Η χρήση του Διαδικτύου για τη διεκπεραίωση τραπεζικών συναλλαγών ενδεχομένως να μην είναι τόσο διαδεδομένη στην Ελλάδα όσο σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον τόσο για το e-banking όσο και για τη χρήση του κινητού τηλεφώνου ως κανάλι χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.
Αυτό τουλάχιστον φάνηκε από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν πρόσφατα στο πλαίσιο του συνεδρίου Digital Banking Money Conference που διοργάνωσε η εταιρεία Ethos Media. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Εθνική Τράπεζα, η οποία βλέπει τους χρήστες των υπηρεσιών i-bank Internet & Phone Banking να αυξάνονται με ετήσιους ρυθμούς της τάξεως του 20%, έχοντας φθάσει ήδη του 600.000 εγγεγραμμένους χρήστες, ενώ 35 χιλιάδες κάτοχοι smartphones έχουν “κατεβάσει” την εφαρμογή για το i-bank Mobile Banking. Το πιο ενδιαφέρον, όμως, είναι πως μέσω αυτών των ψηφιακών καναλιών έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 45 εκατ. συναλλαγές αξίας 19 δισ. ευρώ.
Έρευνα
Στο ίδιο συνέδριο, η Pollfish, μία νέα εταιρεία ερευνών μέσω smartphones, έδειξε τα αποτελέσματα μίας έρευνας που πραγματοποίησε σε δείγμα 300 χρηστών smartphones. Το δείγμα δεν είναι αντιπροσωπευτικό, όπως επεσήμαναν και οι άνθρωποι της Pollfish, αλλά δείχνει ορισμένες τάσεις. Λόγω ότι πρόκειται για καταναλωτές που αξιοποιούν τα ψηφιακά μέσα, το γεγονός ότι ένας στους δύο απάντησε ότι κάνει χρήση υπηρεσιών e-banking μάλλον δεν αποτέλεσε έκπληξη, από την άλλη πλευρά δεν είναι και ενδεικτικό της κατάστασης στην Ελλάδα.
Πάντως, από αυτούς που απάντησαν, το 60% δήλωσε ότι κύρια χρήση είναι η ενημέρωση και πληρωμή λογαριασμών, ενώ 8 στους 10 απάντησαν ότι πραγματοποιούν κάτω από 10 συναλλαγές το μήνα.
Το 90% όσων χρησιμοποιούν e-banking υπηρεσίες δήλωσαν ικανοποιημένοι, ενώ το 70% όσων δεν το χρησιμοποιούν υποστήριξαν πως δεν τους ενδιαφέρει να το χρησιμοποιήσουν στο μέλλον.
Mobile banking υπηρεσίες χρησιμοποιούν μόλις 3 στους 10 που συμμετείχαν στην έρευνα και μόλις 1 στους 10 από αυτό το 30% κάνει πάνω από 10 συναλλαγές το μήνα. Πάντως, το 80% όσων κάνουν χρήση τέτοιων υπηρεσιών δήλωσαν ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους.
Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι 6 στους 10 χρήστες υπηρεσιών e-banking χρησιμοποιούν και υπηρεσίες mobile banking. Όπως είναι αναμενόμενο, όλοι όσοι κάνουν χρήση υπηρεσιών mobile banking, χρησιμοποιούν και αντίστοιχες υπηρεσίες στο Διαδίκτυο.
Ανέπαφες συναλλαγές
Όσον αφορά στις ανέπαφες συναλλαγές, μόλις το 24,4% δήλωσε ότι γνωρίζει τι είναι και μόλις 4 στους 10 διαθέτουν τις αντίστοιχες κάρτες. Το νούμερο είναι αρκετά υψηλό αν αναλογιστεί κανείς ότι προς το παρόν μόνο η Eurobank σε συνεργασία με τη Mastercard έχει λανσάρει τέτοιου είδους κάρτες. Πάντως, το 50% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα ήθελε να χρησιμοποιεί το κινητό ως πορτοφόλι.
Το τελευταίο στοιχείο αποτελεί καλό νέο για τράπεζες όπως η Eurobank που έχουν λανσάρει κάρτες ανέπαφων συναλλαγών, αν και τα στελέχη της υποστήριξαν ότι είναι απαραίτητο να υπάρξουν ανάλογες κινήσεις από όλες τις τράπεζες της χώρας. Η Eurobank έχει λανσάρει πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες Mastercard για ανέπαφες συναλλαγές και ετοιμάζεται τον Σεπτέμβριο να ξεκινήσει και την έκδοση αντίστοιχων πιστωτικών καρτών με τη Visa. Επίσης, λάνσαρε τον Μάιο τις πρώτες mini πιστωτικές κάρτες Mastercard για ανέπαφες συναλλαγές που τοποθετούνται στην πίσω πλευρά ενός κινητού.
Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν σε κυκλοφορία 45.000 κάρτες με τον στόχο να είναι για το 2013 να φθάσουν τις 80.000. Οι κάρτες αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε 1000 τερματικά σε μεγάλα αστικά κέντρα, αριθμός, ο οποίος, μέχρι το τέλος της χρονιάς, μπορεί να φθάσει τα 3.000 τερματικά.
Σχόλια