Πριν από δυόμισι χιλιάδες χρόνια, όταν ο Ξέρξης προσπάθησε να γεφυρώσει τον Ελλήσποντο και δεν τα κατάφερε, αντέδρασε βάζοντας τους στρατιώτες του να μαστιγώσουν τη θάλασσα –αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει ο Ηρόδοτος στην «Πολύμνια».
Και σήμερα, σε μια κίνηση αντίστοιχης (αμφίβολης) λογικής και πιθανότατα ανάλογης αποτελεσματικότητας, η κυβέρνηση της Συρίας αντιδρά στις διαδηλώσεις που συγκλονίζουν τη χώρα από την άνοιξη με την απαγόρευση των iPhone αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει σε δημοσίευμά της η νοτιοαφρικανική εφημερίδα Times.
Πιθανότατα η πράξη του πέρση βασιλιά μπορεί να εκληφθεί ως συμβολική και ως μια απόπειρα να τονωθεί το ηθικό του στρατεύματός του. Πώς μπορεί όμως να ερμηνεύσει κανείς μια παρόμοια αντίδραση εκ μέρους μιας κυβέρνησης του 21ου αιώνα; Και δεν ασχολούμαι καθόλου με το πολιτικό
μέρος του ζητήματος αλλά με το τεχνικό: υπάρχουν κυβερνητικοί παράγοντες (στη Συρία ή οπουδήποτε αλλού) που πραγματικά πιστεύουν ότι η απαγόρευση μιας συγκεκριμένης συσκευής μπορεί να περιορίσει κάποιον που είναι αποφασισμένος να χρησιμοποιήσει το Ίντερνετ για να δημοσιοποιήσει μια πληροφορία; Όσο και αν ακούγεται παράλογο, φαίνεται ότι η απάντηση είναι «ναι».
Το έχουμε γράψει ξανά αναφερόμενοι σε μεγάλες εταιρείες (αλλά και σε κυβερνήσεις): όσο μεγαλύτερος είναι ένας φορέας, τόσο πιθανότερο είναι να μην αντιλαμβάνεται πώς λειτουργούν τα ψηφιακά μέσα· για την ακρίβεια να μην αντιλαμβάνεται την ουσία, τον πυρήνα τους. Όταν ένα σύστημα διακίνησης πληροφορίας χτίζεται επί 40 χρόνια πάνω στη βάση της... αναξιοπιστίας και με την υπόθεση ότι θα υπάρξουν στιγμές που μεγάλα τμήματά του θα είναι εκτός λειτουργίας, οποιαδήποτε απόπειρα ελέγχου του είναι καταδικασμένη σε αποτυχία. Και όσο πιο γρήγορα το καταλάβουν αυτό εταιρείες και κυβερνήσεις, τόσο πιο γρήγορα θα καταφέρουν να το χρησιμοποιήσουν υπέρ τους.
Κλείνοντας, δεν μπορώ παρά να επισημάνω (και εγώ, όπως και όλοι όσοι έγραψαν για το γεγονός) μια ακόμα ειρωνική λεπτομέρεια της ιστορίας: η απαγόρευση έρχεται από τη χώρα που είναι, κατά μια έννοια, πατρίδα του ανθρώπου που οραματίστηκε το iPhone, του Στιβ Τζομπς –όλοι μάθαμε το συνιδρυτή της Apple με το επώνυμο της οικογένειας που τον υιοθέτησε, όμως αν οι γονείς του δεν τον είχαν δώσει για υιοθεσία, θα τον ξέραμε ως Στιβ Τζανταλί, με το επώνυμο δηλαδή του σύριου βιολογικού πατέρα του...
Σχόλια