Πόσους online λογαριασμούς έχεις ενεργοποιημένους; Αν κρίνουμε από εμάς στο deasy, μια πρόχειρη καταγραφή μόνο για καθημερινές υπηρεσίες που χρησιμοποιούμε συχνά περιλαμβάνει τουλάχιστον Email, Webmail, Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Web Banking. Γρήγορα, γρήγορα μαζεύονται 7 λογαριασμοί, χωρίς να υπολογίζουμε άλλες υπηρεσίες ή πολλαπλούς λογαριασμούς σε κάποια από τα παραπάνω μέσα.
Μόνο τα παραπάνω λοιπόν δείχνουν ότι η online έκθεσή μας σε ενδεχόμενες απειλές είναι ήδη πολύ αυξημένη, επομένως θα πρέπει να είμαστε αρκετά προσεκτικοί ως προς την προστασία των παραπάνω λογαριασμών και κατ’ επέκταση τη δική μας προστασία. Αναμφισβήτητα το πρώτο βασικό βήμα που πρέπει να κάνουμε για την προστασία μας είναι να επιλέξουμε τους σωστούς κωδικούς. Όμως η πραγματικότητα, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Kaspersky Lab, δείχνει ότι απέχουμε πολύ από αυτήν την κατάσταση.
Συγκεκριμένα, η έκθεση δείχνει ότι παρά τον αυξημένο κίνδυνο ένα μεγάλο μέρος των χρηστών διατηρεί ακόμα αρκετές κακές συνήθειες αναφορικά με τους κωδικούς πρόσβασης. Ανάμεσα σ’ αυτές τρία είναι τα συνηθέστερα λάθη που κάνουμε:
- Χρησιμοποιούμε τον ίδιο κωδικό πρόσβασης για πολλαπλούς λογαριασμούς, πράγμα που σημαίνει ότι αν κάποιος κωδικός πρόσβασης διαρρεύσει, παραπάνω του ενός λογαριασμοί είναι ευκολότερο να παραβιαστούν
- Χρησιμοποιούμε αδύναμους κωδικούς πρόσβασης, τους οποίους είναι εύκολο να σπάσει κάποιος
- Aποθηκεύουμε τους κωδικούς πρόσβασης χωρίς ασφάλεια, μειώνοντας γενικότερα τη σημασία τους
Η έρευνα δείχνει ότι ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων (περίπου ένας στους πέντε - 18%) έχει αντιμετωπίσει μια προσπάθεια παραβίασης του λογαριασμού του, αλλά παρόλα αυτά λίγοι χρησιμοποιούν αποτελεσματικούς και τεχνολογικά ενημερωμένους κωδικούς πρόσβασης. Για παράδειγμα, μόνο το ένα τρίτο (30%) των χρηστών του Διαδικτύου δημιουργεί νέους κωδικούς πρόσβασης για διαφορετικούς online λογαριασμούς και ένα ανησυχητικό νούμερο - 1 στους 10 - χρησιμοποιεί τον ίδιο κωδικό πρόσβασης για όλους τους λογαριασμούς του στο Διαδίκτυο. Επομένως, αν διαρρεύσει ένας δικός τους κωδικός πρόσβασης, κάθε λογαριασμός αυτών των ανθρώπων κινδυνεύει να παραβιαστεί και να γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης.
Οι χρήστες, επίσης, δε δημιουργούν κωδικούς πρόσβασης που να είναι αρκετά ισχυροί για να τους προστατεύσουν από την παραβίαση και τον εκβιασμό. Μόνο οι μισοί (47%) χρησιμοποιούν ένα συνδυασμό κεφαλαίων και πεζών γραμμάτων στους κωδικούς πρόσβασής τους και δύο στους τρεις (64%) χρησιμοποιούν ένα συνδυασμό γραμμάτων και αριθμών. Το αξιοπερίεργο είναι ότι αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι οι χρήστες πιστεύουν ότι οι online τραπεζικές συναλλαγές (51%), το email (39%) και οι online λογαριασμοί για αγορές (37%) χρειάζονται ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης.
Οι τεχνικές που χρησιμοποιούν οι χρήστες κατά τη δημιουργία νέων κωδικών με βάση την έρευνα είναι οι εξής:
Η μελέτη δείχνει επίσης ότι οι άνθρωποι κακομεταχειρίζονται τους κωδικούς πρόσβασής τους – μοιράζοντάς τους με άλλους και χρησιμοποιώντας ανασφαλείς μεθόδους απομνημόνευσής τους. Σχεδόν το ένα τρίτο (28%) έχει μοιραστεί έναν κωδικό πρόσβασης με ένα στενό μέλος της οικογένειας, και ένας στους δέκα (11%) έχει μοιραστεί έναν κωδικό πρόσβασης με τους φίλους του, δημιουργώντας μεγάλες πιθανότητες οι κωδικοί πρόσβασης να διαρρεύσουν ακούσια. Πάνω από ένας στους πέντε (22%), επίσης, παραδέχτηκε ότι σημειώνει τους κωδικούς πρόσβασής τους σε ένα σημειωματάριο για να μπορεί να τους θυμάται πιο εύκολα. Αυτό, ακόμα και αν ένας κωδικός πρόσβασης είναι ισχυρός, αφήνει το χρήστη ευάλωτο, αφού άλλοι άνθρωποι μπορούν να τον δουν και να τον χρησιμοποιήσουν.
Οι μέθοδοι απομνημόνευσης που χρησιμοποιούν οι χρήστες είναι οι εξής:
Πως όμως μπορούμε να ξεφύγουμε από αυτόν τον «βραχνά»; Οι άνθρωποι της Kaspersky Lab προτείνουν τη χρήση μιας λύσης διαχείρισης κωδικών πρόσβασης μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να θυμούνται και να δημιουργούν ισχυρούς κωδικούς προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος της παραβίασης λογαριασμών στο Διαδίκτυο. Η εταιρεία προσφέρει ήδη τη λύση Kaspersky Password Manager, η οποία αποθηκεύει με ασφάλεια όλους τους κωδικούς πρόσβασης, τις διευθύνσεις και τα στοιχεία πιστωτικών καρτών, και τα συγχρονίζει σε όλες τις συσκευές, έτσι ώστε οι χρήστες χρειάζεται να θυμούνται μόνο έναν κύριο κωδικό πρόσβασης (master password).
Σχόλια