Σε λειτουργία τίθεται από σήμερα η πλατφόρμα Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών (Online Dispute Resolution - ODR) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία θα επιτρέπει τόσο σε καταναλωτές όσο και σε εμπόρους να επιλύουν ηλεκτρονικά τις διαφορές τους είτε αυτές αφορούν σε εγχώριες είτε σε διασυνοριακές συναλλαγές. Η ΗΕΔ συνδέεται απευθείας με τους αρμόδιους φορείς Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών (ΕΕΔ) σε κάθε χώρα, οι οποίοι αναλαμβάνουν τη διεκπεραίωση των καταγγελιών. Κάθε φορέας επίλυσης διαφορών εφαρμόζει τους δικούς του κανόνες και διαδικασίες. Αυτοί είναι συνήθως απλούστεροι, ταχύτεροι και λιγότερο δαπανηροί από ό, τι η προσφυγή στο δικαστήριο.
Ωστόσο, η επιλογή του φορέα πρέπει να συμφωνηθεί και από τα δύο συμβαλλόμενα μέρη. Στη χώρα μας οι αρμόδιοι φορείς είναι Α) η Ανεξάρτητη Αρχή “Συνήγορος του Καταναλωτή” και Β) ο Μεσολαβητής Τραπεζικών - Επενδυτικών Υπηρεσιών (δείτε τους φορείς εδώ).
Η διαδικασία πραγματοποιείται σε τέσσερα στάδια:
-- Υποβολή καταγγελίας
-- Συμφωνία σχετικά με έναν φορέα επίλυσης διαφορών
-- Διεκπεραίωση της καταγγελίας από τον φορέα επίλυσης διαφορών
-- Αποτέλεσμα και περάτωση της καταγγελίας
Η διαδικασία ολοκληρώνεται ηλεκτρονικά και εξυπηρετεί όλες τις χώρες της ΕΕ και ο φορέας οφείλει να αποφασίσει εντός 90 ημερών.
Η ΗΕΔ εντάσσεται στο πλαίσιο της Οδηγίας 2013/11/ΕΚ, η οποία πρόσφατα εναρμονίστηκε στην ελληνική νομοθεσία (με την ΚΥΑ 70330/2015) και προβλέπει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών με τη διαδικασία Alternative Dispute Resolution στο σύνολο της ΕΕ.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, τα ηλεκτρονικά καταστήματα οφείλουν άμεσα να ενημερώσουν τους όρους χρήσης, προσθέτοντας μία ακόμα δήλωση που θα πληροφορεί τους καταναλωτές για τον φορέα ή τους φορείς ΕΕΔ από τους οποίους καλύπτονται. Επιπρόσθετα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί όλα τα eshops να προσθέσουν μια παραπομπή στον Ευρωπαϊκό Φορέα ΗΕΔ ώστε να συμμορφωθούν στην ανωτέρω Οδηγία.
Σχόλια