Είναι πολλά χρόνια τώρα πια που η τηλεόραση έχει ερωτευτεί τους αριθμούς. Εκπομπές επί εκπομπών έχουν περάσει στο αρχείο εξαιτίας των χαμηλών επιδόσεων που κατέγραψαν τα “μηχανάκια της AGB” και δεκάδες πρόσωπα έχουν γίνει κατ’επανάληψη πρωτοσέλιδα σε γυαλιστερά περιοδικά εξαιτίας των υψηλών επιδόσεων που κατέγραψαν τα ίδια μηχανάκια.
Μια άλλη διάσταση αριθμών όμως, που ίσως να είναι περισσότερο ουσιαστική, δίνει μια έρευνα της Ericsson για τις τηλεοπτικές συνήθειες των Ελλήνων του 2016. Αυτοί οι αριθμοί καταγράφουν τάσεις, επιθυμίες αλλά και σημαντικές διαφορές στο πώς διαφορετικά τμήματα του κοινού αντιμετωπίζουν την τηλεθέαση.
Η έρευνα σημειώνει για παράδειγμα πως το 30% έδειχνε ενδιαφέρον για μια συνδρομή που θα του επέτρεπε να “πάρει”την τηλεόραση στη κινητή του συσκευή σε standard definition. Στη συνέχεια, η έρευνα καταγράφει τις διαφορές αντιλήψεων μεταξύ του κοινού ηλικίας άνω των 35 ετών και εκείνων που είναι νεότεροι και ανήκουν στην πολυσυζητημένη γενιά των Millennials. Για τους τελευταίους και σε ποσοστό 70%, ο υπολογιστής και το διαδίκτυο αποτελούν σημαντικό μέρος της τηλεοπτικής τους “δίαιτας”, βλέπουν δηλαδή τηλεοπτικό περιεχόμενο online, ενώ για τους μεγαλύτερους σε ηλικία το ποσοστό αυτό πέφτει στο 57%. Τα ποσοστά σχεδόν αντιστρέφονται όμως όταν ζητείται να αξιολογηθεί η σημασία της τηλεόρασης, με τη συμβατική της έννοια. Το 71% των μεγαλύτερων σε ηλικία χαρακτηρίζει πολυ σημαντικό το να “αράζει” μπροστά στην τηλεόραση, για τους νεότερους το ποσοστό περιορίζεται σε 58%.
Η στάση απέναντι στη νομιμότητα είναι λίγο πολύ αναμενόμενη. Το 42% των millennials αλλά και το 25% των μεγαλύτερων δεν βρίσκει κανένα πρόβλημα στο πειρατικό κατέβασμα τηλεοπτικού περιεχομένου από το Internet. Όμως, το 36% των πρώτων και το 26% των δεύτερων λέει πως η επίσκεψη στα… τορεντάδικα γίνεται μόνο όταν έχουν εξαντληθεί οι νόμιμες οδοί πρόσβασης στο περιεχόμενο. Κοινώς, δώστε περιεχόμενο στον κόσμο ή σταματήστε να τον κυνηγάτε επειδή δεν του το δίνετε.
Πάμε σε μια άλλη διάσταση, στο πώς βλέπουμε τηλεόραση. Σε εβδομαδιαία βάση, σύμφωνα με την έρευνα της Ericsson, ο καθένας μας παρακολουθεί 34 ώρες τηλεόραση και από τον χρόνο αυτό το 54% πηγαίνει στη συμβατική “γραμμική” μετάδοση και το 42% πήγε σε on-demand πλατφόρμες.
Στο σημείο αυτό, η έρευνα καταγράφει και πάλι τις διαφορές στις συνήθειες μεταξύ millennials και των άνω των 35 ετών. Για το 52% η on-demand προβολή περιεχομένου αποτελεί την πρώτη λύση, μιλάμε δηλαδή για κάτι παραπάνω από τους μισούς. ενώ για τους μεγαλύτερους το ποσοστό περιορίζεται στο 33%, ένας στους τρεις δηλαδή.
Όσο για το πού βλέπει κανείς τηλεόραση, είναι ενδιαφέρον πως σε σχέση με το 2014 ή το 2015 υπάρρχει μια σημαντικότατη αύξηση στην τηλεθέαση στο σπίτι το βράδυ. Σχεδόν το σύνολο του πληθυσμού -σύμφωνα με την έρευνα- ανοίγει τη συσκευή του τις βραδυνές ώρες, όμως αυξητικές είναι οι τάσεις και σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις χώρου.
Για παράδειγμα στον χώρο εργασίας βλέπει τηλεοπτικό περιεχόμενο (και online παραγωγές) το 25%, ενώ το 34% το χρησιμοποιεί ως ξυπνητήρι.
Τέλος, ας μιλήσουμε λίγο και για τη δαπάνη. Αυτή ανέρχεται σε 53 ευρώ μηνιαίως, ενώ το 21% των νοικοκυριών δαπανά περισσότερο από 75 ευρώ, ποσό που περιλαμβάνει τόσο την πρόσβαση (δηλαδή το τηλεπικοινωνιακό κόστος) όσο και την απόκτηση συνδρομητικής υπηρεσίας.
Αν θέλεις να δεις μια άλλη προσέγγιση στο πώς έχει αλλάξει ο τρόπος που προσεγγίζουμε την τηλεόραση, υπάρχει και η έρευαν της FocusBari που καταγράφει μεταξύ άλλων τη ραγδαία αύξηση στην κατανάλωση τηλεοπτικού περιεχομένου μέσω διαδικτύου την τελευταία επταετία. Το 49% δήλωσε φέτος πως βλέπει τηλεόραση online, από 19% το 2010 και η αύξηση στην τάση είναι καθολική σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Ακόμα και στους άνω των 55 ετών, το ποσοστό έχει υπερδεκαπλασιαστεί και από 2% το 2010 ανέβηκε σε 24% το 2017.
Η έρευνα καταγράφει επίσης πώς καταναλώνεται το τηλεοπτικό περιεχόμενο από άλλες -εκτός τη συμβατικής τηλεόρασης δηλαδή- συσκευές και εδώ δεν υπάρχουν μεγάλες εκπλήξεις, αφού το 39% χρησιμοποιεί υπολογιστή, το 20% κινητό και το 10% tablet. Η FocusBari σχολιάζει πως η τεχνολογία και η πολυμορφικότητα είναι καθιερωμένη καθημερινόητα που επηρεάζει και τις συνήθειες κατανάλωσης τηλεοπτικού περιεχομένου, άποψη που επιβεβαιώνει τις δικές μας -εμπειρικές- εκτιμήσεις.
Η τηλεόραση όπως τη γνωρίσαμε μπορεί να μην είναι η αδιαφιλονίκητη βασίλισσα αλλά το τηλεοπτικού τύπου περιεχόμενο στέκεαι μια χαρά στον θρόνο του.
Σχόλια