Τα όχι και τόσο αγαθά κίνητρα των sites που παραπληροφορούν το κοινό με θεωρίες συνωμοσίας και ειδικότερα εκείνες που σχετίζονται με τον κορωνοϊό αναδεικνύει η τελευταία έκθεση του αγγλικού φορέα Global Disinformation Index, σύμφωνα με την οποία οι συγκεκριμένες ιστοσελίδες είχαν εκατομμύρια δολάρια έσοδα από την εμφάνιση διαφημίσεων.
Ειδικότερα, όπως συμπεραίνει η έκθεση τα διαφημιστικά έσοδα που προήλθαν από τη συστηματική παραπληροφόρηση των τελευταίων μηνών σε 480 sites (που χρησιμοποιήθηκαν ως δείγμα) ανέρχονται ακόμα και τα επίπεδα των 25 εκατομμυρίων δολαρίων, ανάλογα με την επισκεψιμότητά τους. Για την εκτίμηση της επισκεψιμότητας το Global Disinformation Index χρησιμοποίησε την πλατφόρμα Similar Web, αποκτώντας έτσι μία εικόνα προκειμένου να υπολογίσει τα εν δυνάμει έσοδα των sites. Ωστόσο, όπως σημειώνουν οι συντάκτες της έκθεσης, τα ευρήματα αυτά μπορεί να αποτελούν μόνο την κορυφή του παγόβουνου αυτού του φαινομένου, καθώς ως δείγμα χρησιμοποιήθηκαν αποκλειστικά αγγλόφωνα sites. Με δεδομένο ότι το φαινόμενο αυτό είναι σύνηθες σε όλο τον κόσμο οι πραγματικές διαστάσεις της παραπληροφόρησης για τα διαφημιστικά έσοδα μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερες.
Με βάση την έκθεση, ο «μεγάλος χρηματοδότης» της παραπληροφόρησης είναι η διαφημιστική πλατφόρμα της Google, από την οποία έπαιξε το 75% των διαφημίσεων, συνεισφέροντας σε αντίστοιχο ποσοστό στα έσοδα των ιστοσελίδων. Από τις πλατφόρμες της Amazon και OpenX εκτιμάται ότι προήλθε το 10% των διαφημίσεων, ενώ τουλάχιστον 12 είναι το σύνολο των πλατφορμών που σέρβιραν διαφήμιση στα συγκεκριμένα sites.
Όπως αναφέρουν ενημερωτικά Μέσα του εξωτερικού αμέσως μετά τη δημοσίευση της έκθεσης η Google μπλοκάρισε το σερβίρισμα διαφημίσεων σε πέντε τουλάχιστον sites που ανήκαν στο δείγμα, ενώ εκπρόσωπος της εταιρείας αντέδρασε στα ευρήματα κάνοντας λόγο ότι η μεθοδολογία για τον υπολογισμό των εσόδων δεν είναι διαφανής.
Ανεξάρτητα από την απάντηση της αμερικανικής εταιρείας η έκθεση αναδεικνύει σίγουρα ότι οι μεγάλρς διαφημιστικές πλατφόρμες δεν προχωρούν στον έλεγχο των sites, πριν ενεργοποιηθεί το σερβίρισμα διαφημίσεων, με αποτέλεσμα διαφημίσεις μεγάλων brands (όπως η Seat, η Canon, το Bloomberg και αρκετά ακόμα που χρησιμοποιούνται ως παραδείγματα στη μελέτη), να παίζουν δίπλα σε "συνωμοτικό" και ψευδές περιεχόμενο.
Σχόλια