Το deasy δημοσιεύει παρακάτω την επιστολή που μας έστειλε χθες ο Γιώργος Υφαντής, αναγνώστης του site και ιδρυτής της Hellas Marketing, μιας μικρομεσαίας επιχείρησης που ασχολείται στον κλάδο της διαφήμισης.
H επιστολή καταγράφει τα έντονα προβλήματα που αντιμετωπίζει μια επιχείρηση τέτοιου μεγέθους μετά τους κεφαλαιακούς ελέγχους, οπότε θεωρήσαμε σκόπιμο να την δημοσιεύσουμε.
Η εμπειρία μιας μικρομεσαίας επιχείρησης μετά την επιβολή των capital controls
Για να καταλάβουμε ακριβώς το μέγεθος της (δυστυχώς ανεπανόρθωτης) ζημιάς, ας πάρουμε για παράδειγμα μια μικρομεσαία επιχείρηση (όπως αυτή που στήσαμε με πολύ κόπο εν καιρώ κρίσης) και δραστηριοποιείται στον χώρο του Digital Marketing.
Σε αυτόν τον χώρο, οι πελάτες μιας τέτοιας ελληνικής εταιρίας, είναι ως επί το πλείστον ελληνικές επιχειρήσεις που ανήκουν σε οποιονδήποτε κλάδο του ελληνικού εμπορίου. Από τουριστικές επειχειρήσεις, επιχειρήσεις στο λιανικό εμπόριο έως εθνικούς οργανισμούς που έχουν ανάγκες όπως κατασκευή ιστοσελίδων, μεθόδους προώθησης, άνοιγμα σε νέες αγορές και διεύρυνση του πελατολογίου τους.
Τι συνέβη λοιπόν με την επιβολή των Capital Controls;
Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται κυρίως στο ψηφιακό Marketing, παρέχουν στους πελάτες τους υπηρεσίες που χρησιμοποιούν πλατφόρμες του εξωτερικού. Για παράδειγμα της Google για σύνδεση των email της εκάστοτε επιχείρησης (Google apps for Work) ή ακόμη πιό εξειδικευμένες στο κομμάτι του Marketing όπως είναι της Hubspot κλπ...
Δηλαδή, οι δικοί μας πελάτες, μας έχουν πληρώσει για να τους παρέχουμε υπηρεσίες, τις οποίες αναλαμβάνουμε με την σειρά μας να πληρώσουμε εμείς για λογαριασμό τους σε εταιρίες πολυεθνικές του εξωτερικού.
Στην περίπτωση όμως της επιβολής των κεφαλαιακών ελέγχων, εάν μια μικρομεσαία επιχείρηση δεν διαθέτει λογαριασμό σε τράπεζα του εξωτερικού, είναι αδύνατον να εκτελέσει τις προσυμφωνημένες πάγιες πληρωμές για λογαριασμό των πελατών τους. Με αποτέλεσμα, ενώ υπάρχουν τα χρήματα στους τραπεζικούς λογαριασμούς της επιχείρησης, αυτή να μην μπορεί να πληρώσει και σαν αποτέλεσμα να διακόπτεται η υπηρεσία πρός τους πελάτες της, και σε ορισμένες περιπτώσεις να εμπλέκεται και νομικά, καθώς έχει αποδεχθεί και υπογράψει συμφωνία.
Η ζημιά λοιπόν για αυτές τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι τουλάχιστον καταστροφική και τις πλήττει είς διπλούν. Αφενός στην σχέση εμπιστοσύνης που έχει αναπτύξει με τους πελάτες της (καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις κινδυνεύει να τους στερήσει ζωτικής σημασίας υπηρεσίες όπως για παράδειγμα τα email), αφετέρου στην σχέση της με τους συνεργάτες της (Google, Hubspot κλπ).
Κλείνοντας, το χειρότερο είναι ότι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν, αναπτύχθηκαν και στάθηκαν όρθιες στην περίοδο αυτής της μακροχρόνιας κρίσης, βρίσκονται ξαφνικά κυριολεκτικά "ξεκρέμαστες" και εγκλωβισμένες σε μια εκ των ων ουκ άνευ προτόγνωρη περιπέτεια, την οποία αδυνατούν να διαχειριστούν. Πλέον, το ζήτημα παύει να είναι οικονομικό, αλλά αρχίζει να γίνεται κοινωνικό και πολιτικό, καθώς δεν βλέπουν προοπτική αυτού του είδους οι επιχειρήσεις και οδηγούνται με μαθηματική ακρίβεια σε ένα άνευ προηγουμένων κλείσιμο, το οποίο θα επιφέρει ένα εξίσου ισχυρό πλήγμα στην ελληνική οικονομία, αλλά και την ελληνική κοινωνία.
Σχόλια