Πριν από ενάμιση χρόνο είχα αναφερθεί σε έναν χαρακτηρισμό που χρησιμοποιούν συχνά οι Ιάπωνες όταν αναφέρονται στον εαυτό τους: «αταρασίι-μόνο-ζούκι» (新しい物好き) ή «νεοφιλία» σημαίνει να σου αρέσει σε σημείο εμμονής κάτι επειδή είναι καινούριο και όχι επειδή σου προσφέρει πραγματικά κάτι. Και μια από τις πιο διαφημισμένες εκφάνσεις του χαρακτηριστικού αυτού είναι η αναμονή έξω από τα Applestores κάθε χρόνο μερικές (και ενίοτε αρκετές) μέρες πριν την κυκλοφορία του καινούριου iPhone ή iPad.
Φέτος ήταν η πρώτη φορά που πέρασα έξω από το Applestore στη Γκίνζα του Τόκιο για να ρίξω μια ματιά από κοντά στο φαινόμενο –καθώς η βόλτα έγινε δύο μέρες πριν την κυκλοφορία των iPhone5s και 5c, υποθέτω ότι δεν μπορώ να διεκδικήσω εύσημα για ανταπόκριση του παραδόξου του πράγματος (ο 44χρονος Ταμούρα Τετσούγια ή @xxxprius στο Twitter έστησε την πρώτη καρέκλα της φετινής ουράς στις 10 Σεπτεμβρίου) όμως τα σχέδιά μου να καταγράψω το φαινόμενο πιο νωρίς ματαιώθηκαν κάπως από τον τυφώνα #18 που έκανε άνω-κάτω όλο το Χονσού.
Ωστόσο κάποια από τα 30 περίπου fanboys/girls δεν πτοήθηκαν ιδιαίτερα ούτε από τη θύελλα και παρέμειναν στις θέσεις τους φορώντας ολόσωμα αδιάβροχα –λόγω έντασης του αέρα, οι ομπρέλες είναι πρακτικά άχρηστες στον τυφώνα. Και οι εργαζόμενοι στο Applestore, όντας… άνθρωποι, Ιάπωνες και βεβαίως υπάλληλοι μιας εταιρείας που σέβεται πολύ την εικόνα της και τη σχέση της με τους καταναλωτές της, έσπευσαν να τους ανοίξουν τις πόρτες του καταστήματος προσφέροντάς τους προστασία από τα στοιχεία της φύσης και εισπράττοντας ταυτόχρονα την ευκαιρία για μια πολύ καλή κίνηση δημοσίων σχέσεων, όπως δείχνει το βίντεο του χρήστη apptaylor που έπαιξε σε διάφορα διεθνή μέσα.
Αυτό που συνειδητοποίησα πάντως μιλώντας λίγο με τους ανθρώπους που ήταν συγκεντρωμένοι στην Γκίνζα ήταν ότι στην πλειονότητά τους δεν περιμένουν γιατί πραγματικά ενδιαφέρονται να αγοράσουν κάποιο από τα καινούρια iPhone∙ η περίπτωση του εκκεντρικού χρήστη @yoppymodel που εμφανίστηκε πέρσι ντυμένος iPhone και περίμενε οκτώ μέρες για να αγοράσει τελικά μόνο μια κάρτα-δώρο για το iTunes αξίας 11 ευρώ είναι χαρακτηριστική. Σαφώς κάποιοι από αυτούς θα αγοράσουν τα νέα τηλέφωνα (για προσωπική χρήση ή για να τα μοσχοπουλήσουν στο Yahoo! Auctions (οι Ιάπωνες δε χρησιμοποιούν ιδιαίτερα το eBay) όμως οι περισσότεροι έρχονται εκεί είτε σαν «ανταποκριτές» των blog ή των sites τους (π.χ. o apptaylor ή η ομάδα του meetI), είτε για να εκπληρώσουν την προφητεία που λέει ότι θα το κάνουν.
Επηρεάζουν όλα αυτά τη συνολική εικόνα; Από μια άποψη όχι: η Apple καταφέρνει να μείνει στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος –και κορυφαία εταιρεία brand-to-consumer στην Ιαπωνία κατά την Nikkei BP Consulting (τα fanboys/girls ενισχύουν τη θέση τους στις μικρό-κοινωνίες τους και οι τουρίστες διανθίζουν την «ιαπωνική τους εμπειρία» με μια ακόμα ιστορία περί «ιαπωνικής παραδοξότητας». Από μια άλλη άποψη ωστόσο, ναι: σε μια μέγα-πόλη 35 εκατομμυρίων κατοίκων, τα 30 άτομα που μαζεύονται έξω από το Applestore εντάσσονται σ’ αυτό που λέμε «στατιστικό λάθος»∙ όταν ένα ζαχαροπλαστείο του Τόκιο λανσάρει ένα καινούριο γλυκό, είναι αρκετά συνηθισμένο να βλέπει κανείς απ’ έξω ουρές 200 και παραπάνω άτομα να περιμένουν πάνω από δυο ώρες για να το δοκιμάσουν. Αν και, για να είμαστε δίκαιοι, άλλο δύο ώρες και άλλο δέκα μέρες και μάλιστα με τυφώνα…
Σχόλια