Μια ενδιαφέρουσα καταναλωτική συνήθεια, αυτή της στήριξης των μικρών, τοπικών επιχειρήσεων εν μέσω της πανδημίας, αναδεικνύει η νέα έρευνα της Ipsos, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της PayPal. Σύμφωνα με την έρευνα, κατά τη διάρκεια του lockdown οι Έλληνες καταναλωτές μπορεί να παρέμειναν σε ένα βαθμό πιστοί στις επώνυμες μάρκες, όμως οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ήταν εκείνες που κέντρισαν το ενδιαφέρον και κατ’ επέκταση την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Σύμφωνα με τις απαντήσεις των ερωτηθέντων το 62% έκανε τις αγορές τους από μικρά τοπικά καταστήματα εν μέσω καραντίνας και το 32% ψώνισε διαδικτυακά από μικρομεσαίες μάρκες. Σχεδόν οι μισοί εκ των ερωτηθέντων αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν μια αγορά σε μια μικρομεσαία επιχείρηση ή σε ένα κατάστημα της γειτονιάς προκειμένου να στηρίξουν τόσο την τοπική όσο και την εθνική οικονομία. Η τάση αυτή φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και στο μέλλον, μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, καθώς το 58% των Ελλήνων δηλώνει ότι σκοπεύει να αγοράζει ακόμα περισσότερα τοπικά προϊόντα.
Μια ματιά στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των παραπάνω απαντήσεων δείχνει ότι τα 2/3 του πληθυσμού αισθάνονται την υποχρέωση να υποστηρίξουν τις μικρές επιχειρήσεις της περιοχής τους, ένα αίσθημα που είναι ακόμα πιο έντονα στα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Ειδικότερα, το 87% άνω των 65 ετών θεωρεί ότι η στήριξη της τοπικής οικονομίας είναι απαραίτητη για να ξεπεράσουμε την κρίση της πανδημίας.
Ανεβαίνει η δημοτικότητα των ανέπαφων συναλλαγών
Η υγειονομική κρίση επιτάχυνε όπως φαίνεται τη σταδιακή στροφή των χρηστών από τα μετρητά σε άλλες μεθόδους πληρωμής, με το 60% των ερωτηθέντων να δηλώνουν έτοιμοι να δοκιμάσουν πλέον νέες ανέπαφες λύσεις πληρωμών στα καταστήματα. Μάλιστα, οι μισοί Millennials προτιμούν τη χρήση ανέπαφων συναλλαγών προκειμένου να αποφύγουν τη χρήση ΡΙΝ, ενώ το 43% των ατόμων άνω των 65 ετών θα εγκατέλειπε τελείως τη χρήση μετρητών από τώρα και στο εξής.
Στις συναλλαγές που μετατοπίζονται προς το online περιβάλλον βρίσκουμε πλέον και άλλες υποχρεώσεις, που μέχρι σήμερα διεκπεραιώνονταν κατά κύριο λόγο από μετρητά. Συγκεκριμένα, οι μισοί Έλληνες (51%) εξόφλησαν τους λογαριασμούς για τις δαπάνες του νοικοκυριού τους μέσω διαδικτύου ή mobile εφαρμογών, με το 70% των ερωτηθέντων να αναφέρει ότι ακόμα και μετά το lockdown θα εξακολουθήσει να πληρώνει τους λογαριασμούς οικιακών εξόδων αποκλειστικά και μόνο online. Στροφή που οφείλεται στο φόβο προσβολής από τον ιό, λόγω της χρήσης των μετρητών, όμως τείνει πλέον να παγιωθεί ως συμπεριφορά για μια κρίσιμη μάζα του πληθυσμού.
Μάλιστα, 9 στους 10 Έλληνες επεσήμαναν τα πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών εν μέσω του lockdown, όπως η μη αναμονή σε ουρές ταμείων (61%), η δυνατότητα παράδοσης κατ’οίκον (46%) και οι ανταγωνιστικές τιμές ή και προσφορές-εκπτώσεις (44%).
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες online αγορών - Aύξηση κοινωνικής προσφοράς
Οι πλέον δημοφιλείς κατηγορίες στις online αγορές εν μέσω πανδημίας περιλάμβαναν τα εξής αγαθά: είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ μόδας (37%), καλλυντικά και προϊόντα ομορφιάς (31%), ηλεκτρονικά είδη-computers (31%), είδη φαρμακείου και φάρμακα (29%), καθώς και οικιακό εξοπλισμό και είδη κήπου (23%). Επιπλέον, ένας στους πέντε Έλληνες (20%) δήλωσε ότι αξιοποίησε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει online παραγγελίες φαγητού και ποτού.
Ανάμεσα στις ηλικιακές κατηγορίες και τις διαφορετικές γενιές, παρατηρήθηκαν βέβαια αρκετές και συχνά σημαντικές διαφορές. Οι νέοι σε ηλικία καταναλωτές ήταν πιο πιθανό να αγοράσουν online υπηρεσίες και πιο πρόθυμοι να πουλήσουν προϊόντα και υπηρεσίες στο διαδίκτυο. Από την άλλη, οι μεγαλύτεροι αγοραστές (65 ετών και άνω) εκτίμησαν κυρίως την πρόσβαση σε καταστήματα ή σε είδη εκτός οικίας και την απευθείας παράδοση στην πόρτα τους.
Ένα εξίσου σημαντικό εύρημα της έρευνας είναι ότι η κρίση αφύπνισε το αίσθημα του αλτρουισμού στους Έλληνες, καθώς και την αμοιβαία επιθυμία αλληλοβοήθειας. Στην εποχή του κορωνοϊού, ένας στους δέκα ερωτηθέντες στη χώρα μας ξεκίνησε να παρέχει εθελοντική εργασία ή να κάνει δωρεές, με το 74% εξ αυτών να προτιμά πλέον τις online δωρεές. Γενικά, ο ελληνικός πληθυσμός έχει την τάση να επιλέγει για δωρεές ένα συγκεκριμένο φιλανθρωπικό ίδρυμα και στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται εν τέλει για την ενίσχυση ενός μικρού τοπικού κοινωφελούς σκοπού και όχι απαραίτητα μιας ευρέως γνωστής διεθνούς οργάνωσης.
Σχόλια