Δεν πρόκειται ακριβώς για εφαρμογή του γνωστού ρητού περί βουνών και ποντικιών, όμως είναι βέβαιο ότι η είσοδος του Facebook στο Nasdaq, παρά την τεράστια προβολή που είχε δεχθεί, δεν κατάφερε να αποφέρει όλα όσα περίμεναν (ή μάλλον, έλπιζαν) οι επενδυτές· και σίγουρα άφησε τη Morgan Stanley αρκετά παραπονεμένη. Βεβαίως ο μεγάλος χρηματοπιστωτικός οργανισμός θα καταφέρει να ξεπεράσει το... σοκ (ήδη από την Παρασκευή χειρίστηκε τη μετοχή όσο καλύτερα μπορούσε προκειμένου να την κρατήσει στην περιοχή των 38 δολαρίων) αλλά ίσως ο κόσμος που πίστευε ότι το Facebook δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από την Amazon, την Google ή την Apple θα πρέπει να το ξανασκεφτεί.
Σε απλούς αριθμούς, η μετοχή του Facebook έκλεισε περίπου εκεί από όπου ξεκίνησε· αυτό δε σημαίνει ότι ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, οι στενοί του συνεργάτες αλλά και όλοι οι εργαζόμενοι στην εταιρεία πίσω από το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο δεν έγιναν εκατομμυριούχοι αλλά ότι πολύ λίγοι από τους εκτός των τειχών του Facebook κατάφεραν να βγάλουν τα χρήματα που θεωρούσαν βέβαια τους τελευταίους μήνες. Ακόμα δε περισσότερο, σύμφωνα με τις αναλύσεις που αφθονούν το τελευταίο τριήμερο, το εγγύς μέλλον δεν προοιωνίζεται καλό για την εταιρεία.
Τις πταίει; Πιθανότατα οι αξιολογήσεις που έφερναν την αξία του Facebook να ξεπερνάει τα 150 δις δολάρια –προφανώς αρκετοί συνειδητοποίησαν ότι μια εταιρεία που διαθέτει μεν σχεδόν ένα δισεκατομμύριο χρήστες αλλά δε διαθέτει κάποιο ορατό οικονομικό σχέδιο για το πώς θα καταφέρει να βγάλει κέρδη από αυτούς, μάλλον δε δικαιολογεί μια τόσο υψηλή αξία. Βεβαίως το «δεύτερο κύμα» των Διαδικτυακών εταιρειών αποτελεί μια από τις ελπίδες του παγκόσμιου καπιταλισμού (και δικαίως!) όμως τελικά υπάρχει μια απόσταση μεταξύ της πραγματικής παραγωγής iPad και της υποθετικής μελλοντικής κεφαλαιοποίησης των χρηστών.
Παρόλα αυτά η θρυλική δημόσια εγγραφή ήλθε και παρήλθε και στο εξής το Facebook θα πρέπει να αποδείξει ότι στ’ αλήθεια μπορεί να σταθεί επάξια στο χρηματιστηριακό στίβο. Αν δε οι Ζούκερμπεργκ και Σια έχουν λόγους να κοιμούνται ήσυχοι το βράδυ, το ίδιο δεν ισχύει για όλες τις άλλες εταιρείες που ανήκουν στην ίδια γενιά: Zynga, Groupon, LinkedIn και λοιποί, έγιναν μέρος του (ανεβο)κατεβάσματος της πρώτης ημέρας της Facebook για να κλείσουν τελικά με απώλειες. Και ίσως τελικά καλύτερα έτσι: αν πραγματικά ελπίζουμε ότι η αγορά του Internet θα σώσει την παγκόσμια οικονομία αυτό δεν μπορεί να γίνει με φούσκες αλλά με εταιρείες που πραγματικά προσφέρουν κάτι και πραγματικά κερδίζουν από αυτό που προσφέρουν. Όπως έχουμε μάθει με πολύ σκληρό τρόπο στην Ελλάδα, τα παιχνίδια των κερδοσκόπων ωφελούν, βασικά, μόνο τους ίδιους.
Σχόλια