Ένα απροσδόκητο πρόβλημα για τους οίκους μόδας

Ένα απροσδόκητο πρόβλημα για τους οίκους μόδας

Μια ενδιαφέρουσα διάσταση είχε ένα κατ’ αρχάς άσχετο με τα καθ’ ημάς θέμα που έτυχε να διαβάσω πρόσφατα στη «Washington Post». Το θέμα διαπραγματεύεται μια σειρά από δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μεγάλοι οίκοι του χώρου της μόδας και που ήδη έχουν επηρεάσει τις πωλήσεις τους καθώς διαφοροποιούν την αντίληψη και τη συμπεριφορά (καταναλωτική και μη) των ανθρώπων –προς μεγάλη μου έκπληξη, διάβασα ότι μια από τις δυσκολίες αυτές προέρχεται από το Internet!

Όπως αναφέρει η ρεπόρτερ Σάρα Χάλζακ, η επικράτηση κοινωνικών δικτύων που δίνουν έμφαση στην εικόνα (όπως το Instagram) και ειδικά στην εικόνα που σχετίζεται με τη μόδα και που κυριαρχούνται από γυναίκες (όπως το Pinterest), έχουν κάνει πολλούς καταναλωτές να αποφεύγουν να αγοράσουν π.χ. μια τσάντα ή ένα ζευγάρι παπούτσια καθώς η μεγάλη έκθεση που παίρνει κάθε νέο μοντέλο, συμβάλλει στο να μπουχτίσει ο καταναλωτής πριν καν το αγοράσει. Αντίθετα με άλλες εποχές που κάτι καινούριο περνούσε από την πασαρέλα στα περιοδικά, από εκεί στους επώνυμους και από εκεί στη λιανική για τους… απλούς θνητούς, σήμερα ό,τι εμφανιστεί κάπου, εμφανίζεται αυτόματα παντού. Και άρα χάνει η έλξη του μειώνεται σχεδόν ακαριαία.

Ο χώρος της μόδας δεν είναι, προφανώς, το αντικείμενό μου όμως βρίσκω συναρπαστικό το ψυχολογικό μέρος του ζητήματος και πιστεύω ότι ξεφεύγει από τα στενά όρια ενός ζευγαριού γοβών ή μιας τσάντας. Ο κώδωνας των κινδύνων του information overload δεν είναι βεβαίως καινούριος όμως ομολογώ ότι ως τώρα δεν είχα σκεφτεί το φαινόμενο από αυτή τη διάσταση –για να είμαι μάλιστα ειλικρινής, πίστευα ότι σταδιακά θα συμβαίνει μάλλον το αντίθετο: λόγω της αυξανόμενης διασύνδεσης μεταξύ προβολής ενός καταναλωτικού αγαθού και δυνατότητας αγοράς του, η υπέρ-έκθεση θα οδηγούσε μάλλον στην αύξηση της κατανάλωσης παρά στη μείωσή της.

Όμως από την άλλη μοιάζει προφανές (συμβαίνει πάντα όταν κάποιος άλλος σου επισημάνει την αντίθετη άποψη!): μεταξύ των ανθρώπων που συναναστρέφομαι, όλο και περισσότεροι έχουν αναπτύσσουν μια αξιοσημείωτη αντίσταση στη διαφήμιση, ακριβώς λόγω της αυξανόμενης έκθεσης σ’ αυτές στο Δίκτυο, ειδικά από τη στιγμή που τα κινητά και οι ταμπλέτες το έκαναν πανταχού παρόν. Γιατί λοιπόν να μη συμβαίνει το ίδιο και με τα προϊόντα μόδας, ειδικά αν –όπως υποστηρίζει το άρθρο- στο χώρο αυτόν η έκθεση κάθε νέου προϊόντος είναι εξίσου μεγάλη;

Δεν ξέρω πόσος καιρός θα χρειαστεί ώστε οι επιπτώσεις από αυτή την αλλαγή συμπεριφοράς να προκαλέσουν σοβαρό αντίκτυπο στις πωλήσεις –από αυτή την άποψη, ο τίτλος του άρθρου της «Post» («Why Louis Vuitton, Gucci and Prada are in trouble») είναι μάλλον αισθησιακός και υπερβολικός. Όμως το περιεχόμενό του δεν αφήνει αμφιβολία ότι η τάση υπάρχει (όπως υπάρχει και η αντίστοιχη με τις διαφημίσεις) οπότε φαντάζομαι ότι είναι θέμα χρόνου. Και δεδομένης της ταχύτητας που επίσης έχει έρθει μαζί με το Internet, μάλλον όχι πολύ χρόνου…

ΜΟΔΑ,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home