Θα μπορούσε και να περάσει στα ψιλά όμως πιστεύω ότι αξίζει τον κόπο να γράψει κανείς κάτι μεγαλύτερο. Και αυτό επειδή εικονογραφεί με τον καλύτερο τρόπο αυτό που έχουμε πει κατ’ επανάληψη όσοι αρθρογραφούμε για την αγορά του Internet και για τον τρόπο που η ευρύτερη αγορά ενσωματώνει τις υπηρεσίες της πρώτης: αν είσαι διατεθειμένος να παίξεις το παιχνίδι όπως πρέπει, θα έχεις οφέλη –αν όχι, θα έχεις απώλειες και αναλόγως πόσο λάθος θα έχεις παίξει, οι απώλειες θα είναι και πολύ μεγάλες. Ειδικά στην εποχή των social media, ο τρόπος που τα χειρίζεσαι και ο τρόπος που αντιδράς απέναντι στους χρήστες μπορεί να σε φτιάξει ή να σε σπάσει που θα έλεγαν και οι αγγλοσάξονες.
Οι χρήστες του Internet είναι ανώριμοι –το ξέρουμε, το εισπράττουμε διαρκώς και το επιβεβαιώνουμε και οι ίδιοι όταν συμμετέχουμε στα διάφορα online Μέσα. Όταν δε υπάρχει και μια καλή (που λέει ο λόγος) αφορμή, όπως για παράδειγμα το «Banana Bunker» που ανέβασε πρόσφατα η Groupon στο Facebook και το οποίο μοιάζει υπερβολικά με δονητή, οι κάτοικοι του Facebook έδειξαν τον καλύτερό τους εαυτό κατακλύζοντας το post με χιλιάδες σχόλια, άλλοτε άμεσα και άλλοτε έμμεσα –παρεμπιπτόντως οφείλει να αναγνωρίσει κανείς ότι, παρά τη γενικότερη ανωριμότητά τους, αρκετά από αυτά ήταν εξαιρετικά ευφυή.
Αυτό που έχει σημασία ωστόσο είναι η αντίδραση της ίδιας της Groupon: δεν άφησε να πέσει κάτω κανένα σχόλιο, απαντώντας σε όλα χωρίς να ενδώσει σε εξίσου ανώριμο αντίλογο και προσπαθώντας να ενσωματώσει σε κάθε σχόλιο και μια καλή κουβέντα για το προϊόν (το οποίο βασικά είναι μια πλαστική θήκη μεταφοράς μιας μπανάνας ώστε να μη χτυπηθεί μέσα στην τσάντα). Ομολογώ ότι δε διάβασα και τα 12.385 σχόλια όμως κατέβηκα αρκετές σελίδες και δεν είδα τους moderators της εταιρείας να το χάνουν ούτε μια φορά. Και απ’ ότι διαβάζω στο «Mashable» ο θόρυβος που δημιούργησε τόσο το προϊόν όσο και, ακόμα περισσότερο, η αντίδραση της εταιρείας (19.100 like και 43.555 share τη στιγμή που γράφεται το κείμενο αυτό) ήταν αρκετός ώστε να ξεπουλήσει.
Προφανώς είναι άθλος να καταφέρεις να απαντήσεις –ένα-ένα και όχι αυτόματα- σε 12.385 σχόλια χωρίς να χάσεις την ψυχραιμία σου και διατηρώντας το ίδιο στιλ –δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι moderators εναλλάσσονταν στις τρεις μέρες που διήρκεσε η καμπάνια για το «Banana Bunker» όμως διαβάζοντας τις απαντήσεις τους έχεις την αίσθηση ότι απαντάει πάντοτε ο ίδιος άνθρωπος. Όμως οι άνθρωποι της Groupon το πέτυχαν δίνοντας ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα παρουσίας στα social media που έχω δει (και όχι μόνο εγώ). Το συγκεκριμένο case θα πρέπει να γίνει υποχρεωτικό ανάγνωσμα για όσους ενδιαφέρονται να εμπλακούν με τα social media ή να κάνουν την εμπλοκή τους καλύτερη: αμφιβάλλω αν γίνεται καλύτερο από αυτό!
Σχόλια