Το φαινόμενο της γήρανσης του πληθυσμού θα το γνωρίζεις. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στην αύξηση της υπογεννητικότηταας σε κάποιες κοινωνίες αλλά και στην αύξηση του μέσου όρου ηλικίας. Αυτό σημαίνει ότι με το πέρασμα του χρόνου πίσω από το τιμόνι θα κάθονται όλο και μεγαλύτεροι (σε ηλικία) οδηγοί.
Με βάση αυτό το δεδομένο και έχοντας ως στόχο να εξυπηρετήσει καλύτερα αυτές τις ανάγκες έχει αναπτύξει ένα περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας (CAVE) που επιτρέπει στους μηχανικούς να αξιολογούν την πρακτικότητα των μελλοντικών εσωτερικών των αυτοκινήτων, ενώ παράλληλα έχουν εξελίξει ένα “κοστούμι τρίτης ηλικίας” για να προσομοιώσουν δυσκολίες σε κινήσεις και επιδεξιότητες που παρουσιάζουν μεγαλύτεροι άνθρωποι και ένα κάθισμα που παρακολουθεί τους καρδιακούς παλμούς του οδηγού και ανιχνεύει αρρυθμίες. Ειδικότερα:
- Κοστούμι τρίτης ηλικίας: Παθήσεις στα μάτια, κινητικές δυσκολίες, μικρότερη ευελιξία είναι συμπτώματα που σίγουρα συναντάς σε ανθρώπους τρίτης ηλικίας. Με στόχο να γίνουν πιο εύκολα αντιληπτές οι προκλήσεις μετακίνησης που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι αυτής της ηλικίας, η Ford σε συνεργασία με πανεπιστήμια δημιούργησαν ένα κοστούμι που προσομοιάζει τα συγκεκριμένα συμπτώματα. Στο «κοστούμι τρίτης ηλικίας» ένας κορσές και ιμάντες ώμου περιορίζουν τις κινήσεις του πάνω μέρους του σώματος και την ευελιξία των γοφών. Άλλοι ιμάντες γύρω από το γόνατο, τον αγκώνα και τα πέλματα προσομοιώνουν άκαμπτες αρθρώσεις και ένα άκαμπτο κολάρο περιορίζει τις κινήσεις του κεφαλιού. Επιπλέον, γάντια Latex προσομοιώνουν τη μειωμένη αίσθηση αφής (πιθανόν λόγω διαβήτη) ενώ γάντια χωρίς δάχτυλα προσομοιώνουν μία μείωση στη χειρωνακτική δύναμη και την επιδεξιότητα. Ωτοασπίδες προσομοιώνουν την απώλεια ακοής, ενώ γυαλιά αναπαράγουν τις συνέπειες διαφόρων οφθαλμικών παθήσεων, όπως γλαύκωμα και καταρράκτης.
- CAVE και εικονική πραγματικότητα: Η πρακτικότητα και ποιότητα του εσωτερικού των οχημάτων μπορεί τώρα να ελέγχεται πολύ πριν την κατασκευή ενός νέου πρωτοτύπου. Οι μηχανικοί παρατηρούν την άνεση του οδηγού και τις αντιδράσεις των επιβατών σε ένα περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας με την ονομασία CAVE (Cave Automatic Virtual Environment). Δοκιμές με χρήστες μετρούν τη συναισθηματική απόκριση οδηγών και επιβατών στο εικονικό περιβάλλον και αυτό βοηθά τους μηχανικούς να διαμορφώνουν τα χαρακτηριστικά της καμπίνας με γνώμονα τη βέλτιστη άνεση. Το CAVE χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με το ‘κοστούμι τρίτης ηλικίας’ της Ford ώστε να γίνονται καλύτερα κατανοητές οι ανάγκες ορισμένων πιο ώριμων ηλικιακά οδηγών: ωστόσο, οι δοκιμές εικονικής πραγματικότητας μπορούν να προσφέρουν πλεονεκτήματα σε πραγματικές συνθήκες για άτομα όλων των ηλικιών και σωματικών διαστάσεων, αφού οι ανάγκες των πελατών λαμβάνονται υπόψη σε πολύ αρχικό στάδιο της διαδικασίας παραγωγής.
- Κάθισμα οδηγού ECG: Η καρδιαγγειακή νόσος αποτελεί τη συχνότερη αιτία θανάτου κάθε χρόνο για τον άνθρωπο σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο αίτιο. Η Ford σχεδίασε ένα κάθισμα που ανιχνεύει καρδιαγγειακά προβλήματα και εκδίδει μία έγκαιρη προειδοποίηση, δίνοντας τον απαραίτητο χρόνο στον οδηγό να σταματήσει. Το πρωτότυπο κάθισμα χρησιμοποιεί τεχνολογία ηλεκτροκαρδιογραφήματος (ECG) για την παρακολούθηση των καρδιακών παλμών και την ανίχνευση αρρυθμίας, πιθανή ένδειξη ότι απαιτείται ιατρική συμβουλή. Το κάθισμα Ford ECG φέρει έξι ενσωματωμένους αισθητήρες που λειτουργούν μέσα από τα ρούχα – αντίθετα με μία παραδοσιακή συσκευή ECG με μεταλλικά ηλεκτρόδια που τοποθετούνται πάνω στο δέρμα.
Σε μελλοντικό στάδιο, η Ford στοχεύει να εξελίξει το κάθισμα σε συνδυασμό με το σύστημα συνδεσιμότητας SYNC με φωνητική ενεργοποίηση. Για παράδειγμα, μέσω αυτού, το κινητό τηλέφωνο του οδηγού θα μπορούσε να στείλει μήνυμα σε κάποιο ιατρικό κέντρο, το οποίο στη συνέχεια να αναλυθεί από γιατρούς και ο ασθενής να λάβει άμεσα την κατάλληλη συμβουλή.
Υποσημείωση: Το παραπάνω κείμενο είναι τμήμα του αφιερώματος στην επίσκεψη μας στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας της Ford στο Άαχεν, το οποίο μπορείς να βρεις εδώ.
Σχόλια