Όσοι ασχολούνται με το χώρο του Διαδικτύου και γενικότερα των ψηφιακών τεχνολογιών τα τελευταία 15 χρόνια δύσκολα μπορούν να ξεχάσουν τη φρενίτιδα στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας που υπήρξε με τις αποκαλούμενες και .com εταιρείες. Τότε, και μόνο να εμφάνιζες ένα business plan για κάτι που ενέπλεξε το Web έπαιρνες χρηματοδότηση από κάποιο venture capital fund. Η “φούσκα” που δημιουργήθηκε τότε, η αποκαλούμενη και .com bubble, έσπασε περίπου πριν από 10 χρόνια όταν ο χρηματοπιστωτικός τομέας σταμάτησε να πιστεύει ότι το Internet είχε τεράστιες προοπτικές.
Η πραγματικότητα είναι πως το Internet είχε τεράστιες προοπτικές και αυτές έκαναν την εμφάνιση του, απλώς τότε οι περισσότεροι εκτιμούσαν ότι θα πήγαινε πολύ πιο πάνω από αυτό που ήταν προφανές ότι θα μπορούσε να πάει. Το πραγματικό πρόβλημα, όμως, είναι το πάθημα δεν έγινε -ενδεχομένως- και μάθημα. Και τους τελευταίους μήνες βλέπουμε να γίνονται επενδύσεις που βασίζονται σε αποτιμήσεις πολλών δεκάδων -όχι εκατομμυρίων- αλλά δισεκατομμυρίων δολαρίων. Σεκφτείτε μόνο πως το Facebook αποτιμάται στα 70-80 δισ. δολάρια, όταν τα έσοδα του πέρσι ήταν -κατ’ εκτίμηση- 2 δισ. δολάρια, το Groupon απορρίπτει προσφορές εξαγορών ύψους 15 δισ. δολαρίων και το Twitter θεωρεί ότι αξίζει 25 δισ. δολάρια. Το αξιοπρόσεκτο είναι πως αναφερθήκαμε σε τρεις από τις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες του Διαδικτύου, όταν υπάρχουν από πίσω δεκάδες μικρότερου βεληνεκούς ιστοσελίδες που προσπαθούν να γίνουν το νέο Facebook, Twitter ή Groupon. Και παίρνουν τεράστιες χρηματοδοτήσεις από capital funds, τα οποία θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούν.
Το πρόβλημα είναι τι θα γίνει όταν σταματήσουν τη χρηματοδότηση. Μήπως τότε αρχίσουν να “σκάνε” εταιρείες; Και αντί για Web 2.0 να κάνουμε λόγο για Internet Boom 2.0, όπως αποκαλεί το Reuters αυτό τον νέο κίνδυνο;
Σχόλια