Ομολογώ ότι ο τρόπος που αντιλαμβάνονται το Internet και τις νέες τεχνολογίες οι μεγάλοι οργανισμοί (διάβαζε: οι δημόσιοι οργανισμοί) με ξεπερνάει. Και, παραδόξως, δεν αναφέρομαι στην Ελλάδα και στις εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσες δημόσιες υπηρεσίες τους αλλά στα αμερικάνικα ταχυδρομεία, έναν οργανισμό που, θα περίμενε κανείς να έχει μια κάπως καλύτερη αντίληψη περί επικοινωνίας. Διαβάζω λοιπόν ότι το καλοκαίρι του 2012, τα αμερικανικά ταχυδρομεία πρόκειται να προσφέρουν έκπτωση σε όσους χρησιμοποιούν στους φακέλους ή στο έντυπο υλικό που αποστέλλουν, QR codes που δείχνουν σε κάποιο εμπορικό ή άλλο site.
Προφανώς αυτό μπορεί να το κάνει καθένας για το site του. Το target group των αμερικανικών ταχυδρομείων, ωστόσο, είναι οι εταιρείες direct mail, αυτές δηλαδή που ευθύνονται για τους τόνους από άχρηστο χαρτί που γεμίζουν καθημερινά τα γραμματοκιβώτια των αμερικανών (και όχι μόνο) πολιτών. Και με την πολιτική της αυτή, η αμερικανική ταχυδρομική υπηρεσία, σκοπεύει να πολλαπλασιάσει την ποσότητα χαρτιού (και την αντίστοιχη ενόχληση) χωρίς –προφανώς- να περνάει από το μυαλό των ιθυνόντων της ότι ίσως οι αποδέκτες του direct mail δε θα πετάξουν ακριβώς από τη χαρά τους βλέποντας τα σχετικά φυλλάδια να πολλαπλασιάζονται.
Βεβαίως το κίνητρο των αμερικανικών ταχυδρομείων είναι προφανές: εξαιτίας τόσο του email όσο και των ιδιωτικών εταιρειών κούριερ, τα έσοδά τους πέφτουν κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια· αντίθετα, όπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν ο όγκος του email όχι μόνο δεν πέφτει αλλά αυξάνεται. Συνεπώς, και με δεδομένο ότι στις ΗΠΑ υπάρχει και κάποιο κοινό που ζητά να μπει στις λίστες των εταιρειών direct mail, οι υπεύθυνοι των ταχυδρομείων θεώρησαν ότι προσφέροντας ένα κίνητρο για την αποστολή περισσότερου εμπορικού υλικού μέσω του παραδοσιακού ταχυδρομείου, θα φέρουν πίσω ένα μέρος από τα χαμένα τους.
Όπως έγραψα και στην αρχή, το σκεπτικό αυτό μου φαίνεται αδιανόητο: ικανοποιώντας έναν πελάτη (την εταιρεία direct mail) η αμερικανική υπηρεσία ριψοκινδυνεύει να γίνει ενοχλητική σε εκατοντάδες ή σε χιλιάδες, γεγονός που προφανώς θα φέρει ακόμα μεγαλύτερες απώλειες στο μέλλον. Κατανοώ ότι σε μια εποχή που το email έχει γίνει τόσο καθημερινή υπόθεση, οι παραδοσιακοί ταχυδρόμοι αισθάνονται κάποια ανασφάλεια, αλλά από εκεί μέχρι του σημείου να ενθαρρύνουν τη βιομηχανία του «junk mail» νομίζω ότι υπάρχει μια απόσταση. Ή, τουλάχιστον, ότι πρέπει να υπάρχει. Το δε χειρότερο απ’ όλα; Η δήλωση της αμερικανικής υπηρεσίας ότι έτσι «εκσυγχρονίζεται» και η αναφορά περί «integration των παραδοσιακών υπηρεσιών με τις τεχνολογίες της κινητής τηλεφωνίας»!
Σχόλια