Μάλλον τυχαία (και αυτό κάτι μας λέει, αλλά προς το παρόν θα το παρακάμψω), έπεσαν μπροστά μου τα αποτελέσματα της έρευνας που διεξήγαγε η Focus Bari για λογαριασμό του σάιτ/εντύπου ka-business.gr Το θέμα της έρευνας, τα αποτελέσματα της οποίας βρίσκονται εδώ ήταν «Η ψυχολογία των επιχειρηματιών εν μέσω μνημονίου: Πώς η κρίση δημιουργεί ανάπτυξη», το δείγμα ήταν εκατό επιχειρηματίες μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων από Αττική και Θεσσαλονίκη και το χρονικό διάστημα στο οποίο διεξήχθη ήταν από τις 5 έως τις 20 Οκτωβρίου.
Δεν είναι απορίας άξιον ότι οι επιχειρηματίες που απάντησαν θεωρούν ότι κλάδοι που μέχρι πρότινος ήταν πολύ δυναμικοί (παραδοσιακά ΜΜΕ, κατασκευές και λιανική) είναι πλέον αδύναμοι, όμως είναι πολύ ευχάριστο και ανακουφιστικό ότι κλάδοι όπως το e-commerce, τα νέα μέσα η πληροφορική και οι τηλεπικοινωνίες θεωρούνται ως οι τομείς από τους οποίους θα πρέπει να περιμένει κανείς ευνοϊκά αποτελέσματα –μ’ άλλα λόγια, την πολυπόθητη ανάπτυξη για την οποία πολύς λόγος γίνεται, ειδικά τον τελευταίο καιρό.
Βεβαίως, καλά και αισιόδοξα τα ευρήματα της έρευνας όμως εύλογα γεννάται το ερώτημα: υπάρχει το περιβάλλον που θα ευνοήσει την ανάπτυξη των εν λόγω κλάδων και που ίσως καταφέρει να οδηγήσει και την ευρύτερη ελληνική οικονομία σε κάποιες καλύτερες μέρες; Και λέγοντας «περιβάλλον» δεν εννοώ μόνο το νομικό (ανάμεσα στα σοβαρότερα εμπόδια που επισημαίνουν οι ίδιοι επιχειρηματίες στην έρευνα είναι το φορολογικό πλαίσιο στο οποίο καλούνται να επιχειρήσουν) αλλά και το πολιτισμικό –το οποίο έχει ξεφύγει από την έρευνα (τουλάχιστον από το μέρος της που δημοσιεύτηκε): ένα σημαντικό εμπόδιο που δείχνει αξεπέραστο από τότε που το Ίντερνετ άρχισε να αξιοποιείται εμπορικά στην Ελλάδα, είναι η νοοτροπία των ίδιων των ελλήνων επιχειρηματιών και πιο συγκεκριμένα, η αδυναμία τους να αντιληφθούν τις ιδιαιτερότητες του μέσου και να εμπιστευθούν τις εταιρείες που ειδικεύονται στο χώρο.
Βεβαίως η ελληνική πραγματικότητα, και δη αυτή των τελευταίων μηνών (για τις τελευταίες εβδομάδες ας μη μιλήσουμε καν!) κάθε άλλο παρά εμπνέει εμπιστοσύνη για τις προοπτικές ανάπτυξης και δεν είναι περίεργο ότι οι ερωτηθέντες επικεντρώνουν τα προβλήματά τους σε εξωγενείς παράγοντες. Όμως ας μη γελιόμαστε: ακόμα και πριν από αυτή την πολύ κρίσιμη περίοδο που διανύουμε, τα νέα μέσα και οι νέες τεχνολογίες στην Ελλάδα σκόνταφταν διαρκώς και όχι πάντα σε εμπόδια κρατικής προέλευσης. Μήπως θα έπρεπε και οι ίδιοι οι επιχειρηματίες να αποδείξουν εμπράκτως ότι πιστεύουν στην ανάπτυξη των τομέων αυτών με το να τους... αναπτύξουν;
Σχόλια