Η εξουσία του Facebook

Η εξουσία του Facebook
Φωτογραφία: mkhmarketing (Flickr)

Το σκεφτόμουν όλο το σαββατοκύριακο και έχω καταλήξει ότι το θέμα που έβγαλε το “Gizmodo” την προηγούμενη Παρασκευή είναι από τα σημαντικότερα που έχουν προκύψει τα τελευταία χρόνια –δυσκολεύομαι συνεπώς να καταλάβω γιατί δεν πήρε τις διαστάσεις που θα έπρεπε. Όχι ότι θάφτηκε –κάθε άλλο. Απλώς κατά την άποψή μου οφείλει να μας προβληματίσει όλους καθώς δίνει το μέτρο της επιρροής των social media στις κοινωνίες μας περισσότερο από οτιδήποτε άλλο.

Το θέμα ξεκίνησε από κάποιες δηλώσεις που έκανε ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ στο συνέδριο F8 που η εταιρεία του οργανώνει κάθε χρόνο για τους developers που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της –όπως ξέρουν όλοι όσοι παρακολουθούν την αγορά του Internet, πρόκειται για το μεγάλο γεγονός της Facebook και του μικρό-σύμπαντός της. Αντίθετα με άλλες χρονιές ωστόσο, φέτος ο επικεφαλής της εταιρείας αφιέρωσε την αρχή του χαιρετισμού του για να κάνει μια σειρά από πολιτικά σχόλια με βασικό στόχο της κριτικής του τον Ντόναλντ Τραμπ και τους ανθρώπους, εντός και εκτός ΗΠΑ που σκέφτονται όπως αυτός (στο σχετικό βίντεο το ενδιαφέρον κομμάτι βρίσκεται από το σημείο 4:40 ως το σημείο 7:40).

 

Αυτό από μόνο του έχει ήδη αρκετό ενδιαφέρον. Όμως αυτό που έχει ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον είναι ότι, σύμφωνα με το “Gizmodo”, σε ένα ερωτηματολόγιο που κυκλοφόρησε εντός Facebook, ένα από τα ερωτήματα που έθεσε στον κ. Ζάκερμπεργκ μια ομάδα εργαζόμενων ήταν “Τι ευθύνη έχει η Facebook για να εμποδίσει την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στις επερχόμενες εκλογές”. Για την ιστορία, το ερώτημα τέθηκε στις αρχές του Μαρτίου, σχεδόν έναν μήνα πριν την ομιλία του κ. Ζάκερμπεργκ στο F8 και, πάντα κατά το “Gizmodo”, δε δόθηκε ποτέ επίσημη απάντηση σχετικά με το αν το ερώτημα έφτασε στον ίδιο τον Mr. Facebook και ποια ήταν η απάντησή του –κρίνοντας από την ομιλία του, ωστόσο, καθώς και από σχετική δήλωση στο “Business Insider” η Facebook είναι ουδέτερη και δεν έχει χρησιμοποιήσει, ούτε πρόκειται να χρησιμοποιήσει τα προϊόντα της προκειμένου να επηρεάσει πώς ψηφίζουν οι άνθρωποι”.

Το όλο θέμα, και εδώ προσωπικά συντάσσομαι απολύτως με τη θέση του αρχικού δημοσιεύματος του “Gizmodo” είναι αυτό της δυνατότητας για μια τέτοια εμπλοκή. Τι θα συμβεί, για παράδειγμα, αν οι εργαζόμενοι της Facebook (ή οποιασδήποτε άλλης εταιρείας με δυνατότητα επιρροής 1,6 δις ανθρώπων) αποφασίσει ότι όντως πρέπει να κάνει κάτι για να εμποδίσει την εκλογή ενός υποψηφίου; Όπως έχουμε καταλάβει από χρόνια, η εταιρεία ελέγχει τι θα δούμε στα news feeds μας και τι όχι (ο περιβόητος “αλγόριθμος”) οπότε θα ήταν μάλλον εύκολο να μπλοκάρει π.χ. οποιαδήποτε αναφορά στον Ντόναλντ Τραμπ –και σε μια εποχή που το πολιτικό παιχνίδι παίζεται ίσως περισσότερο στα social media παρά έξω από αυτά, κάτι τέτοιο θα είχε σοβαρότατες συνέπειες για την εκλογή του συγκεκριμένου υποψηφίου.

Είναι μάλλον εύκολο να αντιμετωπίσει κανείς το θέμα συναισθηματικά: σε τελική ανάλυση ο Ντόναλντ Τραμπ είναι δυνητικά επικίνδυνος οπότε μια προσπάθεια βραχυκυκλώματος της εκλογής του σίγουρα θα βρει υποστηρικτές μεταξύ των περισσότερων προοδευτικών ανθρώπων, εντός και εκτός ΗΠΑ. Όμως είναι αυτό κάτι που θα πρέπει να επισκιάσει το γεγονός ότι, τελικά, μια εταιρεία είναι αυτή που αποφασίζει τι είναι σωστό και τι λάθος; Ποιος μας εγγυάται ότι αυτό που θα θεωρήσουν σωστό οι υπάλληλοι της Facebook  μετά από μια εβδομάδα ή μετά από έναν χρόνο θα είναι όντως σωστό; Και ποιος θα ξέρει ότι έχουν ήδη προβεί σε ενέργειες  προκειμένου να το εφαρμόσουν; Όπως γράφει χαρακτηριστικά ο Μάικ Νούνιεζ στο “Gizmodo”, στο Facebook δεν ξέρουμε τι δεν βλέπουμε στα feed μας –μήπως τελικά έχουμε δώσει στις εταιρείες του χώρου μας περισσότερη εξουσία από όσο θα έπρεπε;

ΠΟΛΙΤΙΚΗ,ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ,FACEBOOK,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home