Πολύ δρόμο μέχρι να φθάσουμε έστω τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους έχουμε ως χώρα αναφορικά με το θέμα της χρήσης του Διαδικτύου.
Σύμφωνα με μελέτη του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας που βασίζεται στα στοιχεία που ανακοινώθηκαν από τη Eurostat, το ποσοστό των Ελλήνων που χρησιμοποιούν το Internet ανήλθε πέρσι σε 44%, δύο μόλις ποσοστιαίες μονάδες πάνω από το ποσοστό του 2009, ενώ τακτικοί χρήστες είναι το 41% (+3 μονάδες). Αντίστοιχα, το ποσοστό των νοικοκυριών φθάνει στο 46% (από 38%). Το πρόβλημα είναι πως η Ελλάδα δεν δείχνει να μειώνει την απόσταση από την Ευρώπη καθώς ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 69% για τη συνολική, 65% για την τακτική χρήση και 70% στα νοικοκυριά.
Η μελέτη αναφέρει πως τα ποσοστά χρήσης είναι υψηλότερα στους άνδρες (49% έναντι 40% στις γυναίκες) και στις νεαρές ηλικίες (86% στην κατηγορία 16-24 ετών αλλά μόλις 35% σε εκείνη των 35-44 ετών).
Από τα νοικοκυριά που δεν έχουν σύνδεση, η πλειοψηφία προβάλλει ως κυριότερο λόγο την έλλειψη ενδιαφέροντος για τις πληροφορίες του διαδικτύου (34%) και την έλλειψη δεξιοτήτων χρήσης (33%). Στον αντίποδα, πολύ μικρό ποσοστό εκφράζει ανησυχία για την ασφάλεια και χρήση προσωπικών δεδομένων (2%).
Ως προς τον τόπο πρόσβασης στο διαδίκτυο, η πλειοψηφία προτιμά το σπίτι (86,2%) και ακολουθεί ο χώρος εργασίας με 36,9%.
Ο «χάρτης δραστηριοτήτων» του μέσου χρήστη Internet παραμένει σχετικά σταθερός τα τελευταία χρόνια, με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση να παρατηρείται στην ηλεκτρονική ενημέρωση σχετικά με θέματα υγείας (από 27% στο 50%), καθώς και την ανάγνωση ηλεκτρονικών περιοδικών και εφημερίδων (από 49% στο 57%).
Στο σύνολο των δραστηριοτήτων, πρώτες έρχονται όσες σχετίζονται με την επικοινωνία και την αναζήτηση πληροφοριών.
Τηλεόραση μέσω Web
Επίσης, είναι αξιοσημείωτο 4 στους 10 χρήστες επιλέγουν το διαδίκτυο για δουν τηλεοπτικές εκπομπές ή να ακούσουν ραδιόφωνο, αλλά και για να κατεβάσουν μουσική, ταινίες και παιχνίδια.
Από την άλλη πλευρά είναι μάλλον απογοητευτικό το ότι 3 στους 10 χρήστες κάνουν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και 2 στους 10 ηλεκτρονικές αγορές, ενώ σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα βρίσκεται η χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής τραπεζικής και πώλησης προϊόντων/ υπηρεσιών μέσω διαδικτύου (13% και 1% αντίστοιχα).
Αξιοσημείωτη, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο, είναι η απήχηση των κοινωνικών δικτύων (social media), που σηματοδότησαν την εποχή του web 2.0, με πιο γνωστές τις YouTube, Facebook, Twitter, Hi5, MySpace, κλπ. Σύμφωνα με στοιχεία ερευνών , το ποσοστό των Ελλήνων που χρησιμοποιεί τα social media διαμορφώθηκε στο 36% το 4ο τρίμηνο του 2010, έναντι μόλις 14% το 1ο τρίμηνο του 2009 (αύξηση 157%) και 2% το 1ο τρίμηνο του 2008 (αύξηση 1550%).
Η περιφέρεια
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, η Αττική συγκεντρώνει το υψηλότερο ποσοστό νοικοκυριών με σύνδεση στο διαδίκτυο (57%), ενώ η Βόρεια και η Κεντρική Ελλάδα τα χαμηλότερα (37% και 38% αντίστοιχα). Τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και η Κρήτη παρουσιάζουν καλύτερες, συγκριτικά, επιδόσεις και πλησιάζουν περισσότερο τους δείκτες της Αττικής.
Την τριετία 2008-2010 η Κεντρική Ελλάδα παρουσίασε τους υψηλότερους ρυθμούς αύξησης στα διασυνδεδεμένα νοικοκυριά (↑100%), τα νοικοκυριά με ευρυζωνική πρόσβαση (↑162%) και τους τακτικούς χρήστες του διαδικτύου (↑50%). Στον αντίποδα, τους χαμηλότερους ρυθμούς αύξησης παρουσίασε η Αττική (κατ’ αντιστοιχία 27%, 50% και 11%).
Σχόλια