Για τους περισσότερους που αποκτούν μια φωτογραφική μηχανή οι αγορές τους για εξοπλισμό ενδεχομένως να σταματούν εκεί ακριβώς (μαζί βέβαια με μια κάρτα μνήμης που είναι απαραίτητη για την αποθήκευση των φωτογραφιών). Ωστόσο, για τους κατόχους μιας DSLR κάμερας η απόκτησή της ίσως είναι η αρχή για ακόμα περισσότερες αγορές στο μέλλον. Άλλωστε από μόνη της η επιλογή μιας DSLR, έναντι μιας απλής ψηφιακής φωτογραφικής, υποδηλώνει μεγαλύτερες φιλοδοξίες ως προς την ποιότητα των φωτογραφιών που θέλουμε να βγάλουμε και μια μεγαλύτερη διάθεση να μπούμε σε μεγαλύτερο βάθος στις δυνατότητες (τεχνικές και δημιουργικές) που προσφέρει.
Ας δούμε λοιπόν ποιες είναι οι δέκα επόμενες αγορές που πρέπει να κάνουμε μετά την απόκτηση της καινούργιας φωτογραφικής (η σειρά που χρησιμοποιούμε στο κείμενο δεν υποδηλώνει απαραίτητα και την σειρά με την οποία θα πρέπει να προχωρήσουμε στην απόκτησή τους).
Φίλτρο UV για φακούς
Πιθανότατα είναι παρεξηγημένο αξεσουάρ αλλά μάλλον είναι ένα από τα πιο χρήσιμα που πρέπει να πάρουμε με τη φωτογραφική μας. Είναι η πιο φθηνή κατηγορία φίλτρων και η χρησιμότητά τους δεν περιορίζεται στο να κόβουν την αρχείαστη υπεριώδη ακτινοβολία (χωρίς χρωματικές αλλοιώσεις). Ίσως η πιο σημαντική δουλειά που κάνουν είναι να προστατεύουν το εξωτερικό κρύσταλλο του φακού από σκόνες, γρατζουνιές και πτώσεις. Με τη δαπάνη ενός ποσού, που ξεκινά από τα 10 ευρώ, μπορεί να γλυτώσουμε από κάποιο service αξίας ακόμα και μερικών εκατοντάδων ευρώ, αφού το κόστος επισκευής μιας γρατζουνιάς στο φακό είναι πολλαπλάσιο. Αργότερα, όσο μπαίνουμε πιο βαθιά στη φωτογραφία θα μας απασχολήσουν σταδιακά και άλλες κατηγορίες φίλτρων (π.χ. ND, πολωτικά) που αφορούν συγκεκριμένες συνθήκες και ανάγκες φωτογράφισης.
Tσάντα μεταφοράς
Ανεξάρτητα αν αγαπάτε τις πολύωρες φωτογραφικές βόλτες η απόκτηση μιας θήκης ή τσάντας μεταφοράς είναι απαραίτητη και για να ξεκουράσει το χέρι σας από το κουβάλημα (στο περπάτημα) αλλά και για να μην έχετε εκτεθημένη (ακόμα και μέσα στο σπίτι) τη φωτογραφική μηχανή. Η επιλογή της τσάντας εξαρτάται αποκλειστικά από εσάς και τις ανάγκες σας. Συνήθως μια φωτογραφική τσάντα ώμου είναι το πρώτο βήμα και είναι καλύτερη επιλογή ακόμα και στην περίπτωση που μπορεί να έχουμε ένα απλό back pack (τύπου σχολικής η φοιτητικής τσάντας) αφού τα ειδικά τοιχώματά της μπορούν να απορροφήσουν κραδασμούς από μία πτώση ή ένα χτύπημα. Ωστόσο, η απόκτηση ενός ειδικού φωτογραφικού back pack είναι η ιδανική επιλογή αφού είναι πιο ξεκούραστo στη μεταφορά τoυ και έχει περισσότερους χώρους, που μπορούν να μας βολέψουν στην περίπτωση που θα αυξηθούν οι ανάγκες μας, αποκτώντας επιπλέον φακούς ή άλλο εξοπλισμό. Κατά κανόνα η θήκη είναι φθηνότερη επιλογή.
Τρίποδο
Είναι ένα αξεσουάρ που μπορούμε το χρησιμοποιήσουμε σε πολλές περιπτώσεις και φωτιστικές συνθήκες, όπως σε βραδινές λήψεις που δεν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε φλας, νυχτερινά τοπία, σε λήψεις με αργή ταχύτητα, σε αυτοπορταίτα ή σε περιπτώσεις που θέλουμε να εντάξουμε και τον εαυτό μας στο κάδρο, στην εγγραφή video. Βεβαίως, η χρησιμότητά τους προχωράει όσο εμβαθύνουμε και εμείς στη φωτογραφία (π.χ. είναι απαραίτητο στο light painting). Την επένδυση σε ένα τρίποδο δεν θα πρέπει να την τσιγγουνευτούμε και παρά τις πάρα πολλές επιλογές που υπάρχουν στην αγορά, το κόστος των οποίων μπορεί να ξεκινά από μερικές δεκάδες ευρώ, καλό θα ήταν να δώσουμε κάτι παραπάνω. Βασικά κριτήρια που θα πρέπει να ικανοποιούνται είναι:
- να σηκώνει βεβαίως το βάρος της κάμερας, υπολογίζοντας επίσης ότι στο μέλλον μπορεί να αυξηθεί με την απόκτηση ενός άλλου φακού
- η κεφαλή να παρέχει ένα μεγάλο εύρος οπτικών γωνιών από τις οποίες μπορούμε να τραβήξουμε μια φωτογραφία
- τα υλικά κατασκευής που πρέπει να μας πείσουν ότι το τρίποδο θα λειτουργεί σε βάθος χρόνου.
Από εκεί και πέρα υπάρχουν και επιπλέον κριτήρια (π.χ. ανεξάρτητη κίνηση των ποδιών, χρήσιμο αν φωτογραφίζουμε σε ανώμαλο έδαφος). Γενικός κανόνας είναι ότι όσο καλύτερη εικόνα έχουμε για τις ανάγκες μας τόσο καλύτερη επιλογή θα κάνουμε.
Ένας δεύτερος φακός
Συνήθως το πακέτο αγοράς μιας φωτογραφικής μηχανής περιλαμβάνει ένα βασικό φακό, κατά κύριο λόγο έναν 18-55mm (F3.5/5.6). Όμως ένας τέτοιος φακός δεν είναι ποτέ αρκετός, αφού δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε όλες τις ανάγκες μας. Πρακτικά βεβαίως αυτό δεν μπορεί να το κάνει κανένας φακός αλλά συμπληρώνοντας σταδιακά την γκάμα των φακών μας θα αρχίσουμε να καλύπτουμε τα κενά μας. Είτε σε ποιότητα είτε σε εστιακό μήκος που μας ενδιαφέρει.
Η απόκτηση ενός δεύτερου φακού είναι ίσως η πιο ακριβή επιπλέον αγορά που θα πρέπει να κάνουμε όμως είναι απαραίτητη αφού ο φακός παίζει τον ίδιο (ή και μεγαλύτερο) ρόλο στο αποτέλεσμα των λήψεών μας. Τι πρέπει να κάνουμε; Να κατανοήσουμε ακριβώς τις ανάγκες μας έτσι ώστε να μειώσουμε στο ελάχιστο την πιθανότητα μιας ατυχούς επιλογής. Αν δεν έχουμε κάποιον να συμβουλευτούμε καλό θα ήταν να ενημερωθούμε από εξειδικευμένα έντυπα (ή online μέσα). Επιλέγοντας να αγοράσουμε το φακό και από κάποιο εξειδικευμένο φωτογραφικό κατάστημα μπορούμε να πάρουμε και επιπλέον συμβουλές από το (συνήθως) εξειδικευμένο προσωπικό τους.
Παρασολέιγ
Αν ο φακός είναι η ακριβότερη αγορά το παρασολέιγ συγκαταλέγεται στις φθηνότερες. Κατά κανόνα το παρασολέιγ (σκιάδιο) συνοδεύει κάθε φακό στο πακέτο αγοράς του. Αν παρόλα αυτά δεν έχουμε στην κατοχή μας κάποιο, καλό είναι να προχωρήσουμε στην απόκτησή του. Η χρησιμότητά του διπλή: προφυλάσσει το φακό από ανεπιθύμητες ακτίνες φωτός που θα αλλοιώσουν τη φωτογραφία μας και μπορεί να τον προστατέψει από ενδεχόμενα χτυπήματα. Ταυτόχρονα, είναι κατασκευασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να μην περιορίζεται η γωνία λήψης.
Χειριστήριο απελευθέρωσης κλείστρου
Από τα αξεσουάρ που την απόκτησή τους μπορείτε να καθυστερήσετε λίγο παραπάνω χωρίς ωστόσο να σημαίνει ότι δεν είναι χρήσιμο. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να έχει προηγηθεί η απόκτηση ενός τρίποδου, με το οποίο λειτουργεί συμπληρωματικά.
Στην αγορά υπάρχουν δύο είδη: τα χειριστήρια με καλώδιο και τα ασύρματα. Αν θέλετε περισσότερες επιλογές θα πρέπει να προτιμήσετε το ασύρματο, ωστόσο πριν το αγοράσετε χρειάζετε να ελέγξετε αν το υποστηρίζει η μηχανή σας (δεν θα έχετε πρόβλημα με τελευταίας γενιάς μηχανές). Που μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε; Σε αυτοπορτραίτα, σε λήψεις με χαμηλή ταχύτητα, σε πολύ κοντινές (macro) λήψεις κ.α. Η χρησιμότητά τους έγγειται στο γεγονός ότι για να τραβήξουμε μια φωτογραφία δεν ερχόμαστε σε επαφή με την κάμερα, οπότε αποφεύγουμε και τις πολύ μικρές δονήσεις που μπορεί να προκαλέσει η πίεση του δακτύλου μας στο αντίστοιχο πλήκτρο της κάμερας. Αποτέλεσμα; Έχουμε σίγουρα καθαρές φωτογραφίες.
Σκληρός δίσκος
Ανεξάρτητα από το αν έχετε στη διάθεσή σας μία, δύο ή και περισσότερες κάρτες μνήμης ή αν περνάτε τις φωτογραφίες στο PC, αργά ή γρήγορα θα χρειαστεί να προχωρήσετε και στην απόκτηση ενός σκληρού δίσκου για την αποθήκευση των φωτογραφιών σας. Πόσο μεγάλος ή τι τεχνολογίας θα είναι αυτός είναι καθαρά προσωπικό σας θέμα.
Λουράκι για το λαιμό
Είναι επίσης ένα αξεσουάρ που συνοδεύει κάθε φωτογραφική στο πακέτο αγοράς της. Αν παρόλα αυτά δεν έχουμε ένα λουράκι στην κατοχή πάμε γρήγορα και αγοράζουμε. Χρήσιμο για την ασφάλεια της κάμερας είτε από ατυχήματα είτε από ενδεχόμενο κλοπής. Αν δεν μας αρέσει η τοποθέτησή του γύρω από το λαιμό, το τυλίγουμε δύο φορές γύρω από τον καρπό του δεξιού χεριού (του χεριού δηλαδή με το οποίο πατάμε το πλήκτρο του κλείστρου). Στη δεύτερη περίπτωση μπορούμε να φωτογραφίσουμε χωρίς επιπλέον κινήσεις.
Προστατευτικό οθόνης
Μπορεί να είναι μια απλή ζελατίνα, μπορεί να είναι και ένα πλαστικό κάλυμμα. Στην πρώτη περίπτωση η οθόνη προστατεύεται από μικρές γρατζουνιές και τη λιπαρότητα του ανθρώπινου δέρματος (κάτι που μπορείς να το διαπιστώσεις μετά από πολύμηνη χρήση), στην δεύτερη από όλα τα παραπάνω αλλά και πιο βίαια πιθανά χτυπήματα.
Kit καθαρισμού
Ανεξάρτητα από το αν χρησιμοποιούμε φίλτρο UV ένα kit καθαρισμού είναι απαραίτητο. Ένα πανάκι από μικροϊνες καθαρίζει το φακό και την οθόνη από δακτυλικά αποτυπώματα και λεκέδες και ένα βουρτσάκι από τη σκόνη.
Από την παραπάνω λίστα απουσιάζουν αρκετά ακόμη λιγότερο ή περισσότερο χρήσιμα αξεσουάρ (όπως ένα εξωτερικό flash, kit καθαρισμού αισθητήρα, μια δεύτερη μπαταρία) τα οποία όσο περισσότερο ασχολούμαστε με τη φωτογραφία τόσο πιο σύντομα θα χρειαστούμε. Η αλήθεια είναι ότι το επίπεδο της δαπάνης σε φωτογραφικό εξοπλισμό είναι ανάλογο με το μεράκι που έχουμε να ασχοληθούμε με το αντικείμενο της φωτογραφίας, τηρώντας όμως πάντα τον γενικό κανόνα. Γνωρίζουμε τις ανάγκες μας και ανάλογα με αυτές προχωράμε...
Σχόλια