Η ανακοίνωση της Google πως πολύ σύντομα θα σταματήσει να υποστηρίζει τα cookies τρίτων (τα λεγόμενα και third-party cookies) και πως δεν θα παρακολουθεί την online συμπεριφορά των χρηστών ώστε να τους εμφανίζει σχετικές διαφημίσεις θεωρείται μια μικρή νίκη όσων ανησυχούν για τα προσωπικά δεδομένα και την ιδιωτικότητα στο σύγχρονο Internet.
Η εταιρεία κάνει ένα σημαντικό βήμα αλλά δεν είναι η πρώτη, καθώς browsers όπως ο Mozilla και ο Safari έχουν "εξορίσει" εδώ και αρκετό καιρό τα third-party cookies. Ωστόσο θα πρέπει να παραδεχθούμε πως η απόφαση της Google έχει ιδιαίτερο ειδικό βάρος αφού ο Chrome αποτελεί σήμερα τον βασικότερο browser.
Η Google διαβεβαιώνει πως δεν θα αντικαταστήσει τη συγκεκριμένη τεχνολογία με κάτι άλλο και σίγουρα εκδότες και διαφημιζόμενοι θα πρέπει να αναζητήσουν άλλους τρόπους για να εντοπίζουν πιθανούς ενδιαφερόμενους για τις υπηρεσίες που προβάλλουν. Αντί των third-party cookies, δηλαδή των cookies που "φυτεύει" ένα site ή ένας έμπορος στον υπολογιστή σας για να καταλάβει τι περίπου σας ενδιαφέρει και τι όχι, η Google προτάσσει ένα περιβάλλον που ονομάζεται Privacy Sandbox και (υποτίθεται πως) δίνει μεγαλύτερη ασφάλεια και σιγουριά στους χρήστες και δεν αφήνει ανοικτές κερκόπορτες για την παραβίαση των προσωπικών δεδομένων.
Βεβαίως στο άκουσμα της είδησης πολλοί έσπευσαν -αρκετά βιαστικά- να πουν πως με αυτό τον τρόπο η Google απειλεί τη βασική της ροή χρημάτων που δεν είναι άλλη από το διαφημιστικό δίκτυο που έχει η ίδια στήσει. Είναι γεγονός πως το τελευταίο οικονομικό έτος η εταιρεία το έκλεισε με τα διαφημιστικά έσοδα να αντιστοιχούν στο 80% του τζίρου της. Είναι, όμως, επίσης γεγονός πως το ποσοστό των διαφημιστικών εσόδων επί του συνόλου του τζίρου της Google υποχωρεί σταδιακά τα τελευταία χρόνια, προς όφελος των υπηρεσιών cloud και των άλλων υπηρεσιών που αναπτύσσει η εταιρεία. Το 20% μπορεί να μη φαίνεται πολύ σήμερα (όπως και το 13% πριν από λίγα χρόνια) αλλά δίνει στην Google εναλλακτικούς δρόμους ανάπτυξης. Την ίδια στιγμή, για να έχουμε μια εικόνα της κατάστασης, το 98% των εσόδων του Facebook προέρχεται από τη διαφήμιση.
Σχόλια