Στον υποκειμενικό (σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό) χαρακτήρα του δείκτη ποιότητας με τον οποίο «βαθμολογείται» το αυτοκίνητο στάθηκαν οι παρουσιάσεις των ανθρώπων της Ford. Και για να γίνουμε πιο σαφείς θα σου μιλήσουμε με παραδείγματα. Σκέψου πόσο συμπίπτουν τα κριτήρια ποιότητας ενός οδηγού 65 χρονών με ένα οδηγό 30 χρονών. Πόσο διαφορετικά βλέπει κάθε άνθρωπος την αρμονία των χρωμάτων στο εσωτερικό αυτοκινήτου. Ή την αίσθηση των υλικών κατασκευής. Ή το πόσο διαφέρουν όλα τα παραπάνω μεταξύ π.χ. ενός Έλληνα με ένα κάτοικο μιας βορειοευρωπαϊκής χώρας. Πάνω σ’ αυτά (και πολλά ακόμη) η εταιρεία μας παρουσίασε τις λύσεις που υιοθετεί στην παραγωγή των μοντέλων της ώστε να διασφαλίζει το καλύτερο δυνατό επίπεδο αποδοχής.
Τρία προγράμματα χρωματικών δοκιμών
Ο μέσος άνθρωπος που παρατηρεί ένα νέο αυτοκίνητο μπορεί γρήγορα – και συχνά ασυνείδητα – να συμπεράνει κατά πόσον τα χρώματα της καμπίνας ταιριάζουν ή όχι. Και αυτή η διαπίστωση που γίνεται σε κλάσματα του δευτερολέπτου είναι συχνά κρίσιμη για την άποψη που διαμορφώνει ως προς την ποιότητα του αυτοκινήτου.Έχοντας κατανοήσει αυτό το σημαντικό σημείο, οι μηχανικοί της Ford κάνουν δοκιμές για να διαπιστώσουν τα όρια και την οξύτητα της ανθρώπινης χρωματικής αντίληψης. «Οι πρώτες εντυπώσεις είναι εκείνες που μετράνε ουσιαστικά στην εικόνα ποιότητας ενός αυτοκινήτου – και το χρώμα είναι βασικός συντελεστής» δήλωσε ο Carsten Starke, μηχανικός έρευνας, Ford Ευρώπης.
Ένα από τα πολλά ενδεικτικά slides για τις προτιμήσεις χρωμάτων σε αυτοκίνητα της Ford, στις χώρες της Ευρώπης.
«Η διεξαγωγή εκτενών δοκιμών πάνω στα όρια και την οξύτητα της ανθρώπινης χρωματικής αντίληψης επιβεβαιώνει ότι τίποτα δεν γίνεται τυχαία». Οι Ειδικοί του Ευρωπαϊκού Κέντρου Έρευνας στο Άαχεν δημιούργησαν τρία προγράμματα δοκιμών που βοηθούν να διασφαλίζονται άριστοι συνδυασμοί χιλιάδων υλικών και χρωμάτων που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα Ford – ακόμα και κάτω από την πιο διαπεραστική ματιά ενός υποκειμένου δοκιμών (όπου υποκείμενο δοκιμών σκέψου εσένα και οποιαδήποτε άλλο απλό άνθρωπο που συμμετέχει σε μια έρευνα). Οι τρεις δοκιμές της Ford σε σχέση με τα χρώματα είναι:
- Δοκιμή χρωματικής αντίληψης: Με τη βοήθεια μιας υψηλής ανάλυσης, βαθμονομημένης οθόνης υπολογιστή, οι μηχανικοί δοκιμάζουν την ικανότητα των υποκειμένων τους να διακρίνουν τη διαφορά μεταξύ δύο παρόμοιων αποχρώσεων. Οι συμμετέχοντες αναγνωρίζουν αριθμούς από το ένα μέχρι το εννέα που εμφανίζονται σε αντίθετο φόντο. Η αντίθεση μειώνεται όσο η δοκιμή εξελίσσεται, δυσκολεύοντας την αναγνώριση του αριθμού.
- Δοκιμή οπτικής οξύτητας: Η δοκιμή αυτή δοκιμάζει την ανοχή του ανθρώπινου ματιού στις χρωματικές διαφορές. Οι συμμετέχοντες πρέπει να αναγνωρίζουν διαφορές ανάμεσα σε πλάκες, των οποίων η σύσταση, το μέγεθος και η θέση αλλάζουν συνεχώς. Οι ανοχές είναι μεγαλύτερες όταν οι πλάκες απομακρύνονται. Αυτό δείχνει ότι για τα εξαρτήματα των αυτοκινήτων που βρίσκονται σε άμεση επαφή μεταξύ τους, η χρωματική συνέπεια είναι ακόμα πιο απαραίτητη.
- Δοκιμή χρωματικής επικοινωνίας: Αυτή η δοκιμή βελτιώνει την κατανόηση και επικοινωνία των χρωμάτων. Οι συμμετέχοντες και πάλι πρέπει να παρατηρήσουν την πλάκα σε οθόνη υπολογιστή. Στη συνέχεια θα πρέπει να ελέγξουν την απόχρωση, τον κορεσμό, τη φωτεινότητα και την αντίθεση και να αναγνωρίσουν εκείνες που ταιριάζουν. Η ίδια μέθοδος χρησιμοποιείται και για την αξιολόγηση της αναγνωσιμότητας οθονών και οργάνων.
Υποσημείωση: Το παραπάνω κείμενο είναι τμήμα του αφιερώματος στην επίσκεψη μας στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας της Ford στο Άαχεν, το οποίο μπορείς να βρεις εδώ.
Σχόλια