Το Mobile World Congress (MWC) ήταν ανέκαθεν μια συνηθισμένη αφορμή για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους να τα βάλουν με τους Over The Top, όπως συνηθίζουν να λέγονται όλες αυτές οι διαδικτυακές πλατφόρμες που χάρη στις λειτουργίες επικοινωνίας που διαθέτουν ανταγωνίζονται την κλασική φωνητική επικοινωνία όπως τη γνωρίσαμε από τα ενσύρματα και αργότερα από τα κινητά δίκτυα.
Θα συνοψίζαμε τη θέση των τηλεπικοινωνιακών παρόχων με τη θέση πως οι ίδιοι φτιάχνουν βαριές υποδομές τις οποίες όμως έρχονται σε δεύτερο χρόνο και εκμεταλλεύονται τα Skype, WhatsApp, Messenger και συναφείς εφαρμογές. Στο βάθος φυσικά υπάρχει αυτός ο ακήρυκτος (;) πόλεμος μεταξύ των παλιών ονομάτων της τεχνολογίας -ίσως των παλαιότερων αν σκεφτείς πως οι τηλεπικοινωνίες είναι κοντά μας αρκετές δεκαετίες πριν την εμφάνιση των πρώτων υπολογιστών και βεβαίως του Internet- και της νέας γενιάς (βλ. Google και Facebook) και φέτος στο MWC οι “παλιοσειρές” βρήκαν έναν σύμμαχο από τα παραδοσιακά ΜΜΕ.
Ο πρόεδρος του CNΝ, Jeff Zucker, κάλεσε τις εταιρείες τεχνολογίας αλλά και τις διαφημιστικές εταιρείες να συνεργαστούν και να βρουν τρόπο για να δημιουργηθούν έσοδα στις ψηφιακές πλατφόρμες. Οι επιχειρήσεις ΜΜΕ αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας και αντιλαμβάνονται πως εταιρείες όπως η Google και το Facebook είναι στην πραγματικότητα οι σημαντικότεροι ανταγωνιστές τους. Άλλωστε, αν δει κανείς τα έσοδα του Facebook θα διαπιστώσει πως ενώ πρόκειται για μια εταιρεία που βασίζεται στην τεχνολογία, τα χρήματα βγαίνουν από τις διαφημίσεις που ανεβαίνουν στην πλατφόρμα. Αν ο διαφημιζόμενος μπορεί να ορίσει με ακρίβεια χιλιοστού σε ποιους θα εμφανιστούν οι διαφημίσεις του, τα παραδοσιακά ΜΜΕ -όσο και αν έχουν προσαρμοστεί στη διαδικτυακή πραγματικότητα- στερούνται σημαντικών εσόδων.
Στην πραγματικότητα αυτό που ζητάει ο Zucker είναι μια ρύθμιση των σημερινών ψηφιακών υπερδυνάμεων, στο πρότυπο προφανώς της ρύθμισης που επιβάλλεται στις τηλεπικοινωνιακές εταιρείες ή τα τηλεοπτικά δίκτυα των ΗΠΑ μέσω της FCC. Κανείς δεν θα μπορούσε να περιγράψει τη θέση του Zucker καλύτερα από τον ίδιο τον Zucker: “Ολοι κοιτάζουν αν συνδυασμοί όπως αυτόι της AT&T και της Time Warner ή της Fox και της Disney, περνούν από την κυβερνητική έγκριση, όμως για κάποιο λόγο κανείς δεν κοιτάζει τα μονοπώλια της Google και του Facebook”. Βαριές κουβέντες λες κύριε Zucker. “Νομίζω πως αυτή είναι η κατεύθυνση που θα πρέπει να κοιτάζει η κυβέρνηση και να βοηθά ώστε όλοι οι υπόλοιποι επιβιώνουν. Αυτό νομίζω είναι το σημαντικότερο ζήτημα που αντιμετωπίζει η ανάπτυξη της δημοσιογραφίας για τα επόμενα χρόνια”.
Βεβαίως θα μπορούσε κανείς εδώ να σημειώσει πως η δημοσιογραφία δεν υπηρετήθηκε πάντα με αξιοπιστία και ακεραιότητα από το μεγάλο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο, όπως φαίνεται από τη γνωστή υπόθεση με τους κορμοράνους. Όμως αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει κανείς να απορρίψει χωρίς περαιτέρω αξιολόγηση τα λόγια του Zucker. Καθεμία από τις τελευταίες δεκαετίες έχει δημιουργήσει ηλεκτρονικά μονοπώλια ή, έστω, ισχυρότατες υπερδυνάμεις, από την ΙΒΜ, στην Microsoft, στην Apple, στην Google, στο Facebook, στην Amazon. Το ζητούμενο είναι αν αυτή η αλληλουχία από υπερδυνάμεις είναι το καλύτερο πράγμα που μας έχει συμβεί ή αν μας οδηγεί νομοτελειακά σε ένα δυστοπικό περιβάλλον όπου ο ανταγωνισμός γίνεται για Likes, Share και άλλες ενέργειες ικανοποίησης που αφήνουν έξω παραδοσιακά ισχυρές οντότητες για τις σύγχρονες κοινωνίες όπως η ερευνητική δημοσιογραφία ή η σε βάθος ανάλυση. Κοινώς και ασχέτως των ανησυχιών που εκφράζει ο κ. Zucker η ερώτηση “βρε πού πάμε” εξακολουθεί να αναζητά επιτακτικά απάντηση…
Σχόλια