Οι Ηνωμένες Πολιτείες πάγωσαν για άλλη μια φορά το περασμένο Σάββατο όταν ένας 18χρονος ένοπλος άνοιξε πυρ εναντίον Αφροαμερικανών στο Μπάφαλο της Νέας Υόρκης, σκοτώνοντας δέκα ανθρώπους και τραυματίζοντας τρεις. Ο δράστης είχε ανοίξει την κάμερά του λίγο πριν τραβήξει τη σκανδάλη για πρώτη φορά και μετέδιδε τις πράξεις του μέσω του Twitch. Η πλατφόρμα, που είναι δημοφιλής στο χώρο του gaming, αντέδρασε σχεδόν αυτόματα. Σε χρόνο μικρότερο των δύο λεπτών το livestream είχε κοπεί και μόλις 22 άνθρωποι το είχαν δει. Έφτανε όμως αυτό;
Όχι.
Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο είδαν τη δράση του 18χρονου, αφού αναπαραγωγές του βίντεο εμφανίστηκαν πολύ γρήγορα σε άλλα κοινωνικά δίκτυα και, φυσικά στο Twitter και το Facebook. Έτσι, για άλλη μια φορά φούντωσε η συζήτηση σχετικά με το αν και πώς τα μεγάλα κοινωνικά δίκτυα μπορούν να ελέγξουν τη δημοσίευση εγκληματικών ενεργειών. Η υπόθεση έδειξε επίσης πως λίγα έχουν γίνει από τις 15 Μαρτίου 2019, όταν ένας ένοπλος άνοιξε πυρ εναντίον πιστών σε δύο τζαμιά, φροντίζοντας παράλληλα να αναμεταδώσει μέσω του διαδικτύου την εγκληματική του ενέργεια. Τότε, το Facebook έκοψε τη μετάδοση μετά από 17 λεπτά. Μπορούμε να πούμε λοιπόν πως έκτοτε ο χρόνος αντίδρασης έχει μειωθεί σημαντικά αλλά φτάνει αυτό;
Φυσικά και όχι.
Οι δράστες τέτοιων εγκλημάτων επιδιώκουν οι ενέργειές του να γίνονται γνωστές και τα κοινωνικά δίκτυα είναι βούτυρο στο ψωμί τους. Μπορεί να υπάρχουν μηχανισμοί και αλγόριθμοι για τον έγκαιρο εντοπισμό ενός livestream αλλά είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί η πλημμύρα των αναπαραγωγών του αρχικού βίντεο. Η αντίδραση των δικτύων δείχνει τις δυσκολίες αλλά και τη σύγχυση. Μετά το μακελειό στο Μπάφαλο το Twitter ανακοίνωσε πως θα αφήσει φωτογραφίες και τμήματα του βίντεο σε δημοσιεύσεις που σχολιάζουν το περιστατικό αλλά δεν το εγκωμιάζουν. Αργότερα όμως η εταιρεία άλλαξε γνώμη και έκανε γνωστό πως όποια χρήση υλικού πολυμέσων σχετικό με το μακελειό θα οδηγεί στη διαγραφή του tweet. Απόλυτη απουσία συγκροτημένης στρατηγικής, δηλαδή ή, μάλλον, η προσέγγιση είναι στη βάση του βλέποντας και κάνοντας. Τετοιες όμως αντιμετωπίσεις είναι εκείνες που τελικά δυναμώνουν τις φωνές όσων υποστηρίζουν πως οι εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης πρέπει να υποβάλονται σε αυστηρότερο έλεγχο.
Σχόλια