο στο περιεχόμενό τους, όμως η εφαρμογή έχει επίσης τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει ο περιεχόμενο που έχει ανέβει στην πλατφόρμα της όπως θέλει. Σημείωση, πίσω από την εφαρμογή είναι μια ρωσική εταιρεία, η Wireless Labs, η καταγωγή της οποίας όταν έγινε γνωστή άρχισε να δημιουργεί επιπλέον σενάρια για κακόβουλη χρήση των προσωπικών δεδομένων.
Κάποια δημοσιεύματα ανέφεραν ότι η εφαρμογή συνέλλεγε τα δεδομένα από όλες τις φωτογραφίες που έχει κάποιος αποθηκευμένες στο κινητό τους, παρασυρόμενα ίσως από την έγκριση που ζητάει το app για πρόσβαση στις φωτογραφίες του χρήστη όταν το εγκαθιστά. Κάπου εδώ ήταν απαραίτητη η παρέμβαση του διευθύνοντος συμβούλου της ρωσικής εταιρείας διευκρινίζοντας κάποια θολά σημεία.
Στις δηλώσεις του που φιλοξενούνται στο Guardian o Γιάροσλαβ Γκοντσάροφ σημείωσε ότι μόνο η φωτογραφία που επιλέγει ο χρήστης στο τηλέφωνό του προς τροποποίηση φθάνει στους servers της εταιρείας και ότι το FaceApp δε συλλέγει όλες τις εικόνες που υπάρχουν στη συσκευή. Επιπρόσθετα, τα δεδομένα που προκύπτουν, σύμφωνα με τον κ. Γκοντσάροφ, δεν φθάνουν στη Ρωσία, αλλά παραμένουν στο cloud και συγκεκριμένα στους servers, οι οποίοι μάλιστα είναι της Amazon και της Google. Για να συνεχίσει ότι οι φωτογραφίες που αποθηκεύονται στο cloud διαγράφονται μετά από 48 ώρες, προσθέτοντας επίσης ότι η εταιρεία δεν πουλά ούτε κοινοποιεί δεδομένα χρηστών σε τρίτες εταιρείες.
Για να σταθούμε όμως στο τελευταίο μέρος. Μια αντίστοιχη δέσμευση δεν είχε και το Facebook (αμερικανική εταιρεία) και το σκάνδαλο Cambridge Analytica μας απέδειξε πόσο τελικά απέχουν αυτές οι δεσμεύσεις από την πραγματικότητα;
Σχόλια