Συνεχής είναι η πτώση στις πωλήσεις τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων. Το 2011, σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK η αξία της συγκεκριμένης αγοράς παρουσίασε πτώση 19,3% και διαμορφώθηκε στα 2,3 δισ. ευρώ. Το μόνο θετικό σημάδι ήταν πως το δ’ τρίμηνο το ποσοστό της πτώσης ήταν χαμηλότερο καθώς διαμορφώθηκε στο –16,1% με την αξία της αγοράς να φθάνει στα 598,8 εκατ. ευρώ, δείγμα μίας επιβράδυνσης της πτώσης που παρατηρήθηκε και στο γ’ τρίμηνο. Αντίστοιχη επιβράδυνση παρατηρείται και στο α' τρίμηνο του 2012 με την αίσθηση να είναι ότι τον πάτο θα τον πιάσουμε φέτος.
Ο προφανής λόγος της πτώσης είναι η μείωση της κατανάλωσης, αν και ρόλο διαδραμάτισαν και οι συνεχείς προσφορές στις οποίες επιδόθηκαν οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου, οι οποίες προσπάθησαν να διατηρήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τα μερίδια τους και να περιορίσουν τις απώλειες τους.
Στο σύνολο του 2011 όλες οι κατηγορίες προϊόντων παρουσίασαν διψήφια ποσοστά μείωσης με τα υψηλότερα να παρατηρούνται στα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά όπου ο κύριος όγκος είναι οι τηλεοράσεις όπου η πτώση ήταν στο –24,4%, στα φωτογραφικά είδη (-23%), οι μεγάλες οικιακές συσκευές (-20,9%) και τα τηλεπικοινωνιακά προϊόντα (-19,7%).
Από την άλλη πλευρά, τα τηλεπικοινωνιακά προϊόντα κατάφεραν να κινηθούν σε χαμηλά ποσοστά πτώσης το δ’ τρίμηνο, καθώς η μείωση ήταν της τάξεως του –3,4% στα 164 εκατ. ευρώ. Κύριος λόγος γι’ αυτό ήταν οι πωλήσεις «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων (smartphones) που αυξήθηκαν με διψήφιο ποσοστό, παρά το γεγονός ότι η μέση τιμή μειώθηκε σημαντικά. Καλές –σχετικά- επιδόσεις είχαν και οι μικρές οικιακές συσκευές το δ’ τρίμηνο, καθώς η πτώση ήταν οριακή (-0,3%) στα 76 εκατ. ευρώ.
Γενικότερα, οι Έλληνες καταναλωτές απέφυγαν να αγοράσουν μεγάλες συσκευές το δ’ τρίμηνο. Στις μεγάλες οικιακές συσκευές η μείωση ήταν της τάξεως του –28,5% στο τελευταίο τρίμηνο του 2011, ενώ στα τεχνολογικά καταναλωτικά προϊόντα η πτώση ήταν στο –24,1%.
Η επίπεδη τηλεόραση ήταν η κατηγορία που επηρέασε περισσότερο τον τομέα μιας και αντιπροσωπεύει σχεδόν το 75% της συνολικής αξίας. Ως εκ τούτου, είναι υπεύθυνη για τη συνολική μείωση, παρά το γεγονός ότι υπήρξε σημαντική αύξηση των πωλήσεων σε προηγμένα τεχνολογικά μοντέλα (άρα και ακριβότερα) όπως σύνδεσης στο Ιnternet (smart TV) καθώς και αυτά με 3D τεχνολογία.
Η κατηγορία των πλοηγών οδήγησης αποδίδει αρκετά καλά την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Παλαιότερα, οι Έλληνες καταναλωτές είχαν την τάση να κάνουν αρκετές εκδρομές μέσα στο χρόνο με αποτέλεσμα ο ρυθμός ανάπτυξης αυτών των προϊόντων να είναι πολύ περισσότερο από 150%. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του 2011 και ιδιαίτερα στο δ’ τρίμηνο παρατηρείται μία ύφεση στην τάση αυτή και έτσι ο αριθμός των συσκευών πλοήγησης που πωλήθηκαν ήταν λιγότεροι από τους μισούς από αυτούς που πωλήθηκαν στο δ’ τρίμηνο του 2010.
Σχόλια