Ως κίνηση απελπισίας ή ως τακτική τρομοκράτησης των χρηστών μπορεί να θεωρηθεί η απάντηση του Facebook στην τελευταία αναβάθμιση του λειτουργικού iOS, η οποία επιτρέπει στους κατόχους των συσκευών με το συγκεκριμένο λειτουργικό να αποκλείουν την παρακολούθηση της δραστηριότητάς τους.
Ειδικότερα, όπως γράφαμε και την προηγούμενη εβδομάδα, με την τελευταία έκδοση iOS 14.5, όλες οι εφαρμογές υποχρεώνονται να ζητούν τη συγκατάθεση των χρηστών για την παρακολούθηση των δραστηριοτήτων τους μέσα από άλλες εφαρμογές ή ιστοσελίδες. Υποχρέωση που απειλεί σε ένα βαθμό το επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργίας, που βασίζεται στη διαφήμιση. Για τις εφαρμογές που ελέγχει το Facebook η αλλαγή αυτή αποτελεί μια σημαντική απειλή για τα έσοδά του, αν μια μεγάλη μερίδα των χρηστών αποφασίσει να απαγορέψει την παρακολούθησή του.
Σε μια προσπάθεια να τους αποτρέψει οι ειδοποιήσεις στις εφαρμογές του Facebook και του Instagram προειδοποιεί τους χρήστες ότι η παρακολούθηση βοηθά να διατηρηθούν οι πλατφόρμες αυτές «δωρεάν». Συγκεκριμένα, όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε από τις σχετικές εικόνες που έχουν εμφανιστεί στο Internet, οι ειδοποιήσεις των συγκεκριμένων εφαρμογών ζητούν τη συγκατάθεση για τρεις λόγους:
- Την εμφάνιση προσωποποιημένων διαφημίσεων
- Τη βοήθεια τους για να διατηρήσουν δωρεάν την πρόσβαση στις υπηρεσίες
- Την υποστήριξη επιχειρήσεων που βασίζονται σε διαφημίσεις για να απευθυνθούν στους πελάτες
Σε ανάρτηση στο επίσημο blog του το Facebook χαρακτηρίζει τις συγκεκριμένες ειδοποιήσεις ως «εκπαιδευτική οθόνη» για τους χρήστες, προκειμένου να ενημερωθούν για τα οφέλη που προσφέρει η παρακολούθηση της δραστηριότητας. Αν η κίνηση αυτή είχε προηγηθεί των περιορισμένων που επέβαλλε η Apple ίσως το Facebook να κέρδιζε τους χρήστες. Εκ των υστέρων και κάτω από την πίεση που προκάλεσε η κίνηση της Apple μάλλον χάνει το δίκιο του, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη και το βεβαρημένο παρελθόν του στη διαρροή προσωπικών δεδομένων.
Σχόλια