Μια σημαντική μεταβολή στις online συνήθειες των νέων στην Ευρώπη αλλά και τη χώρα μας καταγράφει έρευνα του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ε.Ε. (EUIPO για τους γνωρίζοντες). Συγκεκριμένα, το 60% των Ευρωπαίων 15-24 ετών δήλωσε πως προτιμά να έχει πρόσβαση σε ψηφιακό περιεχόμενο από νόμιμες πηγές, έναντι 50% το 2019. Στην Ελλάδα, το ποσοστό είναι κοντά στον μέσο όρο, καθώς το 57% προτιμά να πληρώσει κατιτίς για να έχει πρόσβαση σε ταινίες, μουσική και άλλες παραγωγές.
Ωστόσο, η εσκεμμένη πειρατεία παραμένει σταθερή σε ευρωπαϊκό επίπεδο και το 21% των νεαρών καταναλωτών παραδέχεται ότι είχε εν γνώσει του αποκτήσει πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο κατά τους τελευταίους 12 μήνες. Σημαντικό ποσοστό των νέων απέκτησαν πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο επειδή παραπλανήθηκαν. Το 12% απέκτησε πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο κατά λάθος και το 7% δεν γνωρίζει αν είχε αποκτήσει τέτοια πρόσβαση. Τα κύρια είδη πειρατικού περιεχομένου ήταν οι ταινίες (61%) και οι τηλεοπτικές σειρές (52%), ακολουθούμενες από τη μουσική (36%), κυρίως μέσω εξειδικευμένων ιστοτόπων, εφαρμογών και καναλιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ναι αλλά οι μαϊμούδες πάνε σύννεφο
Ωστόσο, η τάση για νομιμότητα πάει περίπατο όταν η κουβέντα γυρίζει στα καταναλωτικά αγαθά. Περισσότεροι από τους μισούς (52%) νέους που συμμετείχαν στην έρευνα είχαν αγοράσει τουλάχιστον ένα προϊόν απομίμησης στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, εσκεμμένα ή χωρίς πρόθεση, και το ένα τρίτο (33%) είχε αποκτήσει πρόσβαση σε παράνομο περιεχόμενο στο διαδίκτυο.
Αγορά προϊόντων απομίμησης
Αντικατοπτρίζοντας την κατάσταση μετά την πανδημία, η νέα έρευνα επιβεβαίωσε ότι το 37% των νέων αγόρασαν εκ προθέσεως ένα ή περισσότερα προϊόντα απομίμησης, ποσοστό που αποτελεί σημαντική αύξηση σε σύγκριση με τα προηγούμενα αποτελέσματα (14% το 2019). Το μέγεθος αυτό παρουσιάζει διακυμάνσεις κυρίως από χώρα σε χώρα, με το υψηλότερο ποσοστό να καταγράφεται στην Ελλάδα (62%) και το χαμηλότερο στην Τσεχία (24%).
Τα προϊόντα παραποίησης/απομίμησης που αγοράζουν εσκεμμένα με μεγαλύτερη συχνότητα οι νέοι είναι ενδύματα και αξεσουάρ ένδυσης (17%), ακολουθούμενα από τα υποδήματα (14%) τις ηλεκτρονικές συσκευές (13%) και τα προϊόντα υγιεινής, τα καλλυντικά, τα είδη προσωπικής φροντίδας και τα αρώματα (12%).
Ωστόσο, συμβαίνει επίσης οι νέοι να αγοράζουν προϊόντα απομίμησης επειδή παραπλανήθηκαν: το ποσοστό όσων έχουν προβεί σε ακούσια αγορά προϊόντων απομίμησης ανέρχεται επίσης σε 37% ( ), και όσοι απάντησαν στην έρευνα παραδέχτηκαν ότι δυσκολεύονται να διακρίνουν τα αυθεντικά προϊόντα από τα προϊόντα παραποίησης/απομίμησης. Το 48% δεν είχαν αγοράσει τέτοια προϊόντα ή δεν ήταν βέβαιοι αν είχαν αγοράσει ή όχι.
Σχόλια