Παρότι το μεγαλύτερο μέρος της πορείας μου στα έντυπα είναι, στατιστικά, σε περιοδικά έχω συνεργαστεί αρκετό καιρό με εφημερίδες ώστε να αισθάνομαι θλίψη κάθε φορά που ακούω ότι ένας ακόμα τίτλος έρχεται να προστεθεί στον κατάλογο του "Newspaper Deathwatch", ενός site που, όπως λέει η ονομασία του, "καταγράφει την παρακμή" διαφόρων εφημερίδων ανά τον κόσμο* προς υπεράσπισή του, το ίδιο site συμπληρώνει τον τίτλο του με τη φράση "και την αναγέννηση της δημοσιογραφίας".
Το πιο πρόσφατο φύλλο που προστέθηκε στον κατάλογο του "Newspaper Deathwatch" ήταν η γερμανική έκδοση των "Financial Times", οι "Financial Times Deutschland" ένα εγχείρημα που ξεκίνησε το 2000, την εποχή της φούσκας των dot-com και που, παρότι κατάφερε να ξεπεράσει τις 100.000 φύλλα ημερησίως ποτέ δεν κατάφερε να γίνει κερδοφόρο* σε μια επίδειξη μαύρου χιούμορ, το τελευταίο φύλλο της εφημερίδας είχε αλλάξει τον τίτλο του σε "Final Times" και είχε ένα ολόμαυρο πρωτοσέλιδο στο οποίο υπήρχαν με λευκά γράμματα οι λέξεις "επιτέλους στο μαύρο" εννοώντας το μαύρο μελάνι στα λογιστικά έντυπα το οποίο δείχνει κέρδος (έναντι του κόκκινου που δείχνει ζημιές).
Όπως γράφαμε και προ καιρού, με αφορμή το κλείσιμο του χάρτινου Newsweek, τα φαινόμενα αυτά δεν είναι αποσπασματικά -και δεν έχουν μόνο πρωταγωνιστές έντυπα που ξεκίνησαν υπό ριψοκίνδυνες συνθήκες. Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι τόσο της γερμανικής οικονομικής εφημερίδας, όσο και του ιστορικού αμερικανικού ειδησεογραφικού περιοδικού και που από ό,τι διαβάζουμε διαρκώς απειλεί και άλλα μεγάλα ονόματα του παγκόσμιου Τύπου όπως οι "El Pais" και "The Independent" είναι η άνοδος των ψηφιακών μέσων, ειδικά από τη στιγμή που έγιναν φορητά με τα smartphones και τα tablets.
Φυσικά το πρόβλημα δεν έχει λυθεί: τα ψηφιακά μέσα ακόμα δεν έχουν βρει τον τρόπο να γίνουν εξίσου κερδοφόρα καθώς οι μεν χρήστες του Δικτύου έχουν συνηθίσει να παίρνουν περιεχόμενο δωρεάν, η δε διαφημιστική αγορά (και οι πελάτες που εκπροσωπεί) προσπαθούν να αντιληφθούν πώς να κατανείμουν πιο αποτελεσματικά τα κονδύλιά τους -και μέχρι να γίνει αυτό, ο χάρτινος Τύπος έχει κάποια πίστωση χρόνου.
Όμως κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι τα ψηφιακά μέσα δεν πρόκειται να υποχωρήσουν: είτε η ατμομηχανή λέγεται "Apple", είτε "Google", είτε "Amazon", ο κόσμος θα συνεχίζει να ενημερώνεται μέσα από κάποιο μηχανάκι γιατί η ανάγκη για ενημέρωση είναι σήμερα πιο υπαρκτή από ποτέ. Και η ειρωνεία είναι ότι την ανάγκη αυτή τη δημιούργησαν, κυρίως, τα ίδια τα ετοιμοθάνατα παλιά Μέσα...
Σχόλια