Για μια ακόμα φορά με τα μάτια στραμμένα προς τη Σίλικον Βάλεϊ είναι στραμμένη η αμερικανική χρηματαγορά καθώς το δύσκολο –οικονομικά- καλοκαίρι που μόλις πέρασε, έρχεται να το διαδεχθεί ένα φθινόπωρο που υπόσχεται θεαματικές κινήσεις και εισόδους στο χρηματιστήριο. Οι πιο «hot» εταιρείες αυτή τη στιγμή είναι κατά κοινή ομολογία οι Zynga «μαμά», μεταξύ άλλων του Farmville και των παραλλαγών του στο Facebook και το Groupon, το σάιτ που ξεκίνησε την τρέλα (που έφτασε και στην Ελλάδα) των ημερήσιων προσφορών· η πρώτη προσδοκά να μαζέψει από το χρηματιστήριο 1 δις δολάρια και η δεύτερη 750 εκατομμύρια.
Θα τα καταφέρουν; Έτσι φαίνεται ότι πιστεύουν οι επενδυτές από όλον τον κόσμο, οι οποίοι συνωστίζονται για ένα τραπέζι κοντά στην πίστα της δημόσιας εγγραφής. Σίγουρα όλοι έχουν κατά νου την επιτυχία του LinkedIn, το οποίο από τον Μάιο του 2011 που ξεκίνησε να διακινεί τις μετοχές του ως σήμερα, έχει προσφέρει στους επενδυτές μια αύξηση του κεφαλαίου τους κατά 80% με τους δείκτες του (ως προς την αύξηση των τζίρων και την ανάπτυξη) να ξεπερνούν ακόμα και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις του.
Η αγορά χρήματος ωστόσο παραμένει περίεργη και, ικανή να προκαλεί εκπλήξεις· για να μην αναφέρουμε ότι η φούσκα των αρχών της προηγούμενης δεκαετίας είναι ακόμα φρέσκια στη μνήμη πολλών. Από την άλλη, η κινητικότητα ορισμένων σάιτ, ιδιαίτερα όσων περιλαμβάνονται στην ευρύτερη κατηγορία των κοινωνικών δικτύων, έχει σαφώς προκαλέσει ελπίδες για μια ευνοϊκή συνέχεια· τόσο η Zynga, όσο και η Groupon στις οποίες αναφερθήκαμε παραπάνω, έχουν σημειώσει τόσο αλματώδεις ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία τέσσερα (η πρώτη) και τρία (η δεύτερη) χρόνια, που ακόμα και η χαμηλή κερδοφορία (της πρώτης) ή η πλήρης έλλειψη κερδοφορίας (της δεύτερης) δε φαίνεται να πτοούν τους επίδοξους μνηστήρες των μετοχών τους.
Και βεβαίως, υπάρχει πάντα το ερώτημα «τι θα γίνει με το Facebook και το χρηματιστήριο». Όμως όπως δείχνουν τα πράγματα, για την απάντηση σ’ αυτό, θα χρειαστεί να περιμένουμε την επόμενη χρονιά...
Σχόλια