Ήταν αναμενόμενο να συμβεί κάποια στιγμή αλλά για να είμαστε ειλικρινείς δεν το περιμέναμε τόσο σύντομα. Η OpenAI ανακοίνωσε την Τετάρτη τη διαθεσιμότητα της αναζήτησης μέσω ChatGPT, μπαίνοντας σαφώς στα χωράφια της Google αλλά και μικρότερων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην τεχνητή νοημοσύνη όπως η Perplexity.
Μπαίνοντας στο chatgpt.com και πατώντας στο σύμβολο με την υδρόγειο, "ενεργοποιείς" τη λειτουργία της αναζήτησης στο διαδίκτυο. Ιδανικά, η υπηρεσία λειτουργεί όχι τόσο με λέξεις κλειδιά, όπως ίσως μας έχει συνηθίσει τόσα χρόνια η αναζήτηση μέσω Google, όσο η αναζήτηση με συγκεκριμένα αιτήματα, της μορφής "πού θα βρω εισιτήριο για να ταξιδέψω στο Παρίσι τα Χριστούγεννα" ή "τι έγινε σήμερα στη Βουλή" ή "ποιες μετοχές είχαν τη μεγαλύτερη άνοδο σήμερα στο Χρηματιστήριο Αθηνών".
Η αλήθεια είναι ότι σε κάποιες ερωτήσεις τα πηγαίνει πολύ καλά. Κυρίως σε ερωτήσεις που η απάντηση έχει τη μορφή κειμένου και για την οποία έχει βασιστεί σε κάποια πηγή. Σε κάθε απάντηση, το ChatGPT δίνει και την πηγή την οποία συμβουλεύτηκε και πολλοί θα τονίσουν εδώ ότι το εργαλείο της OpenAI (όπως και η αντίστοιχη υπηρεσία που έχει αναπτύξει η Google και η οποία δεν είναι ακόμα διαθέσιμη στα μέρη μας), στερεί τους δημιουργούς περιεχομένου από επισκέψεις στις σελίδες τους και τα ανάλογα διαφημιστικά έσοδα.
Αυτό είναι το πρώτο πρόβλημα. Το δεύτερο είναι οι παραισθήσεις που μέχρι στιγμής αποτελούν την αχίλλειο πτέρνα των AI chatbots.
Ζητήσαμε από το ChatGPT να μας πει ποιες ήταν οι δέκα μετοχές με τη μεγαλύτερη άνοδο στη συνεδρίαση του Χρηματιστηρίου της Αθήνας στις 31 Οκτωβρίου. Λάβαμε μία απάντηση που θα τη δεις πιο κάτω και η οποία μοιάζει επαρκής.
Μόνο που δεν είναι καθόλου επαρκής, για την ακρίβεια δεν είναι καθόλου σωστή, αφού με στοιχεία του Χρηματιστηρίου οι κορυφαίες μετοχές ήταν εντελώς διαφορετικές από αυτές που εμφάνισε το ChatGPT.
Μία απλή αντιπαραβολή αρκεί να... στείλει το ChatGPT πίσω στα θρανία. Ένα ακόμα εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι ακόμα και αν επαναδιατυπώσεις την ερώτηση, το ChatGPT θα επιμείνει στην αρχική του απάντηση χωρίς να αναγνωρίσει το σφάλμα του.
Βεβαίως αυτό σημαίνει στην πράξη ότι οι απαντήσεις που θα "σερβίρει" η μηχανή αναζήτησης του ChatGPT θα πρέπει να περνούν από ένα φίλτρο ελέγχου, ίσως από μια... αναζήτηση μέσω Google.
Ωστόσο, είναι σίγουρο ότι η νέα λειτουργία θα εξελίσσεται και, σταδιακά, θα θεραπευτεί από τα φαινόμενα παραισθήσεων. Μόνο που δεν ξέρουμε πότε ακριβώς θα συμβεί αυτό.
Σχόλια