Οι οργανώσεις προστασίας των online δικαιωμάτων το θεωρούν μια ακόμα ένδειξη για το ότι η Facebook αδιαφορεί για το απόρρητο των προσωπικών δεδομένων -και ενδεχομένως από την πλευρά τους έχουν δίκιο καθώς κάθε σύνδεση της online συμπεριφοράς με την offline αφήνει πάντα περιθώρια για κατάχρηση. Πολλοί από τους "παραδοσιακούς" online marketers αντιδρούν επειδή το υπάρχον μοντέλο των κλικ στα banner είναι η επικρατέστερη λύση ή, εν πάση περιπτώσει, η λύση που ξέρουν και που χρησιμοποιούν σχεδόν από τότε που ξεκίνησε το online marketing. Και κάποιοι περιμένουν να δουν περισσότερα στοιχεία για να αποφασίσουν αν πρόκειται για μια κοσμοϊστορική αλλαγή στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την online διαφήμιση ή απλώς για μια ακόμα απόπειρα της Facebook να φέρει το παιχνίδι στα μέτρα της.
Για να είμαστε δίκαιοι, το όλο πράγμα είναι πολύ φρέσκο: μόλις εχτές, ο επικεφαλής του τμήματος μετρήσεων του μεγάλου SNS, ο Μπραντ Σμόλγουντ μιλώντας στο συνέδριο ΜΙΧΧ του ΙΑΒ στη Νέα Υόρκη ανακοίνωσε ότι το μοντέλο των κλικ στα διαφημιστικά banner, καίτοι προσοδοφόρο για τα e-shops δεν είναι κατ' ανάγκη το πλέον ενδεικνυόμενο για τα μεγάλα brands και ότι η εταιρεία του έχει μια διαφορετική λύση: σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Datalogix η Facebook πρόκειται να συνδυάζει τις διαφημίσεις που προβάλλονται στους χρήστες με τις πραγματικές αγορές των χρηστών ώστε να δει (και, βεβαίως, να δείξει) την πραγματική αποτελεσματικότητα της διαφήμισης στο δίκτυό της.
Οι ακριβείς λεπτομέρειες πρόκειται να ακολουθήσουν οσονούπω, αν μη τι άλλο ακριβώς λόγω της πίεσης από τις οργανώσεις προστασίας προσωπικού απορρήτου. To Facebook θα πρέπει πράγματι να αποδείξει ότι δεν υπάρχει περιθώριο να δημιουργηθούν αναλυτικά προφίλ χρηστών-καταναλωτών τα οποία η ίδια (ή όποιος άλλος βρεθεί να τα έχει, νόμιμα ή παράνομα) θα μπορέσει να χρησιμοποιήσει κακόβουλα -το πώς ακριβώς εννοείται το "κακόβουλα" εδώ, είναι ένα άλλο θέμα για συζήτηση. Αυτό που είναι σαφές από την πρώτη παρουσίαση πάντως, είναι ότι η κίνηση είναι το επόμενο βήμα αφενός στον πόλεμο μεταξύ Facebook και Google (αν και στην προκειμένη περίπτωση θα μπορούσε κανείς να πει ότι πρόκειται για πόλεμο μεταξύ Facebook και όλης της αγοράς) και αφετέρου στην προσπάθεια της εταιρείας να πείσει για την αποτελεσματικότητα του μοντέλου της.
Προσωπικά, αυτό που βρίσκω πιο ενδιαφέρον πάντως είναι η λογική του Facebook να κινηθεί εντελώς διαφορετικά, αμφισβητώντας συνολικά τον τρόπο που λειτουργεί η αγορά: αν και βεβαίως πολλά (και όχι κατ' ανάγκη καλά!) θα μπορούσε να πει κανείς για τα κλικ και για το πόσο πραγματικά δείχνουν την αποτελεσματικότητα μιας διαφήμισης, η αντικατάστασή τους από ένα άλλο μοντέλο, και δη από ένα μοντέλο που προς το παρόν έχει μόνο η ίδια είναι, πιστεύω, μια ακόμα ένδειξη της προκρούστειας λογικής με την οποία αντιμετωπίζει η εταιρεία το Internet -αυτό, ή κάνω εντελώς λάθος και υπάρχει πραγματικά λόγος που στον τίτλο του κ. Σμόλγουντ το "Head of Measurements" ακολουθείται από τις λέξεις "and Insights".
Σχόλια